”Vi smög igång i februari och har fått ett väldigt positivt mottagande”, säger Kry-medgrundaren Josefin Landgård om sin nya satsning Mantle som säljer CBD-olja, en produkt som utvinns ur växten hampa.
När bolaget nu tar sin sina första externa pengar – 4 miljoner kronor enligt handlingar från Bolagsverket – är det en profilerad skara som investerar:
Genom sitt gemensamma investeringsbolag Camsten deltar Kinneviks storägare Cristina Stenbeck och näringslivsprofilen Susanna Campbell, som bland annat är styrelseledamot för just Kinnevik.
I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter.
Ny delägare blir även Atomico-partnern Sophia Bendz, som tidigare har varit marknadsföringschef på Spotify och dessutom är styrelsesuppleant och rådgivare för Mantle. Artisten Emilia de Poret investerar också – liksom Enexis, som är Nordens första branschfond för cannabisprodukter.
Läs mer: Enexis är Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”
”Vi funderade på vilka investerare vi allra helst ville ha, och alla de tillfrågade sa ja. Det är ett gäng som kompletterar varandra”, säger Josefin Landgård vars medgrundare i Mantle är Stina Lönnkvist.
Viljan att expandera bolaget finns, men tajmningen är inte klockren i och med covid-19-pandemin.
”Vi hade planerat en vår med mycket fysiska event och en del fysisk försäljning hos partners för att skapa kännedom. Den strategin har vi fått lägga om i och med coronakrisen, och vi fokuserar i dag på det digitala”, säger Josefin Landgård.
Även online-marknadsföringen har man fått finjustera.
”Man vill såklart inte verka tondöv, utan får anpassa sina budskap eftersom det är många som har det tufft nu”, säger hon.
CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat. I Sverige är CBD-oljans juridiska status omtvistad.
Läs mer: Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja
Josefin Landgård menar att man är på rätt sida av lagen – i och med att produkten inte innehåller THC och därför att bolaget inte påstår att den har medicinska effekter. Oljan ger heller inget rus.
Kapitaltillskottet ska Mantle bland annat använda för att bearbeta den svenska marknaden.
”Vi håller också på att bredda vår produktportfölj, och är i utvecklingsfasen med ett antal produkter”, säger hon.
Tanken är också att börja sälja till andra länder än Sverige.
”Vårt mål är att bli ledande i Europa i premiumsegmentet för CBD-produkter”, säger Josefin Landgård.
Hur ser konkurrensen ut i Europa?
”Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Schweiz är mer mogna marknader. Där har apoteken CBD-olja på hyllorna. Så det är en ganska annorlunda marknadssituation jämfört med Sverige. I techsektorn är man van vid att vi i Sverige är först. Här är det snarare tvärtom - vi ligger långt efter. Samtidigt har vi ett erbjudande som skulle stå sig väl på andra marknader.”
Ser du några tecken på att marknaden mognar i Sverige?
”Absolut, fast som med alla nya produkter är vissa grupper snabbare på bollen. I hälso- och träningskretsar är CBD-olja redan en stor snackis. Även inom skönhetscommunityt börjar det bubbla. Samtidigt är CBD något nytt för många människor.”
Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen