Annons

Deras lyxinredning slår globalt – tar in 80 miljoner för digital satsning

Massimo Minale grundade Buster+Punch i Stockholm 2012. Nu driver han det ihop med sin fru, Jessica Minale, som har rollen som marknadschef.
Massimo Minale grundade Buster+Punch i Stockholm 2012. Nu driver han det ihop med sin fru, Jessica Minale, som har rollen som marknadschef.
Buster+Punch tar in 80 miljoner till en värdering av 262 miljoner kronor. Anledningen är att det svenska lyxmärket vill expandera – och ge sig in i en ny nisch. ”Vi vill göra smarta hem-produkter, men med samma design och kvalitet”, säger marknadschefen Jessica Minale.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svart räfflad metall, detaljer i mässing och lampswitchar som påminner om gamla förstärkarknappar. Det är ingen tvekan om att Buster+Punch skapat en industriell designtrend bland framför allt brittiska, svenska och nu amerikanska kunder. 

Sedan starten 2012 har bolaget expanderat till totalt 99 marknader. Under det brutna räkensksenastet som slutade i april nådde de en omsättning på 112 Mkr och räknar med en 30-procentig ökning i år.

”Vi jobbar både med b2b, mot inredare och arkitekter, och b2c till konsumenter genom vår egen e-handel, en egen butik och genom utvalda återförsäljare”, säger Jessica Minale som driver bolaget ihop med sin man, grundaren Massimo Minale.

Exakt resultat kan hon inte redovisa ännu, men säger att bolaget varit vinstdrivande de tre senaste åren. Det gör att det känner sig mogna för nästa steg, och fyller kassan för att kunna ta det.

Läs mer: Så ska svenska ”in i kylen”-leveranser bli heta i London

Det är andra gången Buster+Punch reser kapital och bakom investeringen på 80 miljoner kronor står den befintliga ägaren Mobius, ett brittiskt investmentbolag, som nu äger 34 procent av bolaget.

Totalt hade de gått in med 115 miljoner kronor i de två rundorna.

”Pengarna ska framför allt användas en global expansion i Nordamerika och Asien. Men vi ska också utveckla vår e-handel, bygga en app och satsa på smarta hem-prylar, eftersom vi jobbar mycket med lampswitchar och belysning”, säger Jessica Minale.

När det kommer till appen är det framför allt en AR-tjänst hon ser framför sig. I den ska använda kunna ”prova” Buster and punch-produkter i sitt hem för att få en virtuell bild av om de kommer att passa.

Förebilder är bland annat Ikea som har en liknande app.

Läs mer: Ikea och Amazon i samarbete: Så blev tech lika viktigt som kök och sovrum

För de smarta prylarna har bolaget ett helt team som ser över allt från standarder till vilka produkter som först ska kopplas upp.

”Vi kan inte skapa alla möjliga smarta prylar som finns, så vi fokuserar på existerande och kommande standarder. Det betyder att våra smarta produkter kan fungera sömlöst med system som Alexa (Amazons röstassistent, Di:s anm.), Apple homekit, Google home och många andra”, skriver bolaget apropå sin techsatsning.

Jessica Minale förklarar:

”Det finns redan många spelare som gör bra saker på den här marknaden. Men vi vill göra det på vårt sätt, ’on brand’. Vi vill göra smarta hem-produkter men med samma design och kvalitet som vi har i alla andra våra produkter. Vårt uppdrag är alltid att förvandla de bortglömda detaljerna i ditt hem och göra dem extraordinära.”

I takt med att ni vuxit har andra börjat kopiera er råa stil med räfflade handtag och knoppar. Hur ser ni på det?

”De kopierar oss precis på gränsen till att det ska vara plagiat, men vi följer det förstås hela tiden. Det är också ett kvitto på att vi gör något som är eftertraktat, och förhoppningsvis är det ändå olika målgrupper som vill ha kopiorna och våra genuina produkter.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer