Hoppa till innehållet

Deras el-poddar ska lösa bilköerna – testas i Dubai

München – Italienska mobilitetsbolaget Next självkörande poddar ska lösa bilköerna. Nu lanserar bolaget sitt koncept i Dubai.

Transportbolaget Next vill minska bilköerna med sina självkörande poddar, som nu lanseras i Dubai.
Transportbolaget Next vill minska bilköerna med sina självkörande poddar, som nu lanseras i Dubai.Foto: Press/TT

Frågan om trafikstockningar och långa bilköer i och runt städer har blivit en alltmer tryckande fråga i takt med att invånare, och därmed antal bilar, i städerna ökar.

USA-baserade Next Future Transportation Inc, som grundats av italienska ingenjörer, utvecklar ett system med självkörande eldrivna poddar som kan kopplas ihop för att fungera som tåg på vägarna eller kopplas bort för att enskilt kunna köra till en specifik adress. 

Konceptbild på Nexts poddar.
Konceptbild på Nexts poddar.Foto: Press.

”Om man funderar över självkörande bilar. I dag kostar en taxi ganska mycket på grund av lönerna till förare, det löser man med självkörande teknik. Men det löser inte köerna och stockningarna som fortfarande kommer att vara kvar”, säger Tommaso Gecchelin, teknikchef och medgrundare av Next Future Transportation, på scenen under mobilitetsmässan Mobile Pioneers i München.

Konceptbild på Nexts poddar.
Konceptbild på Nexts poddar.Foto: Press.

Varje podd tar upp till sex passagerare och kan beställas som taxis, precis som systemen med Uber och Lyft fungerar i dag. Ska flera passagerare till samma adress eller område i en stad så kopplas de samman för att effektivisera den begränsade yta som finns i staden.

Tommaso Gecchelin, teknikchef och medgrundare av Next Future Transportation, till höger på scen under mobilitetsmässan Mobile Pioneers i München.
Tommaso Gecchelin, teknikchef och medgrundare av Next Future Transportation, till höger på scen under mobilitetsmässan Mobile Pioneers i München.Foto: Fredrik Björkman.

Den första fungerande konceptmodellen togs fram 2017 och även om poddarna är i sin linda har bolaget redan nu sålt in sitt koncept till Dubai för att testa projektet på plats. Nästa steg är att få en hel flotta med poddar på plats.

”Vi siktar på att lansera den första flottan till Expo 2020 i Dubai”, säger Tommaso Gecchelin.

Hittills har bolaget arbetat med hjälp av finansiering från crowdfunding och investeringar från riskkapitalbolag på 5 miljoner dollar, motsvarande 46 miljoner kronor.

Förutom projektet i Dubai förs samtal med flera städer för att testa Nexts podd-koncept, som ett steg mot visionen att få ut poddarna på bredare kommersiell nivå.

”Just nu pratar vi med flera städer i Italien. Men alla städer kan införa det här systemet”, säger Tommaso Gecchelin.

Ett stort hinder för Next är att det än så länge är oklart vilka lagar som gäller för självkörande fordon, något som även berör traditionella biltillverkare som vill lansera självkörande bilar.

Förutom transporter av människor ser bolaget att man i framtiden även kommer kunna transportera varor direkt till e-handelskunders hem. 

Det skulle lösa den stora huvudbry aktörer som Amazon, Alibaba och andra stora e-handlare har med transporter till beställarens dörr, så kallad last mile-leveranser.

”I och med att allt är självkörande kan man dela varje podd för att leverera varor. Vi kan lösa last mile-leveranser samtidigt som vi transporterar människor dit de ska”, säger Tommaso Gecchelin.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera