Hoppa till innehållet

Det här är Billpay – Klarnas senaste köp

Ett förlusttyngt brittiskt bolag säljer lönsamma och snabbväxande tyska Billpay till Klarna. Köpet gör att det svenska betalbolaget nu har 27 miljoner kunder i Tyskland.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Billpays vd och grundare Nelson Holzner.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Billpays vd och grundare Nelson Holzner.Bild: Kollage

På måndagen blev det klart att det svenska betalbolaget Klarna (NTL) köper tyska Billpay i en av bolagets största affärer hittills. Köpeskillingen beräknas enligt medieuppgifter vara cirka 660 miljoner kronor.

Läs mer: Klarna köper konkurrent – betalar över en halv miljard

Det har varit känt sedan innan årsskiftet att Klarna har sneglat på det snabbväxande och lönsamma Billpay. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski menar att köpet stärker Klarnas position på den stora och viktiga tyska e-handelsmarknaden. 

Affären är inte den första bolaget gör i landet. Redan 2013 köptes konkurrenten Sofort och i november förra året köptes betalappen Cookie.

Läs mer: Klarna köper Cookies

Billpay har kallats för regionens Paypal och erbjuder – i likhet med Klarna – direktbetalningar, fakturabetalningar och delbetalningar. Modellen innebär att säljarna får pengar för sina produkter utan någon risk för betalningsinställelser medan kunderna kan köpa produkterna omedelbart.

5 000 e-handlare och 12 miljoner kunder uppges använda Billpay som efter starten i Tyskland 2009 har expanderat till Schweiz, Österrike och Nederländerna. Bolaget har 140 anställda i Tyskland vilket kan jämföras med Klarnas 1 400 anställda. Köpet innebär att Klarna sammantaget kommer att ha 27 miljoner kunder i landet. Innan köpet hade Klarna 45 miljoner kunder totalt.

Enligt Billpay själva var bolaget under 2015 ett av Tysklands hundra snabbast växande bolag och tog in 300 000 kunder per månad.

Det Berlinbaserade bolaget grundades 2009 av Nelson Holzner som innan Billpay jobbade i riskkapitalbranschen. Bolaget inkuberades av Kinnevik-delägda Rocket Internet (NTL) och backades finansiellt bland annat av det tyska riskkapitalbolaget Holtzbrinck Ventures.

Klarna köper Billpay av det förlusttyngda brittiska SMS-låneföretaget Wonga som själva köpte bolaget 2013.  De två senaste åren har det brittiska bolaget gjort förluster på 1,4 miljarder kronor bland annat till följd av skandaler och en tuffare brittisk reglering kring SMS-lån. Enligt Skynews var Billpay, som beskrivs som en av Wongas mest lönsamma divisioner, nära att säljas redan under den första halvan av 2016, i ett försök att stärka Wongas finanser.

Gällande köpesumman kan två saker vara värda att nämna. Dels köper Klarna Billpay av ett finansiellt pressat Wonga, dels har det brittiska pundet försvagats de senaste åren, särskilt efter beslutet att Storbritannien ska lämna EU. Sammantaget bör det innebära att de 660 miljoner kronor som Klarna betalar för Billpay inte är något rejält överpris. 

I samband med köpet lyfte Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski fram Billpays marknadskunskap:

"Vi är glada att få arbeta med Billpay och deras kompetenta medarbetare i Berlin. Genom att kombinera vår kunskap och expertis och samtidigt ta del av Billpays kunskap om marknaden, tjänster och erbjudanden är vi övertygade om att vi kommer att kunna erbjuda än mer innovativa betallösningar för våra kunder", säger han i ett pressmeddelande.

Billpay har inte gått ut med sin omsättning eller transaktionsvolym. Bolaget har dock kommunicerat att de under 2015 visade vinst och att omsättningen då uppgick till över 10 miljoner euro. 2013 när bolaget köptes av Wonga låg transaktionsvolymen på 300 miljoner euro.

Läs även: Klarnas omsättning rusar - vinsten minskar

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera