Annons

Han toppar listan över morgondagens miljardärer

Delivery Heros grundare Niklas Östberg utanför huvudkontoret i Berlin.
Delivery Heros grundare Niklas Östberg utanför huvudkontoret i Berlin. Foto: Holger Talinski
Delivery Heros grundare Niklas Östberg kan bli en av Sveriges nästa techmiljardärer. Värdet på hans aktier har stigit till närmare 700 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nätets okrönta hämtmatskung, Niklas Östberg, toppar Di Digitals genomgång av morgondagens tech-miljardärer. Den 37-åriga medgrundaren och vd:n bakom tyska Delivery Hero har sett värdet på sina aktier stiga till närmare 700 miljoner kronor sedan noteringen på Frankfurtbörsen i slutet av juni.

”Det är kul att noteringen gick bra. Men vi stirrar oss inte blinda på börskurser”, säger Östberg, som grundade bolaget i Berlin 2011 tillsammans med en handfull andra entreprenörer.

Börsintroduktion är en av de största av ett europeiskt techbolag på senare år, med ett börsvärde som stigit med 17 procent till närmare 50 miljarder kronor i dag. Fortsätter aktien att stiga kan Niklas Östberg ta sig in på Di Digitals lista med Sveriges 28 techmiljardärer.

HELA LISTAN: Här är morgondagens tech-miljardärer

Foto: Kollage

Att Niklas Östbergs andel inte är högre än cirka 1,4 procent beror på att Delivery Hero har tagit in stora mängder riskkapital och förvärvat konkurrenter sedan starten, något som spätt ut hans ägande.

Få kan mäta sig med Niklas Östberg erfarenhet. Redan i början av 2008 lanserade han Pizza.nu, som gick samman med svenska Onlinepizza senare samma år. Niklas Östberg jobbade bland annat med att expandera Onlinepizza i Finland, Polen och Österrike innan han lämnade för att starta Delivery Hero.

Berlin är ett väldigt bra ställe starta bolag på

Endast ett år efter det köpte han, som vd för Delivery Hero, hela sitt gamla bolag Onlinepizza i en kontantaffär som uppges ha landat på mellan 250 och 500 Mkr. Han var då delägare i båda bolagen.

”Det är en fantastisk känsla för en entreprenör att få sin första exit. För mig var det speciellt då jag också fick glädjen av att driva Onlinepizza vidare till nya nivåer”, säger Niklas Östberg idag.

Han menar att Delivery Hero i dag är världens största leverantör av lagad mat på nätet.

”Vi levererar 2–3 miljoner måltider per dag på 40 marknader i hela världen”, säger han.

I Sverige är Delivery Hero främst känt för nämnda Onlinepizza, som kopplar upp pizzerior på nätet, och Foodora, med sina cykelbud som kör hem mat från mängder med anslutna restauranger. Delivery Hero äger även en rad andra bolag, som Yemeksepeti, som är stora i Turkiet, och Foodpanda, som är stora i Asien.

Niklas Östberg tror att hans driv och positiva attityd varit viktiga för bolagets framgång. Även beslutet att grunda bolaget i Berlin är en viktig framgångsfaktor.

”Berlin är ett väldigt bra ställe starta bolag på. Det fins mängder med bra investerare och det är lätt att få hit kunnigt folk och ordna bostad åt dem. Vi har rekryterat folk från Grekland, Spanien, Portugal och många andra länder i hela världen”, säger han.

Delivery Hero kritiseras ofta för sina stora förluster. Under årets första kvartal rapporterade man en omsättning på 1,12 miljarder kronor och en förlust på 171 Mkr. Målet är breakeven nästa år och lönsamhet under 2019.

”Vi är redan lönsamma i Norden, Mellanöstern och på många andra marknader. Men det kostar att bli stora och vi investerar mycket i teknologi och marknadsföring”, säger Niklas Östberg.

Han lyfter fram kapitalstarka Amazon och Uber Eats som de farligaste konkurrenterna på sikt. Även börsbolagen Takeaway.com och Just Eat nämns som starka konkurrenter.

Växer ni mycket genom att erbjuda rabatter?

”Nej. Rabatter utgör bara någon procent av vår omsättning. Men vi har fortfarande inte bevisat att man kan bli lönsamma när man kör ut själva, som vi gör med Foodora. Merparten av vår verksamhet är dock som Onlinepizza. Vi samlar restaurangerna på vår plattform, men de kör ut maten själva.”

Hur ska ni bli lönsamma?

”Genom volym och konstant förbättring av våra algoritmer och prognostisering. Vi måste öka beläggningen och effektiviteten hos vår utkörningspersonal i alla utkörningsområden, världen över, 24 timmar om dygnet.”

Niklas Östberg menar att en perfekt hämtmatupplevelse byggs kring tre hörnstenar: maten, beställningen och leveransen.

”Vi fokuserar mycket på maten just nu”, säger han utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Foto: Kollage

HELA LISTAN: Här är morgondagens tech-miljardärer

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies