Frågan om trafikstockningar och långa bilköer i och runt städer har blivit en alltmer tryckande fråga i takt med att invånare, och därmed antal bilar, i städerna ökar.
USA-baserade Next Future Transportation Inc, som grundats av italienska ingenjörer, utvecklar ett system med självkörande eldrivna poddar som kan kopplas ihop för att fungera som tåg på vägarna eller kopplas bort för att enskilt kunna köra till en specifik adress.
”Om man funderar över självkörande bilar. I dag kostar en taxi ganska mycket på grund av lönerna till förare, det löser man med självkörande teknik. Men det löser inte köerna och stockningarna som fortfarande kommer att vara kvar”, säger Tommaso Gecchelin, teknikchef och medgrundare av Next Future Transportation, på scenen under mobilitetsmässan Mobile Pioneers i München.
Varje podd tar upp till sex passagerare och kan beställas som taxis, precis som systemen med Uber och Lyft fungerar i dag. Ska flera passagerare till samma adress eller område i en stad så kopplas de samman för att effektivisera den begränsade yta som finns i staden.
Den första fungerande konceptmodellen togs fram 2017 och även om poddarna är i sin linda har bolaget redan nu sålt in sitt koncept till Dubai för att testa projektet på plats. Nästa steg är att få en hel flotta med poddar på plats.
”Vi siktar på att lansera den första flottan till Expo 2020 i Dubai”, säger Tommaso Gecchelin.
Hittills har bolaget arbetat med hjälp av finansiering från crowdfunding och investeringar från riskkapitalbolag på 5 miljoner dollar, motsvarande 46 miljoner kronor.
Förutom projektet i Dubai förs samtal med flera städer för att testa Nexts podd-koncept, som ett steg mot visionen att få ut poddarna på bredare kommersiell nivå.
”Just nu pratar vi med flera städer i Italien. Men alla städer kan införa det här systemet”, säger Tommaso Gecchelin.
Ett stort hinder för Next är att det än så länge är oklart vilka lagar som gäller för självkörande fordon, något som även berör traditionella biltillverkare som vill lansera självkörande bilar.
Förutom transporter av människor ser bolaget att man i framtiden även kommer kunna transportera varor direkt till e-handelskunders hem.
Det skulle lösa den stora huvudbry aktörer som Amazon, Alibaba och andra stora e-handlare har med transporter till beställarens dörr, så kallad last mile-leveranser.
”I och med att allt är självkörande kan man dela varje podd för att leverera varor. Vi kan lösa last mile-leveranser samtidigt som vi transporterar människor dit de ska”, säger Tommaso Gecchelin.