Annons

Deras flygtaxi i luften inom fem år: ”Ska inte bli någon lyxprodukt”

Foto: Josefine Stenersen (Di) och press.
Tyska Lilium har tagit in över 1 miljard kronor för att bygga en eldriven flygande taxi, som väntas tas i kommersiellt bruk år 2025. Att resa med bolaget kommer kosta lika mycket som en taxi eller ett vanligt inrikesflyg, enligt chefen Remo Gerber. ”Det ska inte bli någon lyxprodukt för rika människor”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Helsingfors) Det tyska bolaget Lilium grundades 2015 med ambitionen att utveckla ett mindre eldrivet flygplan med plats för fem personer, som ska fungera som ett alternativ till traditionella färdmedel.

Affärsidén har fått stort stöd på marknaden och Lilium har tagit in över 1 miljard kronor i riskkapital. På ägarlistan utmärker sig Skype-miljardären Niklas Zennströms bolag Atomico och den kinesiska techjätten Tencent.

Liliums farkost ska kunna färdas 30 mil på bara en timme, med hjälp av en full laddning av batteriet, vilket innebär en topphastighet på ungefär 300 km/h. 

”I maj i år genomförde vi den första flygningen med en fullskalig prototyp. Det vi nu har framför oss nu är att industrialisera tillverkningen. Vi har redan börjat bygga en fabrik som ska ha en kapacitet på att producera flera hundra plan om året”, säger Remo Gerber, kommersiell chef på Lilium.

Men den kommersiella utrullningen av Liliums plan är fortfarande drygt fem år bort, uppger Remo Gerber.

”Under 2025 kommer vi att finnas på flera marknader i meningsfull skala, det vill säga med fler än bara enstaka plan”, säger han.

Läs mer: Liliums elflyg tar in 700 miljoner från Tencent och Niklas Zennström 

Det eldrivna fordonet svävar som en drönare eller helikopter när den lyfter eller landar, men övergår däremellan till att flyga horisontellt som ett vanligt flygplan. Just detta skifte i riktning har Lilium själva beskrivit som en stor teknisk innovation.

Tillverkningen kommer att ske i München, som annars är mest känt för att vara ett mekka för bilindustrin, där Lilium också bedriver sin tekniska utveckling. Redan i dag arbetar över 350 personer på företaget, och fram till 2025 väntas 500 nya jobb skapas.

Innan Lilium börjar tillverka sitt plan i full skala måste den slutgiltiga modellen få ett godkännande från berörda myndigheter. I Europa för man en tät och positiv dialog med EU:s avdelning för flygsäkerhet, EASA, säger Remo Gerber.

Finns det några risker att ni inte lyckas?

”Visst är det en komplex produkt med mycket komponenter. Du måste vara noggrann i allt du gör. Men jag är övertygad om att vi kommer klara av att följa vår tidsplan”, säger Remo Gerber.

Han säger vidare att den ”tekniska risken” inte längre finns, just eftersom Lilium genomfört lyckade testflygningar med sin prototyp.

Att ladda flygplanet är väldigt billigt, det kostar bara 6 euro för maxsträckan på 30 mil.

Lilium hymlar dock inte om att det kommer krävas mer riskkapital än 1 miljard kronor fram till 2025 för att förverkliga visionen. 

”Det kommer att krävas mer pengar än vad vi totalt tagit in hittills, men inte magnituder i från det. Vi ser en stor aptit på marknaden”, säger han.

Han påpekar också att Liliums farkost har en elmotor och betydligt färre delar än traditionella flygplan som används kommersiellt, vilket kapar produktionskostnaderna.

Lilium utvecklar sitt plan i tyska München. Remo Gerber har varit kommersiell chef på bolaget i två och ett halvt år.
Lilium utvecklar sitt plan i tyska München. Remo Gerber har varit kommersiell chef på bolaget i två och ett halvt år. Foto: Press och Josefine Stenersen (Di).

Lilium kommer inte att sälja flygplanen till privatpersoner, utan själva driva en egen tjänst där resenärer kan boka en resa genom bolagets app.

”Det ska inte bli någon lyxprodukt för rika människor, som alla andra sitter på marken och stirrar på i frustration. Utan det är en lösning för massmarknaden”, säger Remo Gerber.

Men kommer vanliga människor ha råd med en resa? Vid 2025 lär ni ha gjort stora förluster som ni kommer behöva börja betala tillbaka till era ägare.

”Våra investerare är långsiktiga och förväntar sig inte att vi ska betala tillbaka förlusterna direkt. Mellan New Yorks innerstad och flygplatsen JFK kommer en resa att kosta 63 euro, till exempel, vilket går att jämföra med priset för en taxi på samma sträcka”, säger Remo Gerber, och poängterar att samma förhållande kommer att gälla för kortare resor även i Sverige och andra länder.

Vilka vill ni attrahera i början, handlar det om affärsresenärer?

”Ja, inledningsvis vill fokusera på folk som reser i arbetet. Men sedan vill vi nå fler, även vanliga semesterfirare, priserna ska nedåt”, säger han.

Remo Gerber poängterar att Lilium bland annat kan se till att planen används mer effektivt, det vill säga tillbringar mer tid i luften, om de själva driver tjänsten. Möjligheten att få in återkommande intäkter på lång sikt är det som investerarna köpt in sig i, säger han.

”Vi behöver definitivt nå en viss volym för att kunna gå med vinst. Men vi tror att det ändå kommer att gå rätt snabbt. Att ladda flygplanet är till exempel väldigt billigt, det kostar i dag bara 6 euro för maxsträckan på 30 mil”, säger han.

Skulle ni verkligen säga nej om till exempel Uber, som är störst inom modern mobilitet, hör av sig och vill köpa 100 flygplan från er?

”Det finns absolut möjligheter att samarbeta och driva tjänsten tillsammans med andra. Men det skulle ske under Liliums varumärke, som vi tror mycket på och som kan stå för något helt nytt”, säger han. 

Läs mer: Deras svävande flyg ska ersätta taxi: ”Kommer att låta som en motorcykel” 

Från Stockholm skulle Lilums plan till exempel klara av att nå Jönköping söderut eller Hudiksvall i norr. 

Men det är inte alls säkert att Sverige kommer vara en av de första marknader som Lilium etablerar sig på efter 2025. Den geografiska expansionen har man ännu inte satt ner foten kring.

”Sverige är dock ett perfekt land med tanke på den goda tillgången på grön el”, säger han.

Vilka de första länderna blir beror till exempel på hur intresset ser ut från inhemska myndigheter, konstaterar Remo Gerber. De skulle till exempel kunna vara med och delfinansiera bygget av landningsplattor för farkosterna.

”Med hjälp av Lilium hade man kunnat bygga ett transportmedel för höghastighetsresor som täcker hela södra Sverige för några hundra miljoner euro, medan ett liknande tågsystem hade kostat flera miljarder euro”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer