Hoppa till innehållet

Apple begraver Itunes – visar upp ”dark mode” i telefonen

Itunes går i graven, Apple lanserar nytt operativsystem för Ipad och en egen inloggningstjänst. Nya giv från techjätten när man håller sin årliga utvecklarkonferens, samtidigt som det stormar kring bolaget.

Apples vd Tim Cook inleder den 19:e upplagan av techjättens utvecklarkonferens, som äger rum i San Jose, Kalifornien, en bit från högkvarteret i Cupertino.
Apples vd Tim Cook inleder den 19:e upplagan av techjättens utvecklarkonferens, som äger rum i San Jose, Kalifornien, en bit från högkvarteret i Cupertino.

(Di Digital/Silicon Valley) Apples utvecklarkonferens WWDC inleddes traditionellt med ett videoklipp. Den här gången med utvecklare som skriver kod för Apples produkter långt in på natten. 

Trots ett säte långt fram i salen på San Jose Convention Center i San Jose, Kalifornien, där WWDC äger rum den här veckan, gick det knappt att se scenen för alla telefoner i luften.

På plats är nära 6 000 utvecklare som är här för att förkovra sig i Apples nya giv. Som traditionen bjuder handlar det främst om mjukvara – allt för få dem att ta fram nya produkter för Apples plattform.

Apples vd Tim Cook inledde konferensen med att prata om utvecklares passion och förhandsvisa att en del av originalinnehållet för tv-tjänsten Apple TV. Bolaget kommer, som vi tidigare har rapporterat, att lansera eget rörligt innehåll till hösten. På scenen fick vi till exempel se Joel Kinnaman i den kommande rymdserien For all mankind.

Tim Cook presenterar serien For all mankind, med den svenska skådespelaren Joel Kinnaman i huvudrollen, som är producerad för Apple TV och släpps senare i höst.
Tim Cook presenterar serien For all mankind, med den svenska skådespelaren Joel Kinnaman i huvudrollen, som är producerad för Apple TV och släpps senare i höst.

Läs också: Apple lanserar ”Netflix-dödare” 

I vanlig ordning hade Apple sedan ett antal personer på scenen som presenterade olika nyheter. Den här gången lika många kvinnor som män, en fördelning som tidigare har haltat.

Till exempel lanserade teknikchefen Kevin Lynch App Store för Apples smarta klocka Watch. Appar i den kommer numera att fungera utan att vara beroende av en av Apples appar, vilket säkert innebär ett lyft för utvecklare.

Apples presenterade en egen menstruations-tracker, Cycle tracking.
Apples presenterade en egen menstruations-tracker, Cycle tracking.

En nyhet, som var väntad, är att det kommer en menstruations-tracker för klockan och mobiloperativssystemet IOS. Det finns redan ett antal sådana på marknaden, och nu kommer alltså Apple med en egen version – Cycle tracking. Frågan är vad det innebär för de andra aktörerna?

Överlag är hälso- och träningstjänster en viktig del av Apples framtid och för den nya klockan kommer det även en funktion för att se trender i sin fysiska aktivitet.

Men huvudnumret på den inledande keynote av WWDC var ändå den nya versionen av IOS.

”Vårt marknadsföringsteam överraskade oss verkligen i år med att ge nya IOS namnet 13”, sa Apples mjukvaruchef Craig Federighi skämtsamt.

Mjukvaruchefen Craig Federighi presenterade nya IOS13, som bland annat har ett efterlängtat ”dark mode”.
Mjukvaruchefen Craig Federighi presenterade nya IOS13, som bland annat har ett efterlängtat ”dark mode”.

Det nya operativsystemet blir snabbare, apparna tar mindre plats och även uppdateringarna. I det finns också nya tricks som att du kan dra över tangentbordet för att skriva istället för att trycka bokstav för bokstav. 

Craig Federighi gjorde ett stort nummer av ”dark mode”, där telefonen helt enkelt har svart bakgrund i operativsystemet istället för vitt. Det är något som länge har efterfrågats och som även förbättrar batteritiden på Iphone.

En hint av hur ”dark mode” ser ut på Iphone.
En hint av hur ”dark mode” ser ut på Iphone.

Apple brukar även göra en stor grej av integritet på plattformen och så även den här gången. Genom att visa loggor för inloggning via Facebook och Google på scenen, och att man då ger upp en del av sin data, lanserade man produkten ”Sign in with Apple”.

Genom tjänsten skapas en unik mejladress som är kopplad till varje app, vilket betyder att man kan ta bort appar enskilt och inte dela med sig av annan data än den man själv matar in.

Ett exempel på privata adresser som genereras för varje tjänst med Apples nya inloggningstjänst.
Ett exempel på privata adresser som genereras för varje tjänst med Apples nya inloggningstjänst.

Nytt är också att Ipad får ett eget operativsystem – IpadOS. Det är mer flexibelt för den större skärmen och innehåller fler ”multitasking”-funktioner. Säkerligen en strategi för att göra den mer effektiv för att den till exempel ska kunna vara en potentiell ersättare för PC-datorer.

Även om WWDC främst brukar fokusera på mjukvara kom även en ny version av utvecklardatorn Mac Pro. Prestandan i den drog stort jubel från utvecklarna i publiken och den nya datorn har den största Retina-skärmen hittills. 

Det kom även en uppdatering för operativsystemet på Mac-datorer, MacOS, och klart är att Itunes nu går i graven. Musiktjänsten som var en av pionjärerna när Apple lanserade den 2003.

Craig Federigh skämtade först om att allt skulle ligga i iTunes – mejl, foto och meddelanden med mera. Tjänsten ersätts istället nu av tre separata appar för Apple Music, Apple Podcast and Apple TV i MacOS. 

Det ska också gå för utvecklare att enkelt anpassa Iphone- och Ipad-appar även för Mac i det nya operativsystemet.

Utvecklare på WWDC på väg ut ur salen.
Utvecklare på WWDC på väg ut ur salen.

Samtidigt som Apple vill få med sig utvecklarna på sina nästa stora uppdateringar stormar det kring Apples App Store. Bland annat för att Spotify har tryckt på EU att utreda Apple för att diskriminera den svenska musikstreamingtjänsten.

Det var i mars i år som Spotify anmälde Apple till EU-kommissionen och hävdade att elektronikjätten hade agerat konkurrenshämmande.

Bland annat vänder sig Spotify mot att Apple tar en andel av sina konkurrenters försäljning i App Store och därmed premierar egna tjänster som Apple Music.

Läs mer: EU utreder Apple för konkurrensbrott efter bråk med Spotify 

Avgiften på 30 procent av det första årets prenumerationsintäkter gäller abonnemangstjänster som Spotify men inte till exempel tjänsteappar som Uber.

Apple slog tillbaka med att kritisera Spotify och påpeka att bolaget vill hindra att ersättningen till låtskrivare höjs i USA.

I mitten av maj råkade Apple också illa ut i USA. Högsta domstolen dömde ut bolaget för att man otillbörligt ska ha utnyttjat monopolet som enda försäljare av appar till Iphone-användare.

Läs också: USA:s högsta domstol dömer ut Apple i monopolmål

Det här är bara de senaste juridiska turerna kring App Store, som har ifrågasatts för att ha en monopolställning under många år.

I ett försök att möta kritiken inför WWDC har Apple lanserat en webbsida om App Store, där de bland annat listar egna appar och de konkurrerande appar som finns tillgänglig på App Store.

Under maj månad i år tappade Apple-aktien över 16 procent i värde. Den stora dippen på 5 procent kom efter högsta domstolens dom den 13 maj. Sedan årets början har aktiekursen gått upp med över 10 procent.

I samband med resultat för första kvartalet i år verkade det dock som att marknaden inte längre oroar sig för försäljningen av att bolagets kassako Iphone fortsätter tappa i tillväxt. 

Läs också: Försäljningen av Iphone ner – Apples aktie upp i efterhandeln 

När börsen stängde på måndagskvällen svensk tid efter att WWDC dragit igång hade Apples aktie tappat en procent.

Läs också: Apple släpper nytt – det här kan du vänta dig 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera