Hoppa till innehållet

Deras träningsapp galopperar mot nya mål – tar in miljoner från techprofilens bolag

Appen Ridesum kopplar samman ryttare och tränare och har lockat till sig flera tusen användare sedan årsskiftet. Nu väljer techprofilen Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith att investera i bolaget.

Från vänster: Ridesums delägare Fredric Gunnarson, bolagets två grundare Jenny Stråhle och Karin Lindell, hästen Doris, teknikchefen Mateusz Dziurla och Caroline Nylund från Zenith.
Från vänster: Ridesums delägare Fredric Gunnarson, bolagets två grundare Jenny Stråhle och Karin Lindell, hästen Doris, teknikchefen Mateusz Dziurla och Caroline Nylund från Zenith.Foto: Emilia Öije Bergqvist

Hästsporten är en av Sveriges största idrotter med över en halv miljon utövare. Under de senaste åren har ett antal bolag gett sig in på den lukrativa marknaden med målet att digitalisera sporten.

En av dessa aktörer är Ridesum, som grundats av Jenny Stråhle och Karin Lindell. Deras digitala träningsinstrument möjliggör för ryttare att bli coachade av sin tränare på distans.

Nu tar bolaget in 5,3 miljoner kronor i nytt kapital, visar handlingar från Bolagsverket. 

”Pengarna ska gå till att skala upp bolaget. Vi ska framför allt investera i produktutveckling för att ta appen till nästa nivå. Men vi vill också göra nyrekryteringar och öka vår marknadsföring”, säger vd:n Jenny Stråhle.

En av de huvudsakliga investerarna är techprofilen Tommy Jacobssons riskkapitalbolag Zenith. 

”Vi tror starkt på teamet bakom Ridesum. Hästsporten har alltid intresserat mig och vi ser fram emot att vara med och ta bolaget till nästa nivå”, säger Tommy Jacobson i en kommentar.

Bland övriga delägare märks Fredric Gunnarsson, tidigare vd för spelutvecklaren Star Stable, och inkubatorn Stings riskkapitalbolag Propel Capital. Även Lisen Bratt Fredricson, tidigare OS-ryttare och numera entreprenör inom hästsporten, investerar i bolaget. Hon ska även agera som ambassadör och rådgivare åt Ridesum.

Tommy Jacobson och Lisen Bratt Fredricson.
Tommy Jacobson och Lisen Bratt Fredricson.Foto: Di och TT.

Ridesum lanserade sin app i januari 2019. Den innehåller en sökbar bank av tränare och experter, som kan bokas direkt på plattformen. Träningen sker på distans via streaming eller genom feedback på ett filmat pass. 

”Mottagandet har varit väldigt bra hittills. Vi har omkring 400 tränare och experter anslutna till plattformen, och flera tusen ryttare som är aktiva från basnivå till olympisk nivå”, säger Jenny Stråhle.

Den huvudsakliga målgruppen för Ridesum är ryttare som har tränare som inte bor i samma stad. Även om appen hittills bara finns på svenska har bolaget lockat ett antal användare i utlandet, enligt Jenny Stråhle. Målsättningen är att släppa en version på engelska nästa år.

Hittills är Ridesum gratis att använda för både tränare och ryttare, vilket innebär att bolaget bakom tjänsten inte dragit in några nämnvärda intäkter. Under 2020 planerar Jenny Stråhle att lansera en premiumversion av appen med mer avancerat material. 

Läs mer: Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera