Annons

Det gröna elbolaget Bright tar in 6 miljoner

David Forsberg och Lars Roth är vd respektive ordförande på elbolaget Bright.
David Forsberg och Lars Roth är vd respektive ordförande på elbolaget Bright. Foto: Patrik Olsson.
Vänta med diskmaskinen tills den förnyelsebara elen kan sköta hela jobbet. Det är tanken bakom elbolaget Bright, som har tagit in 6 Mkr från Zenith Ventures och Doberman Forward.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Energibolaget Bright har utvecklat ett sätt för sina kunder att anpassa sin elkonsumtion till tiderna på dygnet då den förnyelsebara produktionen är som högst.

Tanken är att en kund med en av Brights kontakter kunna koppla in till exempel en elbil och ställa in att den ska ha laddats fullt till följande morgon. Laddningen sker sedan när den gröna energiproduktionen räcker till.

”Vi kan förskjuta förbrukningen till timmar då produktionen också är grön. Nu sker det mesta på peak-timmar, då det är kolkraft och fossilt bränsle inne i systemen”, säger David Forsberg, vd för Bright (NTL).

Mer från Tech Fest: ”Tyvärr – teknik kan inte rädda världen”

Det ska leda både till en miljövänligare elförbrukning och billigare timpriser för kunderna.

”Det enda sättet att möta en peak är att importera smutsig kraft eller producera mer från kol, olja och gas i den mån vattenkraften är på max”, säger Lars Roth, Brights styrelseordförande.

”Man behöver kanske inte diskmaskinen nu. Den kanske kan starta två timmar senare”, säger han.

Bright – en avknoppning av energibolaget Anova, som i fjol omsatte 10,2 miljoner kronor – tar nu in 6 Mkr externt kapital.

Zenith Ventures investerar 5 Mkr. Doberman Forward, designbyrån Dobermans investeringsgren, skjuter till 1 Mkr, främst i form av varumärkesbyggande designtjänster.

Investeringen presenteras på konferensen Sthlm Tech Fest på tisdagseftermiddagen. Transaktionen värderar Bright till 22 Mkr.

”Kunderbjudandet är väldigt intressant. Man kan spara pengar och samtidigt bidra till miljön. Det är en kombination som många tilltalas av”, säger Tommy Jacobsson, Zenith Ventures ordförande.

Bright planerar att nå sina kunder via ett samarbete med Telias Internet of Things-satsning Telia Zone, och via tjänsten IFTTT, som skapar länkar mellan olika webbtjänster.

IFTTT kan till exempel låta en app som kontrollerar en diskmaskin sättas igång när en annan part, till exempel Bright, skickar en signal.


Mer från Tech Fest:

Klarnas vd: ”Bankernas bolånemarginaler är hotade”
Foto:
Bankernas fina bolånemarginaler kan kollapsa inom några år. Det spår Klarnas grundare och vd Sebastian Siemiatkowski på Sthlm Tech Fest på måndagen.

Bettingsuccén jagar startupbolag – 15 miljoner i potten
Foto:
Malta-baserade Optimizer Invest drar igång en jakt på startupbolag där vinnaren får en ny delägare och upp till 15 miljoner kronor i kapital.

Telia letar techbolag – startar ny investeringsarm
Foto: Amanda Lindgren
Telia investerade 1,3 miljarder kronor i startubolag under 2015. Nu utlovar man bolagsinvesteringar inom den nya enheten ”X”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies