Annons

Deras hubb ska sätta Örebro på techkartan

Niclas Molinder, som är vd för och har grundat musikrättighetsbolaget Auddly, är även vd och grundare av Creative House i Örebro.
Niclas Molinder, som är vd för och har grundat musikrättighetsbolaget Auddly, är även vd och grundare av Creative House i Örebro. Foto: Jesper Frisk
Örebro är en plantskola för bland annat bolaget Transfer Galaxy. Creative House i Örebro ska bli ett nav för stadens nyföretagande, hoppas medgrundaren Niclas Molinder. Snart öppnar hubben officiellt. ”Det behövs i en växande region”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startup- och företagshubben Creative House i Örebro har varit igång i mindre skala i två år och har partnerskap med bland annat SJ och Ikea. Men det officiella öppnandet sker nu i slutet av januari.

Det hoppas Niclas Molinder, som är medgrundare, ska sätta Örebro på kartan som startupstad. 

I dag sitter 80 bolag på Creative House, däribland Auddlys lokala kontor, liksom HR-techbolaget Yobber, TV4 och musikrättighetsbolaget Auddly.

Niclas Molinder är grundare och vd för det senare bolaget, i vilket bland annat Björn Ulvaeus och Max Martin har investerat.

Han är låtskrivare och producent i grunden men var 2012 med och grundade Auddly. Båda erfarenheterna har han tagit med sig in i Creative House.

”Jag är inbiten örebroare och är född och uppväxt här. Men jag har rest mycket och gjort låtar över hela världen, och även i min roll som grundare av Auddly har jag träffat på olika communitys runt om i världen. Med erfarenheten därifrån kände jag att det saknades en glödande plats i Örebro där entreprenörer och nya bolag kan mötas”, säger Niclas Molinder till Di Digital.

Om man jämför med Stockholmsområdet så är det mer högljutt där. Här jobbar alla i tysthet

Läs även: Kartan visar vägen till Göteborgs gemensamma ekonomi 

Det viktigaste som Creative House erbjuder medlemmarna är nätverket och möjligheterna att träffa andra entreprenörer, menar Niclas Molinder som grundade hubben i Örebro tillsammans med Fredrik Öjebrandt och Jörgen Vegraeus.

”Vi ville skapa en plats där de som har erfarenhet kan möta de som är nya. Men den här sortens hubbar kan man inte starta kommunalt eller statligt. Det måste dras igång av människor som brinner för det.”

Creative House är till större delen finansierat med grundarnas egna medel. Men vissa projekt är delfinansierade av kommunen och regionen. Bolagen som sitter på Creative House betalar en medlemsavgift.

För Örebros näringsliv innebär Creative House en nytändning enligt Niclas Molinder.

”Det är ett bevis på att man inte bara behöver följa tidigare mönster om hur bolag skapas och drivs. Det behövs i en växande region.”

Han menar att Örebros startupscen är större än vad många tror.

”Men jag har en känsla av att om man jämför med Stockholmsområdet så är det mer högljutt där. Här jobbar alla i tysthet, vilket jag tycker är jättesynd. Vi vill ge bolagen energi och möjlighet att synas och höra.”

Det kanske mest kända startupbolaget från Örebro är penningöverföringsbolaget Transfer Galaxy som bland annat Backing Minds och H&M-chefen Karl-Johan Persson har investerat i. Bolaget sitter kvar i Örebro-förorten Vivalla.

”Men vi närmar oss dem genom att öppna en satellithubb i Vivalla”, säger Niclas Molinder.

Läs även: Här är nio av Stockholms hetaste techhubbar just nu 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies