Commuter Computing har fem anställda och har investerat nära 5 miljoner kronor hittills.
Målet är att omsätta 30 Mkr det första året och bolaget ser redan ett stort och växande intresse
”Kollektivtrafiken är en bransch som styrs och utvärderas utifrån fordon och inte människor. Vi vill vara en accelerator för branschen att bli människoorienterad”, säger Jonas Järnfeldt, vd och en av grundarna.
Grovt förenklat kan det beskrivas som en AI-teknik för kollektivtrafik.
Bolagets tjänster är aningen svåra att definiera, även när upphovsmannen och analytikern Wilhelm Landerholm själv reder ut begreppen. Grovt förenklat kan det beskrivas som en AI-teknik för kollektivtrafik.
”Vi säljer en prenumerationstjänst. Det är beräkningar baserade på smarta algoritmer kopplade till stora datamängder, så kallad big data. Vi kan identifiera optimala lösningar för rutter och trafikflöden”, säger Wilhelm Landerholm, som är medgrundare och äger drygt en tredjedel av bolaget.
Läs mer: Miljardfond för AI ska hitta nästa Alexa
Tanken är samtidigt att resenärerna ska kunna ta del av specifik trafikinformation i realtid.
”Vår helautomatiserade tjänst kan löpande göra beräkningar och ge en prognos för när man kommer att vara framme, baserat på historisk information. Vi vill få fler att åka kollektivt och att de ska slippa att känna sig utlämnade när de sätter sig på tåget”, säger Wilhelm Landerholm.
Att tekniken fungerar har redan visats med en algoritm som han kallar trainbrain.
Trainbrain låg till grund för den tidigare appen Pendelprognos som uppmärksammades inte bara i Sverige utan i hela världen för något år sedan.
Det finns oerhört stora pengar att tjäna för operatörerna.
Pendelprognosen kunde i realtid förutse hur trafikstörningar skulle påverka enskilda tågs eventuella försenade ankomster vid enskilda stationer.
”Det finns oerhört stora pengar att tjäna för operatörerna. Vi har kontakt med samtliga aktörer i Sverige och har gått i mål och skrivit kontrakt med två av dem och är på gång med en tredje. Tre affärer till är på gång utanför Sverige”, säger Wilhelm Landerholm.
Tänkbara konkurrenter är Google, IBM samt kanadensiska Trapeze Group.
”Men de ser oss mer som en partner i likhet med andra startupföretag. Ägarna till Singapores tågtrafik har varit på besök hos oss två gånger, så uppenbarligen finns det ett hål i marknaden.”
Läs mer: Här är AI-bolagen som investerarna älskar
Att själva slå mynt av tekniken och utveckla egna färdiga produkter har de inget intresse av.
”Vi kommer inte att tillhandahålla appar utan skapa system för de beräkningar som krävs för dem som vill göra det”, säger Wilhelm Landerholm.
Nyligen gick Thomas Øster in som delägare och ordförande. Han har ett för- flutet i Arrivagruppen, en av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafik, och ska fungera som dörröppnare till den europeiska marknaden för buss- och tågoperatörer.
”Sverige är en väldigt liten marknad. Det är utomlands vi ser de stora möjligheterna - i Tyskland, Frankrike och Storbritannien”, säger Wilhelm Landerholm.
Fakta Commuter Computing
Omsättning: 30 Mkr (mål för första verksamhetsåret).
Anställda: Fem.
Ägare: Wilhelm Landerholm, kommunikationsbyrån Kärnhusets vd Jonas Järnfeldt samt Magnus Ahlgren som driver it- konsultföretaget Integrationsbolaget med Clas Ohlson och Fortum som kunder. Ordföranden Thomas Øster, som närmast kommer från Arrivagruppen, har en minoritetspost.