Hoppa till innehållet

Deras "Teslabåt" ska göra havet fossilfritt – tar in nya miljoner

Candela Speed Boat vill göra för båtar vad Tesla gjorde för bilar. Nu tar man in nytt kapital och startar serietillverkningen av bolagets första elbåt.

Candelas första modell Seven. Båten körs av bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog (till vänster).
Candelas första modell Seven. Båten körs av bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog (till vänster).Foto: Pressfoto.

Genom att kunna erbjuda snabbare hastigheter och längre räckvidd ska Candela Speed Boat (NTL) göra havet fossilfritt.

Nu tar bolaget in mer kapital för att kunna växla upp och starta produktionen på allvar. 10 miljoner kronor tillförs kassan genom befintliga ägare.

”Serietillverkningen är igång och vi har tio båtar som ska ut redan till våren. Nu rekryterar vi och har flyttat till nya lokaler för att kunna skala upp ordentligt”, säger bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog.

Redan i dag har bolaget omkring 150 båtar förbeställda. Just nu är en handfull båtar på väg till bolaget, med säte på Lidingö i Stockholm, för montering. Själva tillverkningen görs i Tyskland.

”Vi har inte spenderat en krona på marknadsföring än. Vi har en tro på att det kommer vara överskott på efterfrågan en tid framöver. Kanske främst för att vi inte har några konkurrenter just nu”, säger Gustav Hasselskog.

Läs även: Efter Tesla: Här är nästa generations elfordon 

Med sin första modell, Seven, utlovar bolaget en räckvidd på 50 sjömil, motsvarande knappt 93 kilometer, vid en hastighet på mellan 20 och 25 knop. Topphastigheten är 30 knop för båten, som är 7,7 meter lång och 2,4 meter bred. Seven byggs i kolfiber och är designad med bärplan som gör att skrovet ligger ovanför vattenytan.

Candelas första modell Seven.
Candelas första modell Seven.Foto: Pressfoto.

”Vi sänker energiförbrukningen med 75 procent i jämförelse med en planande båt. Det gör att du kan nå en räckvidd som är nära en bensinbåt. Man kommer till Möja från Slussen och tillbaka”, säger Gustav Hasselskog.

Prislappen ligger på drygt 2,2 miljoner kronor. Enligt Gustav Hasselskog kommer man framöver satsa på fler modeller, kanske också till ett lägre pris. I dag har kunderna dock inga större problem med att lägga ut över 2 miljoner kronor för en elbåt, menar Gustav Hasselskog.

”Den är inte gratis, men vi ser att det finns en enorm efterfrågan. Så vi kan sälja med viss marginal från dag ett och få igen en del av en stor utvecklingskostnad. Men i framtiden ska vi försöka satsa på volym för att få ner priset”, säger han.

Och Candelas kunder har ett visst annat elfordon som har vissa likheter med Seven, inte minst när det kommer till att bryta ny mark.

”De flesta verkar vara entreprenörer, vilket speglas av att man är beredd att ta lite risker med nya grejer och har ett teknikintresse. 90 procent av dem har en Tesla”, säger Gustav Hasselskog.

Läs även: Här är världens första hyperloop-kapsel för passagerare 

Candela grundades 2014 av Gustav Hasselskog och fick 2015 in sin första investering av privatinvesteraren Christer von der Burg. Hittills i år har bolaget tagit in 17,5 Mkr och nu är man 14 anställda.

Tidigare har bolaget också backats av finansiering från bland andra Vinnova och Energimyndigheten, något som gjorde det möjligt för Gustav Hasselskog att utveckla konceptet till vad det är i dag.

”Det finns inga vettiga elbåtar på marknaden i dag. Antingen går de jättelångsamt eller så har de ingen räckvidd. Därför kommer kunderna till oss”, säger Gustav Hasselskog.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera