Annons

Deras e-handel gör 46 miljoner i vinst – efter fyra år

Pernilla och Niclas Nyrensten har grundat Fritidsfabriken. Foto: Magnus Gotander
Pernilla och Niclas Nyrensten har grundat Fritidsfabriken. Foto: Magnus Gotander
E-handlaren Fritidsfabriken drivs av det självlärda paret Nyrensten från Borås. En Tysklandslansering tidigare i år har mer än fördubblat omsättningen. ”Vi var lönsamma i Tyskland från dag två”, säger medgrundaren till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Fritidsfabriken (NTL) tog sin början när Pernilla och Niclas Nyrensten från Borås började designa de färgglada friluftskläder de själva ville bära.

Fyra år senare har de fått rejäl snurr på sin e-handel.

”Vi har hittat en lucka i marknaden. Många av de stora märkena behöver inte förändra sig för att de är så lönsamma. Då finns det plats för en uppstickare”, säger Pernilla Nyrensten som är vd och medgrundare.

Under räkenskapsåret som slutade 30 juni i år växte bolaget med nästan 200 procent. Omsättningen blev 119 miljoner kronor och vinsten 46 miljoner kronor.

”Vi har tajtare passform på kläderna, bra kvalitet och säljer till halva priset mot de dyrare märkena”, säger Pernilla Nyrensten.

Läs även: Så högt värderas hans e-handelssuccé Na-kd

Förklaringen är enligt grundarna bland annat att de lanserade på den stora tyska marknaden tidigt i år. Det har gått fort. Vid lanseringen hade de inte hunnit översätta sajten från engelska till tyska.

”Vi var lönsamma i Tyskland från dag två”, säger Pernilla Nyrensten.

Kostnaderna för att lansera i ett nytt land är små.

”Totalt kostar en lansering oss 100 000 kronor. 60 000 kronor för översättning och 40 000 kronor för en ny shop. Sedan är vi igång och rullar”, säger Niclas Nyrensten.

Härnäst vill Fritidsfabriken, som har 18 anställda och helägs av paret Nyrensten, lansera i Frankrike och Polen.

Varken Niclas eller Pernilla Nyrensten hade någon erfarenhet av e-handel när de drog igång Fritidsfabriken. Båda har sålt andras kläder på mässor och Pernilla har jobbat som säljare i pappans klädbutiker. 

”Vi har Googlat och läst böcker massor av böcker, bland annat om den kinesiska e-handlaren Alibaba. Vi började i liten skala och kände ingen press. När vi märkte att vi fick snurr så körde vi vidare”, säger Pernilla Nyrensten.

En av inspirationskällorna var det svenska klockföretaget Daniel Wellington, som i kraft av en framgångsrik strategi på sociala medier har blivit ett av Europas snabbast växande företag.

Läs mer: Bolagen som växer snabbast i Europa – svenskar i topp

”Vi visste inte hur vi skulle få in folk till sajten, men vi ramlade in på Facebook, testade och fick en megaträff”, säger Pernilla Nyrensten som berättar att man idag även arbetar med Instagram, Youtube, influencers och sökord på Google.

”Det känns inte som att de större märkena förstår hur viktigt det är med social marknadsföring. Men det går fort när man kör den vägen”, säger Pernilla Nyrensten.

Kläderna under det egna varumärket Revolutionrace tillverkas i Kina och Vietnam. Men paret lyfter fram den gamla textilstaden Borås betydelse för Fritidsfabriken:

”När vi skulle hitta fabriker i Vietnam behövde vi inte åka dit och leta leverantörer som kanske inte var pålitliga. Med hjälp av nätverket i Borås kunde vi hitta rätt fabrik direkt. Det finns många duktiga personer här som hjälper till”, säger Niclas Nyrensten.

Läs även: Efter Hellofresh – nu letar Jessica Nilsson efter nästa e-handelsjätte

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies