Hoppa till innehållet

Deras robotjournalister ska bevaka 900 sportmatcher varje dag

Den automatiserade fotbollssajten Robosport ska referera fler än 300 000 matcher om året. Tanken är att även fotbollsspelare på amatörnivå ska få synas i spalterna.

Robosports två grundare: Ola Nilsson (tv) och Christian Balkenius.
Robosports två grundare: Ola Nilsson (tv) och Christian Balkenius.Foto: Press

Robotjournalistiken är ännu i sin linda. Men automatiserade reportrar har redan börjat ersätta sina mänskliga motsvarigheter inom områden som sport- och börsreferat.

Den amerikanska nyhetsbyrån AP:s robotar skriver redan om baseball-matcher och svenska TT har egna planer på automatiserad journalistik.

Några som ser stor potential i robotjournalistiken är bolaget bakom sportsajten Robosport, som sedan i fjol refererar samtliga matchresultat som Svenska Fotbollsförbundet lägger ut på sin sajt.

”Hird knep en poäng”, lyder en rubrik som bygger på östgötalaget Hirds räddade poäng borta mot Finspångs FK på tisdagen. Just den matchen spelades i den svenska fjärdedivisionen. Hird låg under i halvtid, enligt roboten:

”Hemmalaget Finspång slog till med två mål efter 37 minuter. Jesper Karlsson gjorde 1-0 i minut 29 och Albin Svensson utökade till 2-0. Det var också ställningen efter första halvlek”, enligt referatet.


Läs även: Robonauten – rymdens nya superstar

Foto:


Nu vill sajtens grundare – Christian Balkenius, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet, och den tidigare sportjournalisten Ola Nilsson – bevaka fotboll på fler språk.

Det finns redan engelskspråkig version av sajten. Inom en snar framtid ska Robosport även lägga till kinesiska och tyska till robotarnas reportoarer, uppger bolaget.

”Vår robot är byggd på ett sätt som gör att vi kan skala upp till i princip hur många språk som helst på väldigt kort tid”, säger Christian Balkenius i ett pressmeddelande.

Därmed siktar sajten på att bevaka 320 000 matcher om året, nästa dubbelt så många som tidigare.

Tanken är också att supportrar och andra åskådare ska ladda upp filmklipp, bilder och citat från matcherna för att berika journalistiken.


Mer om robotar i Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/dronare-robotarochit-bubblanscomeback

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera