Annons

Deras "Teslabåt" ska göra havet fossilfritt – tar in nya miljoner

Candelas första modell Seven. Båten körs av bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog (till vänster).
Candelas första modell Seven. Båten körs av bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog (till vänster). Foto: Pressfoto.
Candela Speed Boat vill göra för båtar vad Tesla gjorde för bilar. Nu tar man in nytt kapital och startar serietillverkningen av bolagets första elbåt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Genom att kunna erbjuda snabbare hastigheter och längre räckvidd ska Candela Speed Boat (NTL) göra havet fossilfritt.

Nu tar bolaget in mer kapital för att kunna växla upp och starta produktionen på allvar. 10 miljoner kronor tillförs kassan genom befintliga ägare.

”Serietillverkningen är igång och vi har tio båtar som ska ut redan till våren. Nu rekryterar vi och har flyttat till nya lokaler för att kunna skala upp ordentligt”, säger bolagets grundare och vd Gustav Hasselskog.

90 procent av kunderna har en Tesla

Redan i dag har bolaget omkring 150 båtar förbeställda. Just nu är en handfull båtar på väg till bolaget, med säte på Lidingö i Stockholm, för montering. Själva tillverkningen görs i Tyskland.

”Vi har inte spenderat en krona på marknadsföring än. Vi har en tro på att det kommer vara överskott på efterfrågan en tid framöver. Kanske främst för att vi inte har några konkurrenter just nu”, säger Gustav Hasselskog.

Läs även: Efter Tesla: Här är nästa generations elfordon 

Med sin första modell, Seven, utlovar bolaget en räckvidd på 50 sjömil, motsvarande knappt 93 kilometer, vid en hastighet på mellan 20 och 25 knop. Topphastigheten är 30 knop för båten, som är 7,7 meter lång och 2,4 meter bred. Seven byggs i kolfiber och är designad med bärplan som gör att skrovet ligger ovanför vattenytan.

Candelas första modell Seven.
Candelas första modell Seven. Foto: Pressfoto.

”Vi sänker energiförbrukningen med 75 procent i jämförelse med en planande båt. Det gör att du kan nå en räckvidd som är nära en bensinbåt. Man kommer till Möja från Slussen och tillbaka”, säger Gustav Hasselskog.

Prislappen ligger på drygt 2,2 miljoner kronor. Enligt Gustav Hasselskog kommer man framöver satsa på fler modeller, kanske också till ett lägre pris. I dag har kunderna dock inga större problem med att lägga ut över 2 miljoner kronor för en elbåt, menar Gustav Hasselskog.

”Den är inte gratis, men vi ser att det finns en enorm efterfrågan. Så vi kan sälja med viss marginal från dag ett och få igen en del av en stor utvecklingskostnad. Men i framtiden ska vi försöka satsa på volym för att få ner priset”, säger han.

Det finns inga vettiga elbåtar på marknaden i dag. Antingen går de jättelångsamt eller så har de ingen räckvidd

Och Candelas kunder har ett visst annat elfordon som har vissa likheter med Seven, inte minst när det kommer till att bryta ny mark.

”De flesta verkar vara entreprenörer, vilket speglas av att man är beredd att ta lite risker med nya grejer och har ett teknikintresse. 90 procent av dem har en Tesla”, säger Gustav Hasselskog.

Läs även: Här är världens första hyperloop-kapsel för passagerare 

Candela grundades 2014 av Gustav Hasselskog och fick 2015 in sin första investering av privatinvesteraren Christer von der Burg. Hittills i år har bolaget tagit in 17,5 Mkr och nu är man 14 anställda.

Tidigare har bolaget också backats av finansiering från bland andra Vinnova och Energimyndigheten, något som gjorde det möjligt för Gustav Hasselskog att utveckla konceptet till vad det är i dag.

”Det finns inga vettiga elbåtar på marknaden i dag. Antingen går de jättelångsamt eller så har de ingen räckvidd. Därför kommer kunderna till oss”, säger Gustav Hasselskog.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer