Hoppa till innehållet

“Det känns lite som i serien Silicon Valley" - Y Combinator från insidan

Två svenska bolag lyckades bli antagna till Silicon Valley-acceleratorn Y Combinator. Di Digital har följt Castle och Getaccept under resan i det program som många entreprenörer bara drömmer om att komma med i.

Castle-grundarna Sebastian Wallin och Johan Brissmyr samt Getaccept-grundarna Jonas Blanck, Carl Carell, Mathias Thulin och Samir Smajic står utanför Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien.
Castle-grundarna Sebastian Wallin och Johan Brissmyr samt Getaccept-grundarna Jonas Blanck, Carl Carell, Mathias Thulin och Samir Smajic står utanför Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien.

(Di Digital/Silicon Valley) I slutet av december förra året reste grundarna av två svenska startupbolag, Getaccept och Castle, över Atlanten och bosatte sig i Silicon Valley. Under våren har de deltagit i den mytomspunna acceleratorn Y Combinators tre månader långa program, där även digitala framgångsbolag som Airbnb och Dropbox har börjat sin bana.

 

12 november 2015, några dagar innan antagningsintervjun till Y Combinator

Castle: Det är tredje gången i år som Malmö-entreprenörerna Johan Brissmyr och Sebastian Wallin är i Silicon Valley. Den här gången för en intervju med den omtalade acceleratorn Y Combinator. Eller YC, som namnet förkortas i Silicon Valley. 

I augusti förra året hade sammanlagt 940 bolag gått igenom YC:s acceratorsprogram sedan starten 2005. Bara tre av dem har svenska grundare, även om fler har haft intervjuer. 

Det är tuff konkurrens minst sagt. Johan Brissmyr tror att det är runt 8 000 startupbolag som har sökt till den här omgången. Endast tre procent kommer till intervju. Runt 100 av dem kommer med. Han har sökt flera gånger tidigare.

YC kör två program per år, ett på hösten och ett på våren, som vardera pågår i tre månader. I samband med programmet får bolagen en såddinvestering på 120 000 dollar, cirka en miljon kronor, i utbyte mot sju procents ägarandel.

Johan Brissmyr och Sebastian Wallin är grundare av Castle och har utvecklat ett säkerhetssystem för att upptäcka bedrägerier i realtid. Det kan till exempel handla om betalningar och spam, som sker genom hackade och läckta användarkonton.

De resonerar kring vilka som har lösningar för att upptäcka bedrägerier i dag. Det är till exempel banker med stora installationer från it-bolag som IBM. Och lösningar som är skräddarsydda för e-handeln. Men många bolag jobbar också manuellt med att hitta bedrägerier.

“Vi gör det istället sjukt enkelt och kan ersätta hela team som jobbar med det här”, menar Johan Brissmyr.

Johan Brissmyr och Sebastian Wallin

Castle-grundarna Johan Brissmyr och Sebastian Wallin på kaféet Crossroads i centrala San Francisco.

Castle är en automatiserad lösning som växte fram när de båda grundarna jobbade med en tidigare startup, Popgiro - en tjänst för betalningar mellan privatpersoner.

“Det finns 20 andra bolag som erbjuder bedrägeriskydd, men det vi gör skiljer sig från dem”, hävdar Johan Brissmyr.

I andra system har man satt upp ett antal regler för hur bedrägerier sker och rapporterar när det händer, förklarar han. Som till exempel när ett bankkort används på ett visst sätt. Castle gör tvärtom och registrerar hur användare vanligtvis rör sig i en tjänst för att hitta avvikelser till det.

Sebastian Wallin tar ett exempel på användningsområde. Taxitjänsten Uber har problem med läckta kundkonton som säljs till Kina för 50 cent. De drabbade Uber-användarna får dragningar på sina kort för resor de inte har gjort med Uber. Den aktiviteten skulle Castle kunna upptäcka.

”Vi tror att vi har hittat en ny marknad och tycker det är viktigt att hjälpa utvecklare. Det är de som bygger moderna företag i dag”, säger Sebastian Wallin.

Tio minuter har de på sig att övertyga ”juryn”

Uber-caset kommer de att använda i sin intervjupresentation för att konkretisera hur systemet fungerar. Det gäller att övertyga YC:s partners om varför Castles lösning är unik.

Acceleratorn har redan investerat i två bolag inom samma område, men de kartlägger inte användarbeteende, menar Johan Brissmyr.

Det kan gå hur som helst. YC-intervjuerna är inte förutsägbara, men det finns mycket information därute om hur de kan gå till.

Ett scenario är att man får frågor om något som egentligen inte är relevant och blir instängd i ett hörn. Ett annat är en lugn intervju som betyder att partners inte är intresserade, eller tvärtom för att de är det.

Castle-grundarna har förberett svar på runt hundra frågor med en mening. Tio minuter har de på sig att övertyga ”juryn”, som består av YC:s partners.

De senaste dagarna har de grillats av sex bolag som har gått YC:s program. Allt för att förbereda sig inför lördagens intervju. Alla har gett olika feedback, men den handlar mycket om hur Castle-grundarna framställer sig själva som personer.

”Det är en sak att svara på frågorna, en annan att förmedla energi och en stor vision”, säger Johan Brissmyr.

Det handlar om pepp, säger han. Att de går in i rummet och tror att de ska vinna.
Sebastian Wallin har målat upp bilder i huvudet av hur rummet ska se ut. Det är brunt, tror han.

Johan Brissmyr flackar med blicken och det märks att han redan är i det bruna rummet och svarar på frågor. Han skriver något på sin dator.

”Nu ska vi gå och öva”, säger han.

Några dagar senare när intervjun är över blir det tyst från Castle. De vill varken bekräfta eller dementera om de har kommit med i programmet.

 

11 januari 2016, två veckor in i acceleratorsprogrammet på Y Combinator

Getaccept: Till skillnad från Castle slår Getaccept på stort med nyheten om att man har kommit med i YC. De fyra grundarna, Jonas Blanck, Carl Carell, Mathias Thulin och Samir Smajic, har flyttat över sin familjer till ett lägenhetskomplex i den lilla staden Sunnyvale, en kvarts körtid från YC:s lokaler i Mountain View.

Det var dock inte länge sedan som teamet inte ens kände till YC. 

“Ska vi vara ärliga så visste vi inte riktigt vad det var”, säger Mathias Thulin.

Acceleratorns namn kom upp när de började ha möten med investerare och de kollade upp programmet bara någon vecka innan ansökningstiden gick ut. Sedan gick det snabbt. Efter intervjun hade de bara tre veckor på sig att ordna allt inför avfärd.

Läs mer: Malmöbolag antaget till Y Combinator

Alla bolagen som är med i YC sitter på varsina håll och jobbar. Någon gång i veckan har de möten med sina mentorer och ses varje tisdagskväll på middagarna som acceleratorn anordnar. Tisdagsmiddagarna är omtalade i Silicon Valley och dit kommer kända entreprenörer och alumner från tidigare program.

“Det blir inte så mycket tid på YC, inte så mycket som man tror från början. Men det känns bra och en start för att bygga upp vår verksamhet här”, säger Mathias Thulin.

Getaccepts tjänst är ett säljverktyg, där man kan skicka ut, spåra, följa upp och digitalt signera offerter. Målet är att hjälpa säljare stänga fler affärer. Bolaget släppte produkten den 4 december, alltså innan programmet på YC startade i januari, vilket är relativt ovanligt att bolagen gör innan allt drar igång.

“Vi har hittills haft inledande “office hours” på YC, som är obligatoriska varje vecka, där de förklarade för oss att det är bara att sälja”, säger Mathias Thulin.

Getaccept-grundarna

Getaccept-grundarna Jonas Blanck, Carl Carell, Mathias Thulin och Samir Smajic står utanför Y Combinators lokaler i Mountain View, Kalifornien, efter antagningsintervjun. Klädstilen i Silicon Valley är vanligtvis avslappnad och teamet har tagit på sig t-shirtar med kostym och skjorta-tryck som ett svar på det "Vi hackade dresskoden", säger Mathias Thulin.

Getaccept-teamet kör tvåskift. På dagarna jobbar de mot den amerikanska marknaden och kvällarna och nätterna mot den svenska. 

“Det här är en fantastisk möjlighet då vi kan nå båda marknaderna. Allting handlar om hårt arbete för att lyckas med den här perioden”, säger Carl Carell.

Planen om det går vägen är att Getaccept-grundarna ska flytta över till Silicon Valley permanent efter programmet.

“Vi har alla gjort entreprenörsresor tidigare, men det här projektet ville vi ta till USA. Det bästa sättet att lyckas med det är att få tillgång till YC-nätverket”, säger Mathias Thulin. 

Genom YC har de redan fått möjlighet att prata personer hos stora techspelare som Amazon och Twitter. Samtidigt gäller det att lägga tid på rätt personer och prioritera bort det som inte är viktigt, menar Jonas Blanck.

“Vi vill minska all friktion de kommande månaderna och bara ha en enda fokuspunkt. En siffra på väggen där det står hur mycket vi ska växa. YC vet vad som krävs för det”, säger Jonas Blanck.

“Ja, de är inte hårda men tydliga. Men de entreprenörer som kommer hit och tror att YC ska göra allt för dem har fel. De pratar mycket om att “ni känner ert bolag bäst”, fyller Mathias Thulin i.

Han säger också att man inte kan lita blint på vad YC-mentorerna säger, för då kommer man bränna ut sig och de säger olika saker.

“Vi har inte hållit med dem helt hittills, utan försöker välja en medelväg. De känner inte till vår business helt och hållet. Det är så lätt att tappa fokus”, säger Mathias Thulin.

 

10 mars 2016 - två och en halv månad in i programmet och ett par veckor från “demo day”

Getaccept: Det är ett gäng ganska trötta, men glada entreprenörer som sitter i sofforna på Getaccepts kontor i Sunnyvale. Eller egentligen är det Carl Carells lägenhet, men det används också som kontor.

Tvåskiften, först mot USA och sedan mot Sverige, tar på krafterna. Samir Smajic har också åkt på blixtvisit till Sverige med familjen några dagar tidigare för att förnya sina visum.

Getaccepts kontor

Getaccept-grundarna Mathias Thulin, Carl Carell, Jonas Blanck och Samir Smajic på bolagets kontor i Sunnyvale, Kalifornien. Det är ett rum i en lägenhet där Carl Carell bor under YC-tiden.

“Vi ska fortsätta växa med 20 procent varje vecka och det är svårare än för en månad sedan”, säger Mathias Thulin.

De har lyckats hittills och bolaget drar in pengar, tillräckligt för att gå runt och vara lönsamt, vilket är ovanligt för ett YC-bolag. Men överlag är det i dag större krav på bolagen i YC att ha en affärsmodell på plats, även om vissa tror att det räcker med en cool produkt som kan locka många användare, berättar Mathias Thulin.

På väggarna i Getaccepts kontor sitter lappar med namn på kunder både från Sverige och USA. En skärm på väggen visar hur många kunder bolaget har hittills. 270 står det för tillfället.

“När vi kom hit i början så trodde vi mer att nu är vi här och visar vår produkt, och sedan ska de fixa det på YC”, säger Mathias Thulin.

Men det hårda jobbet har de gjort själva. Det är så YC-modellen fungerar.

“Vi hade redan en plan och det var nog bra. Det enda de utmanade oss med var att växa snabbare”,  säger Mathias Thulin.

Han tror dock att Getaccept kan dra mer nytta av YC när det är dags för bolaget att ta in riskkapital.

Men allt under programmets gång har inte bara handlat om god tillväxt och fler kunder för Getaccept. Bolaget har också varit föremål för en plagiatstrid, där Malmöbolaget Apsis har lämnat in stämningar mot Getaccept och Mathias Thulin i tre omgångar, för att de skulle ha stulit företagshemligheter och bedrivit konkurrerande verksamhet. 

Stämningarna har avslagits i Malmö Tingsrätt och Apsis har tvingats betala rättegångskostnader för Getaccept på en kvarts miljon.

Läs mer: Plagiatstriden rasar vidare - tredje stämningen mot Getaccept avslagen

"Vi har varit väldigt tydliga med att detta ska ta minimalt av vår tid och vårt fokus, och det har känts bra med all stötting vi har fått från olika håll", kommenterar Samir Smajic.

 

22 mars 2016, första dagen på “demo day”

Castle: Några dagar innan den så kallade demo day, där bolagen som är med i YC pitchar inför hundratals investerare, går Castle-grundarna ut med att de är med i programmet

Vi hörs på telefon några timmar efter de har stått på Computer History Museums scen i Mountain View, där demodagen äger rum, och kört sin presentation på 2,5 minuter. 

“Det här är nog den sjukaste dagen vi har varit med om”, säger Johan Brissmyr, på en brusig telefonlina mellan möten.

“Alla stora investerare var där och vi fick många förfrågningar under och efter presentationen”, säger han.

Läs också: Rapport från demo day - "Allt från hälsoappar till rymdraketer"

Han och Sebastian Wallin har varit på YC varje dag i en vecka och genrepat inför partners och alumner. Den första presentationen slängde de och började om. 

Johan Brissmyr beskriver budskapet i pitchen som att “lösenord suger och så här tror vi att framtiden kommer se ut istället”. De kunde varje ord utantill.

Men bara för att slutpresentationen är över så blir det inte ett dugg lugnare, snarare tvärtom.

“Det är mycket folk (läs investerare) som har hört av sig. Inboxen har känts som ett Twitter-flöde och vi har fått många erbjudanden om att ta en kaffe", säger Johan Brissmyr.

Var femte minut plingar det till i mobilen med mejl som har rubriken “hej vi är en vc-firma”, säger han.

“Man lever i en sådan bisarr värld. Det gick från inget till detta. YC är extremt och det är ett sådant momentum att riskkapitalister jobbar som affärsänglar gör”, säger Johan Brissmyr.

Vanligtvis är det entreprenörerna som ber personer om introduktioner till investerare. Just nu är förhållandet det omvända för Castle.

“Det känns lite som i serien Silicon Valley på något sätt”, säger Johan Brissmyr.

Inboxen har känts som ett Twitter-flöde.

Han säger att Sam Altman, chefen för YC, aldrig har varit med om ett sådant tryck under acceleratorns elvaåriga historia. Trots att det flaggas för sämre tider i riskkapitalvärlden.

“Det har de gjort oss medvetna om på YC och förberett oss för att det kan bli hårdare tider när det gäller att få riskkapital”, säger Johan Brissmyr.

Han ser tillbaka på de tre månaderna i programmet och konstaterar att mycket har hänt sedan det drog igång i januari.

“De första två veckorna var det bara nervöst och vi visste inte hur vi skulle passa in. De andra kom med sina sjuka idéer, men i slutändan visade det sig att de bara var sjukt bra på att pitcha. Annars hade de kommit ungefär lika långt som oss”, säger Johan Brissmyr.

I början visste inte Castle-grundarna exakt vad de skulle göra under de tre månaderna på YC och trevade sig fram. Ångesten var total.

Första dagen när de träffade en av sina mentorer, Sam Altman, sa han “vad kan jag hjälpa er med?”. Grundarna blev stumma och mötet som var bokat till 30 minuter tog 10 minuter.

“Vi gick till de första mötena och trodde att de skulle hjälpa oss att revolutionera vår business, men de hjälper inte en om man inte har explicita frågor”, säger Johan Brissmyr.

Efter några veckor vände det. Castles tjänst var med på sajten Product Hunt, som är en stor grej i techvärlden i USA, och fick 700 röster och kom med i sajtens nyhetsbrev.

“Vi fick mycket respons, större kunder och bättre introduktioner. Sedan klättrade vi bara uppåt”, säger Johan Brissmyr.

Hur många kunder det handlar om vill Johan Brissmyr inte säga. Castle har börjat ta betalt av några kunder, men all funktionalitet i produkten är ännu inte på plats.

Castle kontor

Kvällsjobb på Castles kontor i Mountain View, Kalifornien, som också är grundarna Johan Brissmyrs och Sebastian Wallins lägenhet.

Castle hade egentligen inte tänkt att lansera sin produkt så tidigt, liksom många av de andra YC-bolagen. Men de ändrade sig när programmet startade, för YC uppmanar till att lägga ut oavsett om det är helt klart eller inte.

“Det gäller att lansera om man ska ha nytta av programmet. En stor grej med YC är att man kan använda deras nätverk. Vi har många kunder som är gamla YC-bolag och det är bara att mejla grundaren”, säger Johan Brissmyr.

Hans rädsla innan programmet drog igång var att inte utnyttja varje dag till fullo, men i efterhand är han nöjd.

“Vi maxade YC och såg till att lära känna så många som möjligt”, säger han.

Under de efterföljande dagarna har de många fler möten med investerare inbokade och är ute efter en såddinvestering. 

 

24 mars 2016, dagen efter andra dagen av “demo day”

Getaccept: Mathias Thulin sitter i en bil från San Francisco till Sunnyvale. Det har varit en lång dag då teamet har haft fem möten med investerare i stan. Under det senaste dygnet sedan Getaccept-teamet gjorde sin presentation på demodagen har det ramlat in många mejl.

“Vi fick gå upp som sjätte bolag och det var bra. Då visste investerarna redan vilka vi var i pauserna och hade inte hunnit tappa fokus”, säger Mathias Thulin.

Pitchen gick bra, men han var nervös.

“Någonstans blir den hela essensen av vad man har gjort i tre månader, så det vill man inte bränna", säger han.

qC7RiHy7znc

Se Getaccepts pitch ovan. Under genrepen veckan innan demo day gick de från 15 till 7 presentationsbilder med så få ord som möjligt. 2,5 minut är inte mycket tid att spela med.

Getaccept-grundarna visste inte riktigt vad de skulle förvänta sig av demo day, men hade hört talas om hysterin kring bolagen och om riskkapitalrundor som fulltecknades redan samma dag. Riktigt så blev det inte den här gången.

“Nu har det lugnat ned sig lite och det är nog positivt för båda parter att det blir lite mer kontrollerat. Det var väl några “handshakes” på plats, men inte så många”, säger Mathias Thulin.

Under gårdagen körde teamet inget tvåskift, utan när pitchen och mötena var avklarade minglade de på YC:s efterfest.

“Stämningen var bra och det var härligt oorganiserat. Det fanns till exempel inga utställningsbås för bolagen, utan en mingellokal där det var lättsam och härlig stämning. Det är inte bara klädseln som är lättsam här, utan hela känslan”, säger Mathias Thulin.

Men sedan var det upp tidigt dagen efter för nya möten med investerare. Och det gäller att smida medan järnet är varmt. En tidigare alumn på YC, som Di Digital har pratat med, säger att om bolagen i programmet inte stänger sina kapitalrundor 2-3 veckor efter demo day så blir det kallt bland investarna.

Men Mathias Thulin hävdar att Getaccept inte har bråttom då bolaget redan drar in pengar. Det viktigaste är att det blir någon som kan hjälpa till med tillväxten, menar han.

“För oss är det inte viktigt att det går snabbt, utan att det blir rätt. Det är också en balansgång, för vi ser ett intresse från både investerare här och i Sverige. Därför är vi också lite mer kräsna med vad de kan hjälpa oss med”, säger Mathias Thulin.

Strategin de har haft under programmet är att synas och och höras mycket, och att alla ska veta vem de är.

“Men det är först den sista veckan med genrepen som bolagen har kommit närmare varandra. Den har stått för 70 procent av närheten”, säger Mathias Thulin. 

Relationerna är viktiga inför framtiden och Mathias Thulin är djupt imponerad av allas presentationer.

“Det vi verkligen har insett de senaste veckorna är vilket stort inflytande YC har. Vi kanske inte har nyttjat det tillräckligt, men YC slutar inte nu. Alumninätverket fortsätter och vi kan boka tid med partners när som”, säger han.

Han tycker det är skönt att pitchen är över, men säger att det inte är slutet på någonting - egentligen bara början.


Fakta Y Combinator

  • Är: en accelerator som investerar runt en miljon kronor i startupbolag i tidiga skeden
  • Startades: 2005
  • Säte: Mountain View, Kalifornien
  • Verksamhet: två acceleratorsprogram per år, ett på hösten och ett på våren, med runt 100 bolag i varje. I augusti 2015 var de 940 bolagen som hade gått igenom programmet värderade till 65 miljarder dollar, motsvarande 540 miljarder kronor.
  • Svenska bolag med Y Combinator: Heysan 2007, Verbling 2011, Wheelys 2015, Castle och Getaccept 2016.
  • Antagning: runt 3 procent av bolagen som ansöker till programmet via Y Combinators hemsida kommer till intervju och får pitcha i tio minuter inför acceleratorns partners. Bolagen får besked om de har kommit med redan samma kväll. Ett mejl för ett negativt besked och ett telefonsamtal för ett positivt.
  • Programmet: pågår i tre månader och bolagen som är med jobbar på varsina håll och träffar sin mentorer och de andra bolagen en gång i veckan.

Läs mer: Silicon Valleys superaccelerator från insidan


Mer om Y Combinator i veckans Digitalpodden. Lyssna här:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddensiliconvalley-tatstamningpaycombinator

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera