Hoppa till innehållet

Det här har svenskarna googlat mest i år

Google presenterar nu sin återkommande sammanställning över de sökningar som trendat mest under året som gått.

Foto: Matt Rourke

Utifrån Googles statistisk över de sökningar som trendat handlar de vanligaste undringarna om en omdiskuterad tv-dokumentär, branden i Notre Dame och Sara Danius bortgång. Googles sammanställning visar också på att många sökt på politiska frågor, både EU-valet och frågor om värnskatt ligger högt.

”De senaste åren har vi sett söktrenderna domineras av allt i från spelfenomen som Pokémon Go och sporthändelser som fotbolls-VM 2018 till den stora metoo-rörelsen i Sverige. I år ser vi att flera populära TV-dokumentärer, vårens EU-val och gripande nyhetshändelser från runt om i världen toppar våra listor”, skriver Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google i Sverige, i ett pressmeddelande.

Årets mest trendande sökningar

1. Älska mig för den jag är

2. iPhone 11

3. Notre-Dame

4. Eurovision Song Contest

5. ASAP Rocky

6. Hockey-VM

7. Störst av allt

8. Greta Thunberg

9. EU-valet

10. Sara Danius

Nyheter och händelser

1. Notre-Dame

2. EU-valet

3. Berlinmurens fall 30 år

4. De dödas dag

5. Sri Lanka

6. Lollapalooza

7. SAS-strejk

8. Världslärardagen

9. Area 51

10. Earth Hour

 

Mat & Dryck

1. Aperol Spritz

2. Gubbröra

3. Sellerijuice

4. Empanada

5. Rönnbärsgelé

6. Blinier

7. Syrensaft

8. Kantareller

9. Flädersaft

10. Raketost

 

Bortgångar

1. Sara Danius

2. Cameron Boyce

3. Luke Perry

4. Arne Weise

5. Michael Perlitz

6. Nipsey Hussle

7. Karl Lagerfeldt

8. Jeffrey Epstein

9. Terese Alvén 

10. Hans Ingemarsson

 

Sport

1. Hockey-VM

2. Fotbolls-VM

3. Handbolls-VM

4. Färöarna

5. EM-kval

6. Copa America

7. Sverige-Spanien

8. Frida Karlsson

9. Skidskytte-VM

10. Kjell Isaksson

Hur?

1. Hur dog Josefin Nilsson?

2. Hur ofta är det EU-val?

3. Hur gammal är Madonna?

4. Hur röstar man i EU-valet?

5. Hur högt är Eiffeltornet?

6. Hur många bidrag är det i Eurovision-finalen?

7. Hur många bor i Sverige?

8. Hur länge håller ett ägg?

9. Hur många dog i Tjernobyl?

10. Hur lång tid tar det att få pass?

 

Vad?

1. Vad är värnskatt?

2. Vad betyder habibi?

3. Vad ska jag rösta i EU-valet?

4. Vad betyder NNN?

5. Vad är Brexit?

6. Vad är Artikel 13?

7. Vad är normalt blodtryck?

8. Vad är skattehemvist?

9. Vad betyder boomer?

10. Vad betyder PK?


Varför?

1. Varför firar vi midsommar?

2. Varför fick Jeppe lämna Paradise Hotel?

3. Varför firar vi valborg?

4. Varför får man hicka?

5. Varför ska man gå på teater?

6. Varför omskärelse?

7. Varför fastar muslimer?

8. Varför kurrar magen?

9. Varför äter hundar gräs?

10. Varför rocka sockorna?


Hundraser

1. Pudel

2. Golden Retriever

3. Labrador Retriever

4. Schäfer

5. Tax

6. Bullterrier

7. Rottweiler

8. Cavalier King Charles Spaniel

9. Bichon Havanais

10. Shiba

Läs även: Google Translate är (fortfarande) hopplöst dåligt på att översätta svenska klassiker

( TT / Di Digital )

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera