Hoppa till innehållet

Detta innebär EU:s datalagringsdom

I dag klubbade EU igenom ett beslut som gör det olagligt för svenska operatörer att lagra sina kunders trafikuppgifter. Di Digital har bett forskaren Daniel Westman att reda ut vad domen innebär.

Daniel Westman är doktorand i rättsinformatik på Stockholms Universitet.
Daniel Westman är doktorand i rättsinformatik på Stockholms Universitet.Bild: Stockholms Universitet

Det svenska kravet på tele- och internetoperatörer att lagra uppgifter om vad deras kunder gör på nätet bryter mot EU-rätten. Det fastslog EU-domstolen i dag. 

Beslutet är resultatet av en flera år gammal strid, där bland annat Tele2 kämpat för att slippa lagra trafikuppgifter. 

Läs mer: Bahnhofs vd välkomnar EU-domen

Di Digital har pratat med Daniel Westman, doktorand i rättsinformatik på Stockholms Universitet.

Vad innebär den här domen?

”EU-domstolen godkänner lagring av trafikuppgifter, men bara i specifika fall. Att, som i dag, lagra all svensk data i 6 månader bedöms inte vara förenligt med datskydd och personlig integritet på EU-nivå. Det innebär att de svenska reglerna måste förändras.”

Varför lagras all svensk data i dag?

”Tanken med den svenska modellen för datalagring är att man inte vet vad som kommer att vara viktigt i framtiden och därför har man bedömt att lagringen varit godtagbar så länge informationen skyddats väl.  Men nu gör EU en annan bedömning.”

Vad händer nu?

”Nästa fråga att ta ställning till i Sverige är vilken data man ska få lagra. Eventuellt skulle en avgränsning kunna vara specifika grupper eller platser på internet. Det kommer att behöva utredas och sen är det upp till politiker att få till en ny lagstiftning.” 

När måste svenska bolag sluta lagra data?

”Eftersom man säger att reglerna strider mot EU-regler bör bolag i princip avsluta lagringen i dag.”

Varför är det här en principiellt viktig dom?

”Datan ger en bild av hur vi rör oss på nätet och vilka vi har kontakt med. Många upplever att datalagring är ett stort ingrepp i den personliga integriteten och vad den här domen betonar är att integritetsskyddet är relativt starkt på EU-nivå. Samtidigt innebär det en ökad utmaning för polis och åklagare. Så det här fallet har inneburit en avvägning mellan två viktiga intressen”, säger Daniel Westman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera