Parfymtjänsten Sniph tar in 5 miljoner kronor för att expandera internationellt. Tjänsten lanseras i veckan i Storbritannien, och därefter är siktet inställt på resten av Europa.
Bland de befintliga ägarna som återigen investerar i Sniph finns medieprofilen Peter Settman och inkubatorn Sting. Nya i ägarlistan blir bland annat Spotify-grundaren Martin Lorentzons Cypern-bolag Rosello och Tara Derakshan.
”Sniph är en upptäckartjänst för dofter. Vi vill göra för parfymbranschen vad Spotify är för musikbranschen”, säger Lisa Kjellqvist, vd och medgrundare, och fortsätter:
”Många upplever att det är svårt att välja parfym för att det finns så många att välja mellan. Vi kurerar och och gör jobbet genom att välja ut bland annat experimentella parfymer som sedan skickas till brevlådan.”
Läs även: Deras delningstjänst för prylar tar in miljoner från tunga investerare
Affärsmodellen är att Sniph erbjuder en löpande prenumeration för exklusiva dofter.
"Det går bra i Sverige. Vi kommer att dubbla vår omsättning jämfört med förra året. Vi har hittills bara använt Sverige som en pilotmarknad och ändå kunnat skicka ut 20 000 flaskor parfym. Utifrån att Sverige är ett konservativt doftland där man inte konsumerar särskilt mycket parfym har det gått väldigt bra."
Förra året landade omsättningen på 0,9 Mkr.
Varför väljer ni Storbritannien?
”Tittar man på London så når man bara där lika många som i hela Sverige. Vi gillar kulturen och sättet man konsumerar doft, vi ser en betydlig tillväxtpotential i Storbritannien.”
Förutom att investera i Sniph ansluter även Tara Derakshan till Sniphs ledningsgrupp och får tjänsten titeln chief experience officer.
”Hon hade en egen affärsidé inom doft när jag träffade som kommer att ingå i vår utvecklingsplan. Den är inriktad på ambience och på hemmet. Vi delar en gemensam vision om att göra världen bättre med hjälp av doft”, säger Lisa Kjellqvist som beskriver sig själv som en "obotlig doftnörd”
Hur skyddar sig Sniph från konkurrens?
"Vi är passionerade entreprenörer som har nischat in sig på doft. Det krävs mycket passion för att gå igenom så här många dofter. Det gör ingen normal människa. Dessutom är volymerna i uppstarten små jämfört med det arbete som krävs, så att exempelvis Åhléns ska motiveras till att göra samma sak är inte så troligt.”
Läs även: Nu växlar hon upp sitt ”lyx-Blocket”