Hoppa till innehållet

Deras Sigmastocks tripplar omsättningen och släpper nytt för företag

Fintechbolaget Sigmastocks har det senaste året inlett en rad samarbeten med olika banker. Nu ska bolaget lansera en ny företagsprodukt som vänder sig till kapitalförvaltare.

Sigmastocks medgrundare Mai Thai och Nanna Stranne.
Sigmastocks medgrundare Mai Thai och Nanna Stranne.Foto: Pressbild.

Göteborgsbolaget Sigmastocks (NTL) erbjuder en tjänst där personer får råd om vilka bolag de ska investera i utifrån vilka aktier hen vill äga. Utifrån ens preferenser använder Sigmastocks algoritmer som tar fram förslag på en rad bolag. 

Bolaget som grundades av Nanna Stranne, Mai Thai och Carl Lindberg 2014, började under 2017 samarbeta med Nordnet och Nordea. Under våren 2018 slöts även avtal med Skandiabanken. De olika samarbetena har lett till att Sigmastocks når ut till bankernas kunder. 

Det har även lett till ökade inkomster för företaget. Sedan 2016, då omsättningen låg på 271 000 kronor, har omsättning ökat med 300 procent till 814 000 kronor. Samtidigt stiger förlusten från 3,4 miljoner kronor till 4,2 miljoner kronor. 

En anledning till att omsättningen ökar beror enligt Nanna Stranne på förändringar på marknaden.

”Hela fintechmarknaden har förändrats. Både företag och privatpersoner är mer intresserade av fintech och fintechbolag blir en mer naturlig del av finansbranschen. Det har hjälpt oss oerhört mycket. Det finns en acceptans som inte fanns tidigare mot oss och andra fintechbolag och även en vilja att samarbeta”, säger hon. 

Läs även: De förvaltar halv miljard i aktiekapital – men vinstmålet dröjer 

I slutet av förra året gjordes Sigmastocks produkt om för att bland annat erbjuda större valmöjligheter för kunder att testa portföljer bakåt i tiden. De nya funktionerna och en mer varierad prisplan för olika kunder har ökat snittintäkterna per kund, uppger Nanna Stranne. 

Bolaget som har växt till 14 anställda arbetar nu på en ny företagsprodukt. 

”Vi kommer att gå ut med en företagsprodukt som vänder sig till kapitalförvaltande företag. Det är en mer avancerad produkt än vår privatpersonsprodukt”, säger Nanna Stranne.

Enligt Nanna Stranne har det funnits ett ökat intresse hos speciellt kapitalförvaltare att använda sig av algoritmerna som Sigmastocks har tagit fram.

Angående omsättningen ser Nanna Stranne att det kommer att fortsätta uppåt för Sigmastocks under 2018. 

”Vi kommer att öka väsentligt”, säger hon. 

Sigmastocks har sedan starten tagit in drygt 11 miljoner kronor av bland andra Collector-grundaren Lena Apler (NTL), Chalmers Ventures och affärsängeln och Cint-grundaren Bo Mattsson. Sigmastocks som gjorde sin senaste finansieringsrunda 2017 har i dag inget skriande behov av nytt kapital. 

”Vi har så vi klarar oss men vi funderar på att lyfta in kapital ändå förstås, för att bland annat öka tillväxttakten. Men vi får se när det blir”, säger Nanna Stranne.

Sigmastocks deltog i pitchtävlingen Di Startuptour 2016. För att ansöka till höstens tävling besök startuptour.di.se.   

Läs även: ”Dags för Startup Tour – därför fortsätter vi jaga Sveriges nästa techsuccé” 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera