Allt färre unga svenskar vill äga och sköta sin egen båt. Men intresset för segling och båtliv är ändå fortsatt stort. På startupbolaget Skipperi (NTL) hoppas man lösa problemet genom att erbjuda båtuthyrning enligt Airbnb-modell.
"Vi vill att färre båtar ligger kvar i hamnen och fler kommer ut på vattnet. I Europa ligger en typisk fritidsbåt stilla under 90 procent av alla dagar i en säsong”, säger Roy Frijters, medgrundare och Sverigechef på det finsk-svenska startupbolaget.
Han menar att många båtägare kan göra sig en hacka genom att hyra ut sin båt.
”Båtägare kan få lite extra inkomster genom Skipperi. I fjol tjänade en av våra uthyrare 105 000 kronor på en 30 fot segelbåt av märket Beneteau First 31.7. Det var en välskött, 8 år gammal båt”, säger Roy Frijters,
Vad kostar den att hyra denna segelbåt av modell Beneteau First 31.7?
”12 000 kronor per vecka. Det är två kojer, sex sovplatser och försäkringen tillåter upp till åtta personer.”
Roy Frijters befinner sig under veckan i en monter på båtmässan i Göteborg, tillsammans med sin samarbetspartner Alandia båtförsäkringar.
”Alla frågar vad som händer om något går sönder. Vi erbjuder ju försäkring, men har faktiskt haft mycket få problem. I fjol hade vi 150 bokningar och det värsta som hände var en borttappad fender", säger han.
Hur skapar ni förtroende mellan de som hyr och de som hyr ut?
”Vi verifierar alla med bank-id, sedan ber vi dem att delge sin erfarenhet av sjön och ge referenspersoner som kan intyga detta. Efter det får de chatta med båtägaren tills denne känner sig trygg och nöjd. Först då hyr man ut. Överlämnandet är förknippat med ett personligt möte och användarna betygsätter varandra med stjärnor och kommentarer. De som får dålig rating kastas ut.”
Skipperi grundades i Finland 2017 av en kombination av influencers och personer inom båtindustrin. Sedan dess har Roy Frijters gått in som medgrundare och delägare, och chef för det svenska dotterbolaget. Skipperi har i dag två kontor - ett i Helsingfors och ett i Stockholm.
Lär mer: Svenska ”Airbnb för hundar” tar in 50 miljoner – ska till fler länder
Tjänsten sjösattes i Sverige sommaren 2017 och sedan dess har både privatpersoner, företag och båtåterförsäljare klivit ombord.
Nu tar man in 2,3 miljoner kronor i riskkapital från en rad finska investerare.
”Vi ska främst använda pengarna till marknadsföring", säger Roy Frijters.
I spetsen för investerargruppen står Stefanie Brandt-Tallqvist, båtentreprenör och delägare i familjeföretaget Brandt, bröderna Forsman, som äger flera sjökrogar i Helsingfors, och investeraren och serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital.
Hans Ahlström är även en profil inom släkten Ahlström – en av Finlands mest betydande industrifamiljer som sedan 1850-taletsom byggt sin förmögenhet på skeppsbyggnad, rederiverksamhet, sågvaror, metall- och verkstadsindustri, och papper. Idag är familjen Ahlström främst förknippad med det börsnoterade industribolaget Ahlstrom-Munskjö Oyj.
Hans Ahlström tror att Skipperi har förutsättningarna att bli en internationell framgång.
”Airbnb har visat att delningsekonomin är här för att stanna och genererar hundratals, om inte tusentals nya tjänster. Skipperi har utvecklat en bra plattform som jag tror kan lanseras i många andra länder, eller säljas på licens. Jag tror tjänsten bör kunna lanseras i 5-6 länder i Asien och Europa de närmaste åren”, säger han.
Läs mer: Så fuskar svenskarna med Airbnb-skatten
Av de nya delägarna tror dock Roy Frijters att Stefanie Brandt-Tallqvist blir mest aktiv i själva verksamheten.
”Hennes familjeföretag Otto Brandt group tillverkar båtar som Silver och Terhi och deras butikverksamhet Boat World lägger nu upp 30 båtar på Skipperi. Liknande ska hända i Sverige och många dialoger pågår just nu”, säger han.
Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.