Hoppa till innehållet

Det gröna elbolaget Bright tar in 6 miljoner

Vänta med diskmaskinen tills den förnyelsebara elen kan sköta hela jobbet. Det är tanken bakom elbolaget Bright, som har tagit in 6 Mkr från Zenith Ventures och Doberman Forward.

David Forsberg och Lars Roth är vd respektive ordförande på elbolaget Bright.
David Forsberg och Lars Roth är vd respektive ordförande på elbolaget Bright.Foto: Patrik Olsson.

Energibolaget Bright har utvecklat ett sätt för sina kunder att anpassa sin elkonsumtion till tiderna på dygnet då den förnyelsebara produktionen är som högst.

Tanken är att en kund med en av Brights kontakter kunna koppla in till exempel en elbil och ställa in att den ska ha laddats fullt till följande morgon. Laddningen sker sedan när den gröna energiproduktionen räcker till.

”Vi kan förskjuta förbrukningen till timmar då produktionen också är grön. Nu sker det mesta på peak-timmar, då det är kolkraft och fossilt bränsle inne i systemen”, säger David Forsberg, vd för Bright (NTL).

Mer från Tech Fest: ”Tyvärr – teknik kan inte rädda världen”

Det ska leda både till en miljövänligare elförbrukning och billigare timpriser för kunderna.

”Det enda sättet att möta en peak är att importera smutsig kraft eller producera mer från kol, olja och gas i den mån vattenkraften är på max”, säger Lars Roth, Brights styrelseordförande.

”Man behöver kanske inte diskmaskinen nu. Den kanske kan starta två timmar senare”, säger han.

Bright – en avknoppning av energibolaget Anova, som i fjol omsatte 10,2 miljoner kronor – tar nu in 6 Mkr externt kapital.

Zenith Ventures investerar 5 Mkr. Doberman Forward, designbyrån Dobermans investeringsgren, skjuter till 1 Mkr, främst i form av varumärkesbyggande designtjänster.

Investeringen presenteras på konferensen Sthlm Tech Fest på tisdagseftermiddagen. Transaktionen värderar Bright till 22 Mkr.

”Kunderbjudandet är väldigt intressant. Man kan spara pengar och samtidigt bidra till miljön. Det är en kombination som många tilltalas av”, säger Tommy Jacobsson, Zenith Ventures ordförande.

Bright planerar att nå sina kunder via ett samarbete med Telias Internet of Things-satsning Telia Zone, och via tjänsten IFTTT, som skapar länkar mellan olika webbtjänster.

IFTTT kan till exempel låta en app som kontrollerar en diskmaskin sättas igång när en annan part, till exempel Bright, skickar en signal.


Mer från Tech Fest:

Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”
Foto:
Bankernas fina bolånemarginaler kan kollapsa inom några år. Det spår Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski på Sthlm Tech Fest på måndagen.

Bettingsuccén jagar startupbolag – 15 miljoner i potten
Foto:
Malta-baserade Optimizer Invest drar igång en jakt på startupbolag där vinnaren får en ny delägare och upp till 15 miljoner kronor i kapital.

Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm
Foto: Amanda Lindgren
Telia investerade 1,3 miljarder kronor i startubolag under 2015. Nu utlovar man bolagsinvesteringar inom den nya enheten ”X”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera