Hoppa till innehållet

Deras CBD-olja lockar tunga namn: ”Sverige ligger långt efter”

Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Nordens första cannabisfond skjuter till pengar till serieentreprenören Josefin Landgårds satsning på CBD-olja.

Josefin Landgård och Stina Lönnkvist, grundare av Mantle, och Sophia Bendz, styrelsesuppleant, rådgivare och numera även delägare.
Josefin Landgård och Stina Lönnkvist, grundare av Mantle, och Sophia Bendz, styrelsesuppleant, rådgivare och numera även delägare.Foto: Kollage

”Vi smög igång i februari och har fått ett väldigt positivt mottagande”, säger Kry-medgrundaren Josefin Landgård om sin nya satsning Mantle som säljer CBD-olja, en produkt som utvinns ur växten hampa.

När bolaget nu tar sin sina första externa pengar – 4 miljoner kronor enligt handlingar från Bolagsverket – är det en profilerad skara som investerar:

Genom sitt gemensamma investeringsbolag Camsten deltar Kinneviks storägare Cristina Stenbeck och näringslivsprofilen Susanna Campbell, som bland annat är styrelseledamot för just Kinnevik.

I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter.

Ny delägare blir även Atomico-partnern Sophia Bendz, som tidigare har varit marknadsföringschef på Spotify och dessutom är styrelsesuppleant och rådgivare för Mantle. Artisten Emilia de Poret investerar också – liksom Enexis, som är Nordens första branschfond för cannabisprodukter.

Läs mer: Enexis är Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”

”Vi funderade på vilka investerare vi allra helst ville ha, och alla de tillfrågade sa ja. Det är ett gäng som kompletterar varandra”, säger Josefin Landgård vars medgrundare i Mantle är Stina Lönnkvist.

Viljan att expandera bolaget finns, men tajmningen är inte klockren i och med covid-19-pandemin.

”Vi hade planerat en vår med mycket fysiska event och en del fysisk försäljning hos partners för att skapa kännedom. Den strategin har vi fått lägga om i och med coronakrisen, och vi fokuserar i dag på det digitala”, säger Josefin Landgård.

Även online-marknadsföringen har man fått finjustera.

”Man vill såklart inte verka tondöv, utan får anpassa sina budskap eftersom det är många som har det tufft nu”, säger hon.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat. I Sverige är CBD-oljans juridiska status omtvistad. 

Läs mer: Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Josefin Landgård menar att man är på rätt sida av lagen – i och med att produkten inte innehåller THC och därför att bolaget inte påstår att den har medicinska effekter. Oljan ger heller inget rus.

Kapitaltillskottet ska Mantle bland annat använda för att bearbeta den svenska marknaden.

”Vi håller också på att bredda vår produktportfölj, och är i utvecklingsfasen med ett antal produkter”, säger hon.

Tanken är också att börja sälja till andra länder än Sverige.

”Vårt mål är att bli ledande i Europa i premiumsegmentet för CBD-produkter”, säger Josefin Landgård.

Hur ser konkurrensen ut i Europa?

”Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Schweiz är mer mogna marknader. Där har apoteken CBD-olja på hyllorna. Så det är en ganska annorlunda marknadssituation jämfört med Sverige. I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter. Samtidigt har vi ett erbjudande som skulle stå sig väl på andra marknader.”

Ser du några tecken på att marknaden mognar i Sverige?

”Absolut, fast som med alla nya produkter är vissa grupper snabbare på bollen. I hälso- och träningskretsar är CBD-olja redan en stor snackis. Även inom skönhetscommunityt börjar det bubbla. Samtidigt är CBD något nytt för många människor.”

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera