Hästsporten är en av Sveriges största idrotter med över en halv miljon utövare. Under de senaste åren har ett antal bolag gett sig in på den lukrativa marknaden med målet att digitalisera sporten.
En av dessa aktörer är Ridesum, som grundats av Jenny Stråhle och Karin Lindell. Deras digitala träningsinstrument möjliggör för ryttare att bli coachade av sin tränare på distans.
Nu tar bolaget in 5,3 miljoner kronor i nytt kapital, visar handlingar från Bolagsverket.
”Pengarna ska gå till att skala upp bolaget. Vi ska framför allt investera i produktutveckling för att ta appen till nästa nivå. Men vi vill också göra nyrekryteringar och öka vår marknadsföring”, säger vd:n Jenny Stråhle.
En av de huvudsakliga investerarna är techprofilen Tommy Jacobssons riskkapitalbolag Zenith.
”Vi tror starkt på teamet bakom Ridesum. Hästsporten har alltid intresserat mig och vi ser fram emot att vara med och ta bolaget till nästa nivå”, säger Tommy Jacobson i en kommentar.
Bland övriga delägare märks Fredric Gunnarsson, tidigare vd för spelutvecklaren Star Stable, och inkubatorn Stings riskkapitalbolag Propel Capital. Även Lisen Bratt Fredricson, tidigare OS-ryttare och numera entreprenör inom hästsporten, investerar i bolaget. Hon ska även agera som ambassadör och rådgivare åt Ridesum.
Ridesum lanserade sin app i januari 2019. Den innehåller en sökbar bank av tränare och experter, som kan bokas direkt på plattformen. Träningen sker på distans via streaming eller genom feedback på ett filmat pass.
”Mottagandet har varit väldigt bra hittills. Vi har omkring 400 tränare och experter anslutna till plattformen, och flera tusen ryttare som är aktiva från basnivå till olympisk nivå”, säger Jenny Stråhle.
Den huvudsakliga målgruppen för Ridesum är ryttare som har tränare som inte bor i samma stad. Även om appen hittills bara finns på svenska har bolaget lockat ett antal användare i utlandet, enligt Jenny Stråhle. Målsättningen är att släppa en version på engelska nästa år.
Hittills är Ridesum gratis att använda för både tränare och ryttare, vilket innebär att bolaget bakom tjänsten inte dragit in några nämnvärda intäkter. Under 2020 planerar Jenny Stråhle att lansera en premiumversion av appen med mer avancerat material.
Läs mer: Deras träningsapp för ridsport fyller på kassan – vill expandera utomlands