Massiv tillväxt. Ingen omsättning. Drygt 20 medarbetare på lönekontot.
Drygt tre år efter starten har Göteborgsbolaget Hiber lyckats locka en kvarts miljon månatliga användare, främst i USA, med endast blygsamma investeringar i marknadsföring.
Bolagets plattform möjliggör för vem som helst att skapa och publicera egna spel, utan att behöva kunna koda. Tjänsten har gått hem hos unga tonåringar – fostrade på Minecraft och Roblox – som gillar att kunna skapa upplevelser efter eget huvud. Sedan den skarpa lanseringen i januari i år har mer än 300 000 spel skapats globalt.
”Vi har utvecklat en proprietär och unik spelmotor. Det finns mängder av speltyper och digitala världar vilket möjliggör ändlösa möjligheter. Många gånger handlar det om ett kompisgäng som skapar en plats där man kan hänga, chatta och spela ihop”, säger Michael Yngfors, vd och medgrundare.
Intäkterna är stabila. Noll kronor sedan dag ett. Men tillväxten är enorm och planen är att börja ta betalt nästa år.
”Vi har fått ett kvitto på att det vi gör uppskattas och skapar engagemang. Just nu utvecklar en betalmodell vi ska börja sälja virtuella varor som gör det möjligt att personifiera sin upplevelse nästa år”, säger vd:n,
Hittills har bolaget lockat 10 miljoner kronor från investerare. Nu tar man in ytterligare 20 Mkr från en rad riskkapitalister, till en värdering på 60 Mkr.
”Vi ska använda kapitalet till att skala upp organisationen, marknadsföra oss internationellt och börja ta betalt för virtuella varor i spelet”, säger vd Michael Yngfors.
Pengarna kommer från de befintliga delägarna Luminar Ventures från Stockholm och Helsingfors-bolaget Wild Sloths. Även Bumble Ventures från Köpenhamn, det danska spelbolaget SYBO, Denver-baserade Konvoy Ventures och GFR Fund från Silicon Valley är med på tåget.
”Efter att ha jämfört Hibers nyckeltal med liknande spel och plattformar var det tydligt att Hiber stack ut rejält. Detta trots att de fortfarande utvecklar vissa grundfunktioner vilka kommer att bidra till ännu högre engagemang och ännu större andel återkommande användare. Det bekräftar att Hiber är en perfekt mix av användargenererat innehåll, umgänge och spel”, säger Jesper Soegaard, medgrundare på Bumble Ventures.
Som en del av finansieringsrundan tar Mathias Gredal Nørvig, vd på danska SYBO, en plats i Hibers styrelse. SYBO står bakom succéspelet Subway Surfers.
”Vi känner att vi nu har tillgång till all erfarenhet vi behöver då de nya investerarna bidrar med unik expertis och kunskap som sträcker sig från vår primära målgrupp, till den asiatiska marknaden och innovativa affärsmodeller inom underhållning. Lägg därtill teamet bakom Subway Surfers, den största mobilspelsplattformen någonsin”, säger vd:n.
Vad är slutmålet med Hiber?
”Vi vill bli lika stora som Roblox och Minecraft, med över 100 miljoner månatliga användare. Vi vill bygga en plattform som gör för spel vad YouTube har gjort för video eller Twitch har gjort för streaming, där spel kan skapas, spelas och delas med vänner över hela världen.”