Hoppa till innehållet

Han toppar listan över morgondagens miljardärer

Delivery Heros grundare Niklas Östberg kan bli en av Sveriges nästa techmiljardärer. Värdet på hans aktier har stigit till närmare 700 miljoner kronor.

Delivery Heros grundare Niklas Östberg utanför huvudkontoret i Berlin.
Delivery Heros grundare Niklas Östberg utanför huvudkontoret i Berlin.Foto: Holger Talinski

Nätets okrönta hämtmatskung, Niklas Östberg, toppar Di Digitals genomgång av morgondagens tech-miljardärer. Den 37-åriga medgrundaren och vd:n bakom tyska Delivery Hero har sett värdet på sina aktier stiga till närmare 700 miljoner kronor sedan noteringen på Frankfurtbörsen i slutet av juni.

”Det är kul att noteringen gick bra. Men vi stirrar oss inte blinda på börskurser”, säger Östberg, som grundade bolaget i Berlin 2011 tillsammans med en handfull andra entreprenörer.

Börsintroduktion är en av de största av ett europeiskt techbolag på senare år, med ett börsvärde som stigit med 17 procent till närmare 50 miljarder kronor i dag. Fortsätter aktien att stiga kan Niklas Östberg ta sig in på Di Digitals lista med Sveriges 28 techmiljardärer.

HELA LISTAN: Här är morgondagens tech-miljardärer

Foto: Kollage

Att Niklas Östbergs andel inte är högre än cirka 1,4 procent beror på att Delivery Hero har tagit in stora mängder riskkapital och förvärvat konkurrenter sedan starten, något som spätt ut hans ägande.

Få kan mäta sig med Niklas Östberg erfarenhet. Redan i början av 2008 lanserade han Pizza.nu, som gick samman med svenska Onlinepizza senare samma år. Niklas Östberg jobbade bland annat med att expandera Onlinepizza i Finland, Polen och Österrike innan han lämnade för att starta Delivery Hero.

Berlin är ett väldigt bra ställe starta bolag på

Endast ett år efter det köpte han, som vd för Delivery Hero, hela sitt gamla bolag Onlinepizza i en kontantaffär som uppges ha landat på mellan 250 och 500 Mkr. Han var då delägare i båda bolagen.

”Det är en fantastisk känsla för en entreprenör att få sin första exit. För mig var det speciellt då jag också fick glädjen av att driva Onlinepizza vidare till nya nivåer”, säger Niklas Östberg idag.

Han menar att Delivery Hero i dag är världens största leverantör av lagad mat på nätet.

”Vi levererar 2–3 miljoner måltider per dag på 40 marknader i hela världen”, säger han.

I Sverige är Delivery Hero främst känt för nämnda Onlinepizza, som kopplar upp pizzerior på nätet, och Foodora, med sina cykelbud som kör hem mat från mängder med anslutna restauranger. Delivery Hero äger även en rad andra bolag, som Yemeksepeti, som är stora i Turkiet, och Foodpanda, som är stora i Asien.

Niklas Östberg tror att hans driv och positiva attityd varit viktiga för bolagets framgång. Även beslutet att grunda bolaget i Berlin är en viktig framgångsfaktor.

”Berlin är ett väldigt bra ställe starta bolag på. Det fins mängder med bra investerare och det är lätt att få hit kunnigt folk och ordna bostad åt dem. Vi har rekryterat folk från Grekland, Spanien, Portugal och många andra länder i hela världen”, säger han.

Delivery Hero kritiseras ofta för sina stora förluster. Under årets första kvartal rapporterade man en omsättning på 1,12 miljarder kronor och en förlust på 171 Mkr. Målet är breakeven nästa år och lönsamhet under 2019.

”Vi är redan lönsamma i Norden, Mellanöstern och på många andra marknader. Men det kostar att bli stora och vi investerar mycket i teknologi och marknadsföring”, säger Niklas Östberg.

Han lyfter fram kapitalstarka Amazon och Uber Eats som de farligaste konkurrenterna på sikt. Även börsbolagen Takeaway.com och Just Eat nämns som starka konkurrenter.

Växer ni mycket genom att erbjuda rabatter?

”Nej. Rabatter utgör bara någon procent av vår omsättning. Men vi har fortfarande inte bevisat att man kan bli lönsamma när man kör ut själva, som vi gör med Foodora. Merparten av vår verksamhet är dock som Onlinepizza. Vi samlar restaurangerna på vår plattform, men de kör ut maten själva.”

Hur ska ni bli lönsamma?

”Genom volym och konstant förbättring av våra algoritmer och prognostisering. Vi måste öka beläggningen och effektiviteten hos vår utkörningspersonal i alla utkörningsområden, världen över, 24 timmar om dygnet.”

Niklas Östberg menar att en perfekt hämtmatupplevelse byggs kring tre hörnstenar: maten, beställningen och leveransen.

”Vi fokuserar mycket på maten just nu”, säger han utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Foto: Kollage

HELA LISTAN: Här är morgondagens tech-miljardärer

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera