Hoppa till innehållet

Deras spelbolag ska motverka mobbning – tar in pengar för att växa

Peppy Pals tar in 2 miljoner kronor. Nu ska deras spel nå ut till fler barn och lärare. ”Vi vill att EQ ska vara exakt lika viktigt som IQ”, säger vd:n Rosie Linder.

Peppy Pals medarbetare, med vd och medgrundare Rosie Linder i mitten.
Peppy Pals medarbetare, med vd och medgrundare Rosie Linder i mitten.Foto: Press

Spel- och utbildningsbolaget Peppy Pals gör appar, böcker och filmer som ska utveckla barns sociala förmåga, bland annat för att förebygga mobbning. Konceptet är framtaget ihop med psykologer och forskare.

Nu investerar Internetstiftelsen (IIS) 2 miljoner kronor i Peppy Pals (NTL).

”Vi har inte lagt så mycket resurser på marknadsföring förut, och ändå nått en global publik med våra appar. Det mesta av pengarna ska därför gå till att marknadsföra oss mot både föräldrar och skolor”, säger Rosie Linder, vd på Peppy Pals.

Läs mer: Hennes förskoleapp lockar Sveriges tyngsta investerare 

Peppy Pals planerar att sälja månadsprenumerationer och årslicenser. Målet är att nå 1 000 årslicenser och 10 000 prenumeranter under 2018.

”Vi vill att EQ ska vara exakt lika viktigt som IQ. Det måste gå hand i hand, enligt forskningen. Samhället fokuserar enbart på akademiskt resultat. PISA-rapporter mäter till exempel bara saker som matte och språk. Man mäter inte hur barnen samarbetar, deras kreativitet och hur trygg skolan är”, säger Rosie Linder.

”Föräldrar behöver också förstå att man måste ta sig tid för samtal. Vi ger dem lekfulla verktyg för det utifrån barnens perspektiv.”

Nästa år lanserar Peppy Pals en plattform för social och emotionell intelligens (EQ). Den samlar alla bolagets produkter i en app för barn och i en webbaserad version för föräldrar och lärare.

Läs mer: Miljonsatsning på gratis arbetsplatser för startups 

”Vi tycker det är oerhört spännande med ett företag som riktar in sig på utbildning utifrån mjuka värden”, säger Danny Aerts, vd för Internetstiftelsen, i en kommentar.

IIS har investerat i unga svenska företag sedan i fjol. Tanken är att gå in som minoritetsägare och senare erbjuda bolagen möjlighet att köpa tillbaka aktierna i samband med senare nyemissioner.

I portföljen finns redan Weld (NTL) och Meta Solutions (NTL).

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera