Hoppa till innehållet

Deras frågeapp hjälper svenska chefer – tar in 13 miljoner

Med 13 miljoner kronor i nytt kapital ska frågeappen Andfrankly fortsätta öka engagemanget på svenska arbetsplatser. ”Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla”, säger vd:n Caroline Fjellner.

"Det är otroligt många som inte mår bra på sina arbetsplatser, vilket är ett så stort slöseri", säger Andfranklys vd Caroline Fjellner.
"Det är otroligt många som inte mår bra på sina arbetsplatser, vilket är ett så stort slöseri", säger Andfranklys vd Caroline Fjellner.Foto: Press.

Sedan 2014 har Andfrankly (bolaget heter officiellt &frankly) arbetat med att öka engagemanget på svenska arbetsplatser. Sedan dess har det vuxit i snabb takt. Nu tar man in 13 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra riskkapitalbolagen Luminar Ventures och Cloud Capital.

Andfrankly är en digital tjänst som riktar sig till chefer och ledare som vill öka engagemanget på sina arbetsplatser. Genom appen får medarbetarna svara på frågor, vilket i förlängningen gör de anställda mer engagerade, enligt vd:n Caroline Fjellner.

“Man noterar och undersöker hur man tränar och sover, men man analyserar inte särskilt mycket av det kontinuerliga som man gör på jobbet, trots att majoriteten av ens liv spenderas där”, säger Caroline Fjellner.

Grundarna Caroline Fjellner och Peder Nordvaller hade tio års erfarenhet inom konsultbranschen innan de startade Andfrankly. 

Affärsidén är sprungen ur en stor undersökning som publicerades i slutet av 2013. Chefer fick sig då en chock när det visade sig att endast 16 procent av Sveriges medarbetare var engagerade på sina arbetsplatser.

“Som konsult har jag gjort oändligt många powerpoints och samtidigt märkt hur svårt det är när man inte har medarbetarna med sig på tåget. Alla måste förstå varför man till exempel implementerar en ny strategi för att den nya strategin ska fungera.”

Läs mer: Framtidsarkitekten: ”Mellanchefer kommer inte längre behövas” 

Enligt Caroline Fjellner är det viktigaste att förstå den dynamik som skapar engagemang på en arbetsplats. Även om arbetsuppgifterna meningsfullhet värderas högt på listan över vad som engagerar mest, behöver medarbetarna också ha en social kontext och trevliga kollegor. 

“I dag pratar vi mycket om ‘syftesdrivna’ företag där man lyfter fram hur viktigt det är att medarbetarna förstår varför bolaget finns. Men du kommer inte att nå upp till full potential om det inte finns en sund arbetsmiljö”.

Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.
Ett exempel på en fråga som kan ställas till medarbetare i Andfranklys app.

Under det senaste räkenskapsåret, som tog slut i april 2018, omsatte Andfrankly 20 Mkr. Det motsvarade en tillväxt på knappt 200 procent sedan året innan med. I dag har bolaget ett flertal större kunder som SAS, Fortum, Svenska Spel, Grant Thornton och Vattenfall.

2019 räknar bolaget med att landa på en omsättning på mellan 35 till 38 miljoner kronor. 

Intäkterna kommer till 90 procent från abonnemangskostnader. Större företag kan ibland även köpa implementationsstöd för att lättare komma igång med systemet. 

Läs mer: Spotify-veteranens nya startup låter influencers sälja kurser på nätet 

Med hjälp av nyemissionen planerar Andfrankly att fokusera på produktutveckling. Plattformen ska utvecklas så att det i framtiden blir enklare och går snabbare att få tillgång till tjänsten. Bland annat ska plattformen bli mindre komplicerad för små bolag eller ett mindre team på ett storbolag.

“Fler och fler får förståelse för att det gynnar alla om det finns ett engagemang på arbetsplatsen. I det har vi en fantastisk möjlighet rent marknadsmässigt och det finns en stor efterfrågan på den här typen av tjänster”, säger Caroline Fjellner. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera