Kunskap är makt brukar det heta. Det är även grundprincipen för edtech-bolaget Quizrrs affärsidé. Genom filmsnuttar följt av frågor om arbetsrätt och säkerhet skapar bolaget kunskap bland fabriksarbetare å storbolag som H&M och Clas Ohlsons vägnar.
”Det blir ett win-win-win. Att stärka arbetaren är vårt huvudfokus, men även fabriken vinner på situationen genom att de får en bättre relation med kunden, samtidigt som varumärket får ett kvitto på att leverantören lever upp till kraven”, säger Sofie Nordström, medgrundare till Quizrr.
Sofie Nordström arbetade tidigare som frilansjournalist och fick uppdraget av H&M att göra fallstudier på fabriker för att se hur klädjättens hållbarhetspolicys implementerades hos leverantörerna. Uppdraget resulterade även i utbildningslösningar i form av korta filmer riktade direkt till fabrikerna.
”Det var en ögonöppnare för mig att se vad som händer när varumärkena sätter press på leverantörerna – fabriker i Bangladesh som börjar ge sina arbetare betald föräldraledighet och ser hur de anställda mår bättre och är lojala mot arbetsplatsen, samtidigt som varumärkena är nöjdare. ”Business” kan driva positiv förändring”, säger Sofie Nordström.
Läs mer: Klarna-grundarens stiftelse investerar i sms-tjänst för bönder
Erfarenheterna väckte idéer om en utbildningsplattform. Tillsammans med den tidigare H&M-kollegan och ekonomen Jens Helmersson växte tankarna om att utbilda fabriksarbetare genom integrerad inlärning som även samlar in data – eftertraktad kunskap att kunna mäta för varumärkenas hållbarhetsrapporter.
”Vi insåg att om vi sätter ihop filmer på ett interaktivt och roligt sätt med frågor på en digital plattform, så kan vi även få till en mätbarhet som ofta saknas inom CSR-världen”, säger Sofie Nordström.
Läs mer: Efter 13 år – Niklas Adalberth lämnar Klarna
Quizrr drog igång 2013 och Axfoundation var tidiga att backa bolaget – lika så Antonia Axson Johnson investeringsbolag Perlavita, Stefan Bengtssons CSB Capital och grundarna bakom Benifys bolag Kompisarna Kapital, i två tidigare investeringsrundor. Men framför allt har Quizrr etablerat sig genom finansiering direkt kopplat till kunduppdrag. Quizrr är i dag implementerat i runt 140 fabriker i Kina, Bangladesh och Mauritius där plattformen har nått omkring 45 000 arbetare. Nya utbildningar är även på gång för fabriker i Thailand och intresse finns att utveckla Quizrr för fabriksarbetare i bland annat Pakistan, Indien och Myanmar.
”Vi fick med oss kunder i en kundfinansierad utveckling i ett tidigt skede. Clas Ohlson var först att gå ombord med oss och betalade för en idé. Vi åkte med dem till Kina och testade vad som funkade. Utifrån det började vi utveckla plattformen”, säger Sofie Nordström.
Idag samarbetar Quizrr med ett 40-tal varumärken och är nu redo att skala upp. Till 2020 är målet att nå 2 miljoner arbetare och som en del i det tar bolaget in 11 miljoner kronor i en investeringsrunda ledd av Norrsken Founders Fund tillsammans med den amerikanska investeringsfonden Working Capital Fund. Med pengarna ska Quizrr ha råd med en större kostym och växa på sälj- och marknadssidan för att nå ut till fler – både varumärken och fabriker.
Läs mer: ”Det är absurt att vi importerar mat och slänger den”
”Vi ser otroliga fördelar med att få med oss Norrsken i bolaget med den tech-kompetens och det nätverk som de har. Målet med rundan är att vi ska kunna bygga organisationen för att ta oss vidare till en ordentlig skalning och skapa en betydande förändring för fler arbetare runt om i världen” säger Sofie Nordström.