Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

”Det är absurt att vi importerar mat och slänger den”

En stor del av vår mat slängs innan den lämnat butikerna. Det vill Adam Vikström från Deligate ändra på. ”Det finns massor man kan göra för att inte slänga mat”, säger han till Di Digital efter att ha vunnit pitchtävlingen på Food Tech 2018.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Att bygga ett företag är en känslomässig jojo hela tiden. Ena dagen känns det som att vi ska ta över världen och nästa som att det aldrig ska funka”, säger Adam Vikström.

Han är medgrundare av Deligate som tog hem segern i pitchtävlingen på Food Tech 2018 som anordnades av Di Digital och Alfred Nobel Science Park.

Adam Vikströms Deligate tacklar matsvinn i butiker genom en digital datummärkning som ser till att maten tas om hand innan den passerat sitt bäst-före-datum. I dag används deras lösning av över 150 butiker.

”Vi har kommit ganska långt på ganska kort tid. Det finns en vilja hos butikerna att minska matsvinnet. De tipsar varandra och det har gjort att det har gått fort”, säger Adam Vikström som har medgrundat bolaget.

Segern innebär att Deligate direktkvalificeras till Di Digitals Startup Tour, som i höst går av stapeln för tredje året i rad.

Adam Vikström och medgrundaren Mattias Chahin jobbade på Ica Maxi-butik när grundidén dök.

Det pratades mycket om att det kastades mat och det dök upp digitala lösningar som tog hand om mat som blivit för gammal.

Läs även: Candy Crush-pengar ska stoppa matsvinn: ”Vi vill skapa transparens” 

Men de ville förhindra att maten blev för gammal från första början.

”Det stora problemet ligger i att man inte upptäcker att maten blivit gammal. Vi ville helt enkelt hindra att maten gick ut.”

Skälet till att det kastas mycket mat i butikerna är enligt Adam Vikström att det är svårt att beställa precis rätt mängd. I bland beställs för lite och ibland för mycket. Dessutom finns inget lätt sätt att hålla kolla på varornas utgångsdatum.

”Datumen är laserprintade direkt på förpackningen och är inte dokumenterade i något system. Man vet inte om man säljer är det man nyss fick in eller äldre varor”, säger han.

Det är här Deligates lösning kommer in i bilden.

”Vi digitaliserar datumkontrollen. Det finns massor man kan göra för att inte slänga mat. I appen skapar vi en digital version av butiken där vi mappar upp hyllor och varor och håller koll på utgångsdatum. Säljaren får varje morgon en lista på de produkter som håller på att gå ut och kan kontrollera bara dem istället för alla tusentals varor i butiken.”

Dessa varor kan exempelvis rabatteras eller skänkas bort. Enligt Deligate kan det leda till att svinnet på färskvaruavdelningen minskar med 30 procent såväl som att arbetstid sparas. 

Läs även: Axel Johnsons nya investering tar strid mot slängd mat 

”Det roligaste är att se effekterna. Vi kan se varje dag att det har gjorts tusentals datumkontroller och prissänkningar av produkter som kanske hade slängts. Det blir väldigt tydligt att det här gör skillnad”, säger han.

Han ser matsvinnet som ett samhällsproblem.

”Vi slänger en tredjedel av all mat som produceras. Mycket slängs i hemmet, men en hel del slängs innan den lämnat butiken. Det är absurt att vi i Sverige importerar mat och slänger den. Det är inte hållbart på sikt”, säger han.


Deligates affärsmodell är licenser som butikerna betalar varje månad. Förra året tog bolaget in en knapp miljon i riskkapital. Därefter har bolaget finansierat sig självt.

Läs mer: Örebro-startup vill hjälpa matbutiker med svinnet  

I år är siktet inställt på en utlandsexpansion.

”Vi gick in i Norge i februari. Förhoppningen är att komma ut till ett ytterligare ett land under 2018.”

Svensk foodtech är inne i en spännande fas tycker han. Det finns många olika lösningar, både tjänster och sådana som skapar hållbara produkter.

”Nästa steg i det här stora ekosystemet är att försöka koppla ihop de stora butikerna och de mindre aktörerna. Det är den stora utmaningen.”

En fråga där Deligate har tänkt om från starten är kring tjänstens utformning. I början var de inne på en hårdvarulösning.

”Men vi insåg snabbt att personalen som jobbar i butik är digitala och gärna använder sin egen telefon. Vi fattade att det är bättre att testa funktioner på ett par butiker. Sen får responsen från dem avgöra istället för att man sitter och filar internt på funktioner ingen använder”, säger han.

Deligate vann efter en finalomgång mot Nutrient, som forskar, utvecklar och tillverkar klimatsmarta proteiner baserade på gula ärtor och insekter. Nutrient kom alltså på andra plats i pitchtävlingen och endast en handfull av publikens röster avgjorde till Deligates fördel.

Förutom Deligate och Nutrient deltog ytterligare sex svenska foodtech-bolag i pitchtävlingen:

Lantfisk som odlar tropiska sötvattensfiskar i ett återcirkulerande akvakultursystem, Ecoliving som säljer kött baserat på växtbaserade protein, Foodflow vars produkt låter livsmedelsbutiker samla alla beställningar från sina externa leverantörer, Sios som har utvecklat ett uppkopplat miniväxthus samt Survey Party vars spårbarhetslösning ger transparens i värdekedjan för livsmedel.

Läs mer: Framtidens mat dukas upp på Food Tech 2018 – här är bolagen som pitchar 

Under dagen talade Gunhild Stordalen som 2014 utsågs till WWF:s miljöhjälte, liksom bland annat Carolina Sachs, generalsekreterare på Axfoundation och Anna Ryott, ställföreträdande vd på Norrsken Foundation.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post