Det var ett år sedan som Teslas ellastbil för första gången dök upp i internationella medier. På torsdag kväll klockan 20 lokal tid är det dags för avtäckningen av ellastbilen Semi. För att följa det live i Sverige betyder det en tidig start på fredagsmorgonen - kl 05:00.
Det är få detaljer av elbilstillverkarens lastbil som har läckt ut inför uppvisningen av prototypen, men enligt bolagets vd Elon Musk kommer den bildligt talat få våra huvuden att sprängas:
Tesla Semi Truck unveil to be webcast live on Thursday at 8pm! This will blow your mind clear out of your skull and into an alternate dimension. Just need to find my portal gun ...
— Elon Musk (@elonmusk) 12 november 2017
Uppvisningen av lastbilen har redan skjutits upp två gånger. Från början var det meningen att prototypen skulle vara klar redan i september men uppvisningen sköts upp till 26 oktober.
På grund av förseningar i tillverkningen av Teslas "budgetmodell" Model 3 och orkanen Marias förödelse av Puerto Rico, då Tesla bistod ö-nationen med ellösningar, sköts ellastbilen upp igen till den 16 november.
Läs även: Tesla undsätter stormplågade Puerto Rico
I och med att ellastbilen nu är redo kan branschen för frakttransporten plötsligt stå vid ett viktigt vägskäl.
En viktig punkt att hålla ögonen på vid lanseringen är hur långt batteriet i Teslas ellastbil räcker. Enligt uppgifter till Reuters kommer lastbilen Semi kunna köra i 32 till 48 mil med en standardlast. Senare uppgifter till Wall Street Journal ökar körsträckan till drygt 70 mil. En dieseldriven lastbil kan vid jämförelse köra uppemot 160 mil på en tank.
Elon Musk påstod själv i juni att räckvidden inte kommer att vara ett problem för industrin.
”De vet redan att det kommer att uppfylla deras behov, eftersom de har berättat för oss vad de behöver. Så det kommer verkligen bara att vara en fråga om att skala för att göra så många som vi kan”, sade vd:n i ett konferenssamtal tidigare i höstas rapporterar the Verge.
På lite längre sikt är det däremot den självkörande aspekten av lastbilen som är mest banbrytande, vilket Reuters skrev om redan i augusti. I ett mejl mellan bilbolaget och Nevada Department of Motor Vehicles framgår det att Tesla utvecklar automativa egenskaper för lastbilen, som exempelvis köra i karavan och följa en ledar-lastbil.
Därmed är det förmodligen inte en fråga om ”om” utan om ”när” Teslas ellastbils självkörande system blir tillgängligt.
I jämförelse med privattransporter är det just inom industrin som den här typen av automation har visat sig haft störst effekt. Tesla är dock inte först ut med en lösning för självkörande lastbilar. Även Uber-ägda Otto jobbar på tekniken.
Att Elon Musk haussar sina egna produkter får få att lyfta på ögonbrynen men däremot har han med både Tesla och rymdbolaget SpaceX slagit förväntningarna ett flertal gånger.
Läs även: Elon Musk: Mina skepp ska landa på Mars 2022
Ett sätt att ”få oss att baxna” skulle möjligen vara att byta ut en standardiserad förarhytt mot en som istället påminner om insidan av ett rymdskepp. Det finns det däremot inga läckor om.
Men varför ha en utstickande ratt om framtidens lastbil är helt självstyrande? Möjligen finns det bara skärmar i hytten så att medpassageraren kan hålla koll på lastbilens alla system. Även om en sådan lösning låter lite väl futuristisk skulle Teslas lastbil utan några futuristiska egenskaper bli en besvikelse för många Elon Musk-fans.