All Aboard samlar mängder av europeiska tågbolag i en gemensam bokningsapp. Sidan, allaboard.eu, finns där redan i dag, men några bokningar kan inte genomföras på grund av coronapandemins reserestriktioner.
”Det är såklart lite dålig tajming, men det är ingen kris för oss. Vi är redo och längtar bara efter att få sälja bra tågresor”, säger Anton Trollbäck, vd och en av grundarna av bolaget.
Krisen ger möjligen bolaget lite extra tid att bena ut mycket av det krångel som omgärdar internationella tågresor. Det handlar dels om att många statliga eller tidigare statliga järnvägsbolag gärna behåller försäljningen hos sig själva. Och i de fallen de accepterar resebyråbokningar är det långt ifrån stringent hur tillstånden ges.
Än så länge går till exempel inte SJ-tåg att boka i tjänsten.
Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor
”Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor. Just nu ligger vårt fokus inte i politiken utan på att bygga en bra tjänst, säger Anton Trollbäck.
Miljöpartiets Jakop Delunde är en av de EU-parlamentariker som engagerat sig i frågan och som drivit igenom ett förslag om öppen data inom den europeisk tågnäring. Trots att förslaget om öppna bokningssystem röstades igenom av EU-parlamentet i slutet av 2018 har det ännu inte vunnit laga kraft.
”Just nu har vi några olika leverantörer för en bra täckning av biljetter i Europa. Genom att kombinera flera sådana får vi till en smidig bokning”, säger Anton Trollbäck och förklarar att det inte spelar så stor roll om de använder mellanhänder eller ges direkt åtkomst till tågbolagens bokningssystem.
”Så länge det är enkelt och ger kunden ett bra pris.”
Läs mer: Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”
Och apropå pris; All Aboard säljer även de så kallade ”Inter rail”-korten, en klassiker bland tågluffare. Om priset för en resa överstiger priset för kortet föreslås detta istället i bokningsprocessen.
Bland konkurrenterna finns i dag Omio, ett bolag där bland andra Kinnevik investerat och där Cristina Stenbeck tagit en styrelseplats. Omio är dock en tjänst som kombinerar tåg, flyg och bussar i sin bokning.
”Det finns några andra aktörer som säljer tågbiljetter, men satsar på att ta små marginaler på sträckor som redan trafikeras, som Stockholm-Köpenhamn. Vi vill ta folk ut i Europa på riktigt”, säger Anton Trollbäck.
Ni har precis tagit in 3 miljoner kronor i en runda, vad ska de användas till?
”Planen är att förbättra vår tjänst, vårt utbud av resor och nå nya kunder. I dag är vi fem personer och vi kommer stärka upp med några till i teamet.”
Ska ni också ut i Europa?
”Just nu är vårt fokus på Sverige. Men ja absolut, nästa år kommer vi att satsa på andra länder i Europa. Vi har en del innovativa sätt att nå nya resenärer utan allt för stora marknadsföringsbudgetar.”
All Aboard är en del av inkubatorn Sting. Bland investerarna i den tidiga rundan märks Googleveteranen Magnus Sandberg och den tidigare NHL-stjärnan Mattias Weinhandl.
Bolagets värdering är efter tillskottet 17,5 miljoner kronor.
”Det var speciellt att ta in pengar till en resetjänst i coronatider, men vi fick väldigt bra respons. Vi är jätteglada över de affärsänglar som är med oss på den här resan”, säger Anton Trollbäck.
Läs mer: Hållbarhet största trenden när Sting stöttar 17 startupbolag