Hoppa till innehållet

Den svenska Tesla-höjdaren hoppade av – nu blir han affärsängel

Svensken Peter Carlsson var under fyra år hög chef på Tesla och direkt underställd grundaren Elon Musk. I en stor intervju med Di Digital talar han ut om framtiden som ängelinvesterare och rådgivare till svenska startupbolag.  

Peter Carlsson lämnade toppjobbet på Tesla i oktober i år och engagerar sig nu i svenska och amerikanska startups.
Peter Carlsson lämnade toppjobbet på Tesla i oktober i år och engagerar sig nu i svenska och amerikanska startups.Foto: Jesper Frisk

(Di Digital / Silicon Valley) Peter Carlsson är ett känt namn och ansikte i nordiska sammanhang i Silicon Valley. Han har varit generös med företagsbesök på Teslas elbilsfabrik i Fremont, Kalifornien. Men sedan ett par månader tillbaka är det slut på det.

”Jag såg det lite som min grej att bygga varumärket i Skandinavien”, säger han.

I samband med att den nya bilen Model X lanserades i oktober slutade Peter Carlsson officiellt som inköps- och logistikchef på Tesla.

”Jag kände att det var en bra tidpunkt. Nästa etapp på Tesla är “Gen 3”-bilen och ”gigafactory”, och det skulle innebära minst tre år till”, säger Peter Carlsson.

Beslutet att lämna bolaget hade växt inom honom ett tag och han hade sett en del kollegor sluta. Det var flera faktorer som spelade in, som att barnen blir äldre och att det finns andra intressanta saker att jobba med i Silicon Valley.

”Efter drygt fyra år kände jag ett stort behov att kontrollera min egen tid. Jag har inga problem att jobba hårt och det har varit superintensiva år. Men att vara standby 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året och att vara på tå jämt tar på krafterna”, säger Peter Carlsson.

Hans närmaste chef, Teslas vd och grundare Elon Musk, är känd för att kräva mycket av sina medarbetare. Peter Carlsson känner en stor lojalitet till honom, poängterar han, men visst har han varit orolig för att få sparken under åren.

”Det var otroligt utvecklande att jobba med honom. Jag har aldrig träffat en person som är så fokuserad hela tiden och har en sån bredd. Han tvingar en ur sin bekvämlighetszon och ifrågasätter alla konventionella metoder”, säger Peter Carlsson.

Då träffade jag honom väldigt mycket, ibland mer än vad jag skulle vilja.

Med Elon Musk krävs det att ha på kött på benen för att bevisa sådant som man annars tar för givet, menar Peter Carlsson. Han minns 2012 när Model S skulle lanseras. Bolagets framtidsutsikter var beroende av att den kom ut i tid och Peter Carlssons område, materialförsörjning, var en flaskhals.

”Då träffade jag honom väldigt mycket, ibland mer än vad jag skulle vilja”, säger han.

Elon Musk är Silicon Valleys älskling och har vunnit dalens respekt med Tesla och rymdbolaget SpaceX. Men han är också en mytomspunnen man. I en nyutkommen bok om entreprenören med titeln “Elon Musk. Tesla, SpaceX, and the quest for a fantastic future”, tar författaren Ashlee Vance upp en rad olika machobeskrivningar av honom. Bland annat att han jobbar mer än 100 timmar i veckan och läxar upp eller avskedar medarbetare på stående fot när de gör något som inte passar honom.

Peter Carlsson vill inte kommentera de uppgifterna.

”Jag har ingen aning om hur mycket han jobbar, jag vet bara när jag får mejl från honom och att han har en otrolig arbetskapacitet. Men det är många som jobbar mycket, det som sticker ut med honom är att han är så otroligt effektiv och fokuserad när han jobbar”, säger Peter Carlsson.

Han minns sin anställningsintervju med Elon Musk. Den ägde rum i slutet av 2010 och Peter Carlsson bodde i Singapore där han jobbade som chef för inköp och outsourcing på halvledarföretaget NXP Semiconductors. Från ingenstans ringde Teslas personalchef Tiffany Raymond Howell upp en dag. Han hade knappt hört talas om Tesla och visste inte vad han skulle förvänta sig.

”Jag kommer ihåg första gången jag steg in på Deer Creek-kontoret i Palo Alto. Man kunde ta på energin, som på en nyhetsredaktion inför en pressläggning. Det satt 350 ingenjörer i ett öppet kontorslandskap och jag fick träffa några personer i ledningsgruppen. Jag blev imponerad av nivån på personer som Elon Musk hade rekryterat”, säger Peter Carlsson.

Två veckor senare flög han till Los Angeles för att träffa Elon Musk i en halvtimme. Det blev en och halv timme.

”Han har en speciell intervjuteknik. De flesta intervjuer genomför han genom att analysera vilka frågor du ställer. Han reflekterar kring dem, svarar och gör sin analys av personen utifrån vad man frågar”, säger Peter Carlsson.

Samtalet handlade mycket om varför Elon Musk trodde att Tesla kunde förändra fordonsindustrin. Peter Carlsson blev såld, men var ett stort steg att flytta familjen med tre barn till Kalifornien. Tesla var en startup och det fanns ingen trygghet. Jämfört med Peter Carlssons tidigare jobb, hos NXP i Singapore och Ericsson i North Carolina under en period i slutet av 90-talet, kom tjänsten inte med några förmåner som hjälp med flytt och annat.

”Vi sa att vi ger det två år, så får vi se hur det går”, säger han.

Peter Carlsson

Det tog ett tag innan marknaden lade märke till Tesla. Wall Street reagerade först när Model S hade lanserats och Tesla visade att man kunde leverera den med god bruttomarginal, menar Peter Carlsson.

”Det var först då allt arbete blev värt något. Men det var länge bara en massa slit och många gånger tänkte man att nej nu åker vi hem”, säger Peter Carlsson.

Trots god marginal på bilarna har Tesla dragit på sig stora skulder under sin tolvåriga historia. Bolaget har bara visat vinst ett enda kvartal, något Peter Carlsson menar är ett medvetet val.

”Det är ett val om man vill visa lönsamhet eller prioritera tillväxt. I och med att bolagets vision är så stor, att förändra hela transportindustrin och ta den ur ett oljeberoende, så har prio varit att accelerera”, säger han.

Åren på Tesla har varit fantastiska, tycker Peter Carlsson, men på samma gång väldigt krävande. Nu har han, i alla fall tillfälligt, klivit av hela jobbkarusellen. Han hade bestämt sig för att ta det lugnt ett tag, vilket inte höll så länge.

Intervjun med Peter Carlsson gör vi på Elementum i Mountain View, en amerikansk startup som utvecklar ett realtidssystem för visualisering av det som pågår i en verksamhet, som inköpsflöden och logistik. Bland kunderna märks Johnson and Johnson och Anheuser-Busch InBev. Peter Carlsson är rådgivare för bolaget och sitter här och jobbar på dagarna.

Peter Carlsson i Elementums lokaler

Peter Carlsson står i den amerikanska startupen Elementums lokaler i Mountain View. Här brukar han sitta och jobba på dagarna.

Det har också blivit en hel del Sverigeresor för honom på senare tid. Bland annat är han aktiv som delägare i Malmöbolaget Modcam, som utvecklar kameraenheter med inbyggda system för bildanalys. Ett annat Malmöbolag som också har fångat Peter Carlssons intresse är Orbital Systems, där man utvecklar ett system för att återvinna vatten i duschar för att minska både vatten- och energiförbrukning.

“Efter flera år av torka i Kalifornien så har jag lärt mig att man inte kan ta vatten för givet. Det finns ett otroligt stort behov av att effektivisera vattenförbrukningen i stora delar av världen”, säger Peter Carlsson.

Dock ligger många av Orbitals framtida marknader långt ifrån Sverige, och Peter Carlsson tror att han har relevanta erfarenheter att bidra med när bolaget ska skala upp.

Han planerar att investera i Orbital och gå med i styrelsen, men än så länge är det inte aktuellt för honom att flytta till Sverige trots att han är involverad i ett antal svenska startups. Först ska sonen, som har två år kvar på High School, ta examen.

”Någon gång är det väl troligt att vi flyttar tillbaka till Sverige. Även om jag är övertygad om att jag och min fru kommer att åka runt i världen för att få träffa våra barn och barnbarn”, säger Peter Carlsson, och syftar på att han har dragit runt familjen mellan olika länder.

Under åren i Singapore lärde han känna Carl Norberg, en entreprenör som bland annat ligger bakom den digitala byrån Monterosa och driver projektet Turnpike som Peter Carlsson också har engagerat sig i. Under 2016 kommer Turnpike att släppa ett antal “wearables”-produkter.

“Bolaget genomför en finansieringsrunda just nu och befinner sig i så kallad “stealth mode”, men jag gillar verkligen idén och kommer vara engagerad“ säger Peter Carlsson.

Hur han ska disponera sin tid mellan olika bolag har han ännu inte kommit fram till. Det är en sak att investera och vara rådgivare för startups, men det ger inga omedelbara inkomster.

“Silicon Valley är en fantastisk plats att bo på, men smakar det så kostar det. Därför diskuterar jag med olika företag om att engagera mig i lite större uppdrag som styrelseroller och andra projekt. Det handlar om bolag som har speciella utmaningar som kan passa min erfarenheter av digitalisering och elektrifiering”, säger han. 


Fakta Peter Carlsson

  • Bor i: Palo Alto, Kalifornien
  • Familj: fru och tre barn
  • Ålder: 45 år
  • Bakgrund: civilekonom med inriktning mot produktions- och kvalitetsstyrning från Luleå tekniska universitet. Jobbade i sju år år med olika roller på Ericsson och efter det sex år som global inköpschef på Sony Ericsson. Var chef för inköp och outsourcing på NXP Semiconductors i Singapore i knappt fyra år. Började som inköps- och logistikchef på Tesla i början av 2011 och klev av i oktober i år.
  • Aktuell med: engagemang i flera svenska startupbolag, som Modcam, Orbital Systems, Turnpike och Clean Motion (Göteborsbolag som utvecklar elektriska trehjulingar, motsvarande tuk tuk, som ska ersätta tvåtaktsmotorer i länder som Pakistan, Indien och Indonesien). Samt även Silicon Valley-bolagen Elementum och Iperal (utvecklar system för att säkra digitalt material som skapas i ett företag), och London-baserade Oden Technologies (utvecklar system för att koppla ihop och effektivisera produktionsutrustning).

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera