Under årets Almedalsvecka satsar Di Digital stort tillsammans med Google och lyfter fram unga entreprenörer genom startup-hubben Changers hub.
Changers hub samlar framtidens företagare och ger dem de verktyg och nätverk som behövs för att ge sig in i techvärlden.
”Vi har två olika mål. Dels att tillgängliggöra möjligheter för de som växer upp i ytterstaden att bli entreprenörer – trots att man kanske inte gått i en prestigeskola. Sedan vill vi skapa ett nytt näringsliv, med nya människor och nya idéer”, säger medgrundaren Siduri Poli.
När Google arrangerar Open mic i Almedalen blir det för fjärde året i rad, men första gången för Changers hub.
”Det finns mycket potential i därute i dag som inte lyfts fram. Vi vill gärna vara med och driva den förändringen i det nya näringslivet”, säger Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
På scenen kommer elva entreprenörer ta plats och dela med sig av sina historier. Bland andra ett bolag som siktar på att bli parfymbranschens Spotify, en plattform för tjejer som vill träffa nya vänner och ett bolag som beskriver sig som ”Tinder för fotbollsmatcher”.
”Jag har varit i Almedalen under flera år. Det brukar vara bra talare och paneler – däremot har representationen inte varit så bra. Det är nog det som kommer vara det feta med det här. Vi tror att vi har skapat Almedalens mest intressanta och diversifierade scen”, säger Siduri Poli.
Förutom Open mic kommer tre näringslivstoppar intervjuas av Di Digital i så kallade fireside chats under dagen. De kommer att få berätta om deras entreprenöriella resa – med personliga utmaningar och framgångar.
Bland annat medverkar där Jessica Löfström, grundare till byggbemmanaren Expandera Mera, och Tahero Nori, grundare till Techbuddy, som beskrivs som ett ”Uber för techsupport”. Intervjuerna kommer också sändas live på Di Digital för dig som inte är på plats i Almedalen.
Open mic hålls på Hästgatan 1 i Visby på torsdagen den 4 juli kl 09-18.