Hoppa till innehållet

Deras teknik effektiviserar magnetkameror – tar in pengar från Spotify-veteranen

Svenska Corsmeds plattform effektiviserar medicinska undersökningar med magnetkameror. ”Den bästa sjukvården är den som sätts in tidigt”, säger medgrundaren Erik Jacobsson, som just tagit in 26,4 miljoner kronor från bland andra Spotify-veteranen Andreas Ehn.

Erik Jacobsson är vd och medgrundare till Corsmed som har en simulator för magnetkameror.
Erik Jacobsson är vd och medgrundare till Corsmed som har en simulator för magnetkameror.Foto: Press.

Magnetresonanstomografi (så kallad MRT, MRI eller MR) används i dag i sjukvården för att hitta skador och sjukdomar. Maskinerna är dock kostsamma och kräver insatser av specialiserad sjukvårdspersonal.

Corsmeds teknik bygger på många års forskning vid Lunds universitet av medgrundarna Christos Xanthis och Anthony Aletras. 

Bolaget vill göra magnetkameraundersökningar mer tillgängliga och kvalitativa. I ett första steg har Corsmed byggt en simulator som levererar verklighetstrogna bilder. Simulatorn används främst av studenter på universitet men även på kliniker för träning och vidareutbildning av personal.

”Vi tog in kapital för att skala upp säljorganisationen i USA och i Europa som står i fokus. Men mycket intresse kommer från Asien som står på tur därefter”, säger vd:n och medgrundaren Eric Jacobsson.

Corsmed har i dag 15 anställda i Stockholm, i Lund och i Tessaloniki i Grekland. Efter den nya kapitalinjektionen värderas bolaget till 189 miljoner kronor. Bland investerarna finns affärsängeln Gerhard Dahl, Spotifys tidigare teknikchef Andreas Ehn och Göran Nordlunds investeringsbolag Fore C. Enligt Eric Jacobson är planen är att ta in ytterligare 100 miljoner kronor om två år till en fyra gånger högre värdering.

”Bolaget lanserade MR-simulatorn förra året. Den rönte stor uppmärksamhet – försäljningssiffrorna slutade på nära åtta miljoner kronor. Den fortsatta planen är att Corsmed med hjälp av kapitaltillskottet från nyemissionen ska växa och utveckla produkter mot de framtida målen. Vi är väldigt glada att nu ha fått fler mycket erfarna entreprenörer som nya delägare”, säger Mårten Öbrink, styrelseordförande för Corsmed, i ett uttalande.

Simulatorn byggdes för att ge bolaget ett intäktsflöde samtidigt som man fortsätter bygga den tekniska plattformen för annat bruk. Målet på längre sikt är att göra kamerorna mer effektiva så att de kan nyttjas mer och då till lägre kostnader. 

”I dag tar du en stack med bilder på ett område, till exempel en axel, vilket brukar ta över en halvtimme. Vårt mål är att du ska kunna ta hela kroppen med 2 000 bilder på fem minuter”, säger Eric Jacobsson.

Till exempel skulle magnetkamerorna då kunna användas till preventiv vård för att förebygga sjukdomar.

”Om en person gör en undersökning varje halvår kan man sedan jämföra förändringar på varje punkt i kroppen. Istället för att komma till vården med långt gången cancer skulle man kunna hitta det på mycket tidig nivå. Det här är en långsiktig vision, men vi bygger redan nu teamet och tekniken i den här riktningen”, säger Eric Jacobsson.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera