Annons

Di Digital avslöjar: Kända investerare förlorade stort på Wrapp

Bland Wrapps investerare finns Niklas Zennströms (tv) Atomico, Nordea, Klarna och American Express. Till höger bolagets vd Aage Reerslev.
Bland Wrapps investerare finns Niklas Zennströms (tv) Atomico, Nordea, Klarna och American Express. Till höger bolagets vd Aage Reerslev. Foto: Press/TT
Den svenska storsatsningen Wrapp lockade delägare som Nordea, Klarna och American Express. Men investerarna fick bara tillbaka en bråkdel av summan när det förlusttyngda bolaget såldes, kan Di Digital avslöja.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Efter åtta år och hundratals miljoner kronor i investerat kapital såldes startupbolaget Wrapp strax före årsskiftet. Delägare som Nordea, H&M, American Express och Klarna fick då chansen att återfå en del av sina pengar.

Hur mycket de fick var dock oklart. Köparen, det brittiska fintechbolaget Meniga, kommunicerade affären i januari utan att berätta vad Wrapp hade kostat.

Nu kan Di Digital avslöja att Wrapps ägare fick aktier i Menigas brittiska bolag värda 45 miljoner kronor. Det framgår av handlingar som har registrerats hos det brittiska bolagsverket.

Aage Reerslev, Wrapps tidigare vd, påpekar att ersättningen kan växa via det bonusupplägg som är inbyggt i affären.

”Affären kan ge aktieägarna och de anställda i Wrapp upp till 25 procent av Meniga”, säger han till Di Digital.

Meniga – som erbjuder digitala kundtjänster åt banker – värderades nyligen till 576 miljoner kronor, enligt handlingarna. Det innebär att affären som allra högst värderar Wrapp till strax under 150 miljoner kronor.

Kontrasten är stor mot 2013, då Wrapp värderades till nära 400 miljoner kronor, en summa lika stor som bolagets samlade förluster mellan 2011 och 2017.

Wrapp grundades våren 2011 för att via sociala nätverk koppla ihop fysiska butiker med presumtiva kunder. Till en början erbjöd bolaget en sorts interaktiva presentkort.

Trenden kallades ”social gifting” och skulle ge återförsäljare som Stadium och McDonald's chansen att marknadsföra sig mot nischade grupper på Facebook.

Några av Sveriges hetaste internetentreprenörer stod bakom bolaget, som till en början höll till i en källarlokal i Vasastan.

Den mest tongivande grundaren var Hjalmar Winbladh, som hade sålt sitt it-bolag Sendit till Microsoft 1999 och senare startat internettelefonibolaget Rebtel. Han och medgrundaren Aage Reerslev rekryterade Andreas Ehn, Spotifys första teknikchef. Snart anslöt ytterligare nio personer till grundarkretsen.

Bland grundarna fanns Magnus Hult och Leo Giertz, utvecklare på Spotify under de tidiga åren, Wrapps säljchef Aurore Belfrage och H&M:s tidigare vd Fabian Månsson.

Den namnkunniga kretsen hade lätt att locka till sig riskkapital. Under 2011 investerade både Atomico och Creandum i bolaget. När verksamheten precis hade kommit igång värderades Wrapp till 161 miljoner kronor, enligt handlingar hos Bolagsverket.

Atomico-partnern Niklas Zennström gick tidigt med i styrelsen, liksom Linkedin-grundaren Reid Hoffman, som representerade storägaren Greylock Partners. Wrapp blev snart omskrivet i affärsmagasin som Fast Company och Forbes.

Snart fick bolaget lägga i ytterligare en växel. Under våren 2012 blev tjänsten kopierad av den Kinnevik-ägda startupfabriken Rocket Internet, vars bolag Dropgift byggde på samma idé. Det blev bråttom för Wrapp att komma ut på fler marknader. Redan ett halvår efter lanseringen uppgav bolaget att man hade lanserat i USA.

Användarna rusade till Wrapp, som under sitt första år ska ha lockat nära en miljon registreringar. Trots det breda intresset blev intäkterna små. Under sina tre första år redovisade Wrapps två svenska bolag förluster på 135 Mkr. Intäkterna uppgick under samma period till 10,2 Mkr.

Enligt uppgift till Di Digital tyckte flera av Wrapps kunder att rabattkampanjerna blir för dyra. Därmed minskade mängden erbjudanden gentemot användarna.

Wrapps värdering fortsatte dock att stiga. Våren 2013 investerade bland andra SEB:s livförsäkringsbolag, American Express och Greylock Partners 63 Mkr i bolaget. I samband med det värderades Wrapp till 382 Mkr.

Men digitala presentkort lyfte aldrig som affärsidé. Vid utgången av 2013 hade hälften av de tolv grundarna lämnat bolaget, och fler skulle följa. Under 2014 fick många ur personalen i USA lämna.

Så småningom landade Wrapps ledning, med den nya vd:n Aage Rerslev i spetsen, i sin nuvarande affärsidé. Den går ut på att hjälpa återförsäljare som H&M att bygga digitala lojalitetsprogram.

Tanken är att användarna ska koppla Wrapp till sina betalkort. Därmed skulle de visa återförsäljare som H&M hur mycket de spenderar där varje vecka eller månad. Sedan kan H&M och andra kunder erbjuda rabatter och bonusar. Liknande återförsäljare kan samtidigt erbjuda samma kunder konkurrerande erbjudanden.

”Det här är ett sätt att kunna spendera dina pengar lite smartare”, säger Aage Reerslev om den nya strategin.

Sedan 2015 har flera av Wrapps viktiga partners – däribland H&M, Nordea och Klarna – investerat i Wrapp för att få lojalitetsmodellen att lyfta.

Intäkterna har vuxit och enligt Meniga omsätter Wrapp numera omkring 30 miljoner kronor på årsbasis. Bolaget går fortfarande med förlust, och hade vid utgången av 2017 41 anställda.

Aage Reerslev, som numera är ”VP of Rewards” på Meniga”, uppger att teamet i Stockholm nu uppgår till drygt 25 personer.

”Teamet kommer att växa. Den fysiska handeln är ganska trängd i dag. Det här är en ny möjlighet för dem.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies