Annons

Detectify tar in 230 miljoner – expanderar nätverk av ”etiska hackare”

Detectifys grundare Rickard Carlsson, Johan Edholm, David Hallenius och Fredrik Nordberg–Almroth.
Detectifys grundare Rickard Carlsson, Johan Edholm, David Hallenius och Fredrik Nordberg–Almroth. Foto: Press
It-säkerhetsbolaget Detectify tar in 230 miljoner kronor i en ny investeringsrunda.  Bolaget har bland annat Spotify och King som kunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Detectify har tagit in närmare 230 miljoner kronor (21,5 miljoner euro) i en ny investeringsrunda som leds av riskkapitalföretaget Balderton Capital och stöds av befintliga investerare Paua Ventures, Inventure och Insight Partners.

Den nya finansieringen ska användas för att fortsätta rekrytera nyckelmedarbetare och för att ytterligare påskynda tillväxten med målet att skapa ”ett säkrare internet för alla”.

”Vi är oerhört glada att lägga till Balderton Capital till gruppen av våra supportrar. De första samtalen med dem ägde rum för fem år sedan och vi ser fram emot att äntligen samarbeta med dem. Balderton är en bra match för oss eftersom vi delar deras syn på att etik är en viktig del i framgångsrik affärsverksamhet”, säger Detectifys vd Rickard Carlsson.

Läs mer: Balderton fyller ny miljardfond – satsar på Sverige 

Detectify erbjuder något man kallar ”Detectify Crowdsource”, ett nätverk av handplockade ”etiska hackare”. Genom nätverket kan man identifiera och åtgärda sårbarheter hos sina kunder.

Tjänsten har vuxit snabbt. Under de senaste 18 månaderna har över 110 000 sårbarheter identifierats i kundernas applikationer genom Detectifys plattform, enligt bolaget. 

De etiska hackarna får betalt varje gång något av deras bidrag identifierar en sårbarhet i en kunds webbapplikation. Eftersom varje rapporterad sårbarhet kan hjälpa till att upptäcka och säkra hundratals webbapplikationer, menar Detectify att deras hackare har en bredare påverkan än i de traditionella så kallade manuella ”bug bounty”-programmen, som endast gynnar en viss given aktör.

Under det senaste året har Detectify utvidgat sin kundbas i USA. Sedan tidigare har man kunder som Trello, Spotify och King. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer