Hoppa till innehållet

Det stora tågproblemet kan vara nära en lösning – genom svensk app

Tåget säger sig vilja ersätta flyget – men krångliga system och protektionistisk försäljning skyndar inte på utvecklingen. Nu ska svenska ”All Aboard” göra en insats för att förenkla. ”Det är laddade frågor”, säger vd Anton Trollbäck.

Carl Törnqvist, Karl Sandgren, Anton Trollbäck och Therese Albertsson är grundare av All Aboard – en resebokning för internationella tågresor.
Carl Törnqvist, Karl Sandgren, Anton Trollbäck och Therese Albertsson är grundare av All Aboard – en resebokning för internationella tågresor.

All Aboard samlar mängder av europeiska tågbolag i en gemensam bokningsapp. Sidan, allaboard.eu, finns där redan i dag, men några bokningar kan inte genomföras på grund av coronapandemins reserestriktioner.

”Det är såklart lite dålig tajming, men det är ingen kris för oss. Vi är redo och längtar bara efter att få sälja bra tågresor”, säger Anton Trollbäck, vd och en av grundarna av bolaget.

Krisen ger möjligen bolaget lite extra tid att bena ut mycket av det krångel som omgärdar internationella tågresor. Det handlar dels om att många statliga eller tidigare statliga järnvägsbolag gärna behåller försäljningen hos sig själva. Och i de fallen de accepterar resebyråbokningar är det långt ifrån stringent hur tillstånden ges.

Än så länge går till exempel inte SJ-tåg att boka i tjänsten.

Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor

”Man kan prata om monopol och konkurrens – det är laddade frågor. Just nu ligger vårt fokus inte i politiken utan på att bygga en bra tjänst, säger Anton Trollbäck.

Miljöpartiets Jakop Delunde är en av de EU-parlamentariker som engagerat sig i frågan och som drivit igenom ett förslag om öppen data inom den europeisk tågnäring. Trots att förslaget om öppna bokningssystem röstades igenom av EU-parlamentet i slutet av 2018 har det ännu inte vunnit laga kraft.

”Just nu har vi några olika leverantörer för en bra täckning av biljetter i Europa. Genom att kombinera flera sådana får vi till en smidig bokning”, säger Anton Trollbäck och förklarar att det inte spelar så stor roll om de använder mellanhänder eller ges direkt åtkomst till tågbolagens bokningssystem.

”Så länge det är enkelt och ger kunden ett bra pris.”

Läs mer: Voi sågar hemstaden: ”I Stockholm görs ingenting”

Och apropå pris; All Aboard säljer även de så kallade ”Inter rail”-korten, en klassiker bland tågluffare. Om priset för en resa överstiger priset för kortet föreslås detta istället i bokningsprocessen.

Bland konkurrenterna finns i dag Omio, ett bolag där bland andra Kinnevik investerat och där Cristina Stenbeck tagit en styrelseplats. Omio är dock en tjänst som kombinerar tåg, flyg och bussar i sin bokning.

”Det finns några andra aktörer som säljer tågbiljetter, men satsar på att ta små marginaler på sträckor som redan trafikeras, som Stockholm-Köpenhamn. Vi vill ta folk ut i Europa på riktigt”, säger Anton Trollbäck.

Ni har precis tagit in 3 miljoner kronor i en runda, vad ska de användas till?

”Planen är att förbättra vår tjänst, vårt utbud av resor och nå nya kunder. I dag är vi fem personer och vi kommer stärka upp med några till i teamet.”

Ska ni också ut i Europa?

”Just nu är vårt fokus på Sverige. Men ja absolut, nästa år kommer vi att satsa på andra länder i Europa. Vi har en del innovativa sätt att nå nya resenärer utan allt för stora marknadsföringsbudgetar.”

All Aboard är en del av inkubatorn Sting. Bland investerarna i den tidiga rundan märks Googleveteranen Magnus Sandberg och den tidigare NHL-stjärnan Mattias Weinhandl.

Bolagets värdering är efter tillskottet 17,5 miljoner kronor.

”Det var speciellt att ta in pengar till en resetjänst i coronatider, men vi fick väldigt bra respons. Vi är jätteglada över de affärsänglar som är med oss på den här resan”, säger Anton Trollbäck.

Läs mer: Hållbarhet största trenden när Sting stöttar 17 startupbolag

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera