Annons

”Detaljhandeln i Sverige har missat tåget”

Svenskan Denise Persson har jobbat som marknadschef på flera snabbväxande techbolag under sina 17 år i USA. Här är hon på databastjänsten Snowflakes kontor i San Francisco.
Svenskan Denise Persson har jobbat som marknadschef på flera snabbväxande techbolag under sina 17 år i USA. Här är hon på databastjänsten Snowflakes kontor i San Francisco. Foto: Natalie och Cody Gantz
Hon har varit med och sålt ett företag till Google och jobbar i dag på en av Silicon Valleys snabbast växande enhörningar. Denise Persson anammar den svenska ledarstilen i sin roll som marknadschef.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) Denise Persson jobbar från San Francisco-kontoret den här dagen. Annars håller hon till på databastjänsten Snowflakes huvudkontor nere i San Mateo, i Silicon Valley.

Hon är inne på sitt sjuttonde år i USA och flyttade hit som 29-åring med telefonitjänstebolaget Genesys.

”Under de tio åren jag jobbade där gick vi från en omsättning på 15 miljoner till 3 miljarder kronor. Sedan blev vi uppköpta”, säger Denise Persson, som i dag är marknadschef på Snowflake.

Hon gick från Genesys till på ON24, ett snabbväxande bolag inom webcasting och streaming. Därefter var hon med och drev fram och börsnoterade api-plattformen Apigee. 2016 såldes bolaget till Google för 650 miljoner dollar, motsvarande runt 6 miljarder kronor, men hon följde inte med.

”Jag är ingen storföretagsperson, utan gillar att bygga upp företag och vara med i konstant förändring”, säger Denise Persson.

När hon började på Snowflake 2016 var de 100 anställda och i dag är de 1 300. Den senaste stora investeringen bolaget fick leddes av Sequoia Capital, som tillsammans med en grupp riskkapitalbolag la in 450 miljoner dollar, cirka 4,2 miljarder kronor, i slutet av 2018.

Läs också: Riskkapitaljätten skär ner – spår kinesisk broms

”Vad Salesforce gjorde med crm-system gör vi med data. Vi har byggt en databas för lagring och analys i molnet och är det snabbast växande bolaget i världen för enterprise tech”, hävdar Denise Persson.

Hon lägger till att man inte kan jämföra sig med jättar som Google och Facebook, men att de även har konsumentinriktning. 

15 av de anställda finns i Sverige och Snowflake har över 100 svenska kunder, flera av dem spelbolag. Bolaget beräknar i år att omsätta cirka 500 miljoner dollar, motsvarande runt 4,6 miljarder kronor, i ARR, annual recurring revenue – ett mått som företagstjänster med prenumerationsbaserade intäkter använder.

”Det som skiljer de framgångsrika företagen i dag från de som faller bakom är att de drivs att data”, säger Denise Persson, som visserligen talar i egen sak.

Snowflakes kunder i Sverige omsätter mer än alla i hela södra Europa och Tyskland tillsammans. Denise Persson tycker att svenska bolag är digitalt modiga och är imponerad av utvecklingen.

”När jag gick ut universitetet på 1990-talet skulle alla jobba på Ericsson. I dag är det tvärtom och Sverige har verkligen ett bra klimat för startups”, säger hon.

Jag tror inte att de förstår vad det kommer att innebära när Amazon träder in i Sverige.

Hon pratar också om förlorarna i Sverige och tar detaljhandeln som första exempel. Att den branschen har missat tåget med upplevelseekonomin som till exempel Amazon bygger sin försäljning på i USA, vilket till stor del drivs av data.

”Jag tror inte att de förstår vad det kommer att innebära när Amazon träder in i Sverige”, säger Denise Persson.

Än finns det tid att komma igen, tror hon, men tycker att svenska bolag måste bli bättre på att ta beslut.

”Konsensuskulturen i Sverige sätter käppar i hjulet och det som kan lösa problemet är data. Finns den svart på vitt behövs inte konsensus på samma sätt”, säger hon.

Samtidigt tror hon att Silicon Valley behöver lite mer av en svensk ledarstil och förmåner för de anställda. Till exempel som att ta minst två veckors semester i sträck, vilket är ovanligt i USA.

”När jag säger att jag är för semester, så tittar de på mig och undrar vad jag menar. Är det här någon slags fälla?, tänker de, men sedan ser man hur deras ansikten förändras när de inser att jag menar allvar”, säger Denise Persson.

Är det här någon slags fälla?

Hon tycker att de korta semestrarna påverkar effektiviteten hos personalen för att de inte hinner ladda om och tänka på nya idéer. En annan skillnad från Sverige är också sättet vissa anställda framställer sig själva.

”Mitt rykte ska stå för den framgång som mitt företag har. Jag ser de här som bara håller på och marknadsför sig själva och det är bara fluff och händer ingenting”, säger Denise Persson.

Själv är hon inte klar med Snowflake, men tror att det blir hennes sista jobb som marknadschef. Hon sitter redan i två styrelser och tror att nästa steg blir styrelseproffs. I dag är hon styrelsemedlem i det svenska grafdatabasföretaget Neo4J:s styrelse, som har sitt högkvarter i Silicon Valley.

”Jag träffar många svenska startups som gör det minst tio andra bolag gör här och det krävs mycket för att etablera sig i Silicon Valley. Men Neo4J är ett av dalens mest framgångsrika techbolag och har lyckats bygga ett riktigt bra team här”, säger Denise Persson.

Läs också: Stjärnan nobbade Amazon – nu jobbar han med Google: ”Fantastisk potential” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies