Sedan 2014 har Andfrankly (bolaget heter officiellt &frankly) arbetat med att öka engagemanget på svenska arbetsplatser. Sedan dess har det vuxit i snabb takt. Nu tar man in 13 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra riskkapitalbolagen Luminar Ventures och Cloud Capital.
Andfrankly är en digital tjänst som riktar sig till chefer och ledare som vill öka engagemanget på sina arbetsplatser. Genom appen får medarbetarna svara på frågor, vilket i förlängningen gör de anställda mer engagerade, enligt vd:n Caroline Fjellner.
“Man noterar och undersöker hur man tränar och sover, men man analyserar inte särskilt mycket av det kontinuerliga som man gör på jobbet, trots att majoriteten av ens liv spenderas där”, säger Caroline Fjellner.
Grundarna Caroline Fjellner och Peder Nordvaller hade tio års erfarenhet inom konsultbranschen innan de startade Andfrankly.
Affärsidén är sprungen ur en stor undersökning som publicerades i slutet av 2013. Chefer fick sig då en chock när det visade sig att endast 16 procent av Sveriges medarbetare var engagerade på sina arbetsplatser.
“Som konsult har jag gjort oändligt många powerpoints och samtidigt märkt hur svårt det är när man inte har medarbetarna med sig på tåget. Alla måste förstå varför man till exempel implementerar en ny strategi för att den nya strategin ska fungera.”
Läs mer: Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas”
Enligt Caroline Fjellner är det viktigaste att förstå den dynamik som skapar engagemang på en arbetsplats. Även om arbetsuppgifterna meningsfullhet värderas högt på listan över vad som engagerar mest, behöver medarbetarna också ha en social kontext och trevliga kollegor.
“I dag pratar vi mycket om ‘syftesdrivna’ företag där man lyfter fram hur viktigt det är att medarbetarna förstår varför bolaget finns. Men du kommer inte att nå upp till full potential om det inte finns en sund arbetsmiljö”.
Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i april 2018, omsatte Andfrankly 20 Mkr. Det motsvarade en tillväxt på knappt 200 procent sedan året innan med. I dag har bolaget ett flertal större kunder som SAS, Fortum, Svenska Spel, Grant Thornton och Vattenfall.
2019 räknar bolaget med att landa på en omsättning på mellan 35 till 38 miljoner kronor.
Intäkterna kommer till 90 procent från abonnemangskostnader. Större företag kan ibland även köpa implementationsstöd för att lättare komma igång med systemet.
Läs mer: Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet
Med hjälp av nyemissionen planerar Andfrankly att fokusera på produktutveckling. Plattformen ska utvecklas så att det i framtiden blir enklare och går snabbare att få tillgång till tjänsten. Bland annat ska plattformen bli mindre komplicerad för små bolag eller ett mindre team på ett storbolag.
“Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla om det finns ett engagemang på arbetsplatsen. I det har vi en fantastisk möjlighet rent marknadsmässigt och det finns en stor efterfrågan på den här typen av tjänster”, säger Caroline Fjellner.