“Det här är vår tids viktigaste frågor för såväl näringslivet som samhället i stort. Medan näringslivets hållbarhetsarbete länge handlat om att minska de negativa effekterna på människor och miljö växer det nu fram nya affärsmodeller och företag där själva kärnan i verksamheten handlar om att lösa olika globala samhällsutmaningar”, säger Thomas Frostberg, projektledare och innehållsansvarig för Impact Summit Åre.
Di Digital adderar, tillsammans med Google, ett nytt inslag till Åre Business Forum.
Konferensen, som brukar liknas vid ett Davos för Sverige och firar tio år i år, breddas nu med ett specialprogram för frågor som rör innovationer inom social hållbarhet och socialt entreprenörskap: Impact Summit Åre.
”Efter att gemensamt drivit flertalet framgångsrika projekt - i samband med Di Gasell och Almedalen - som syftar till att lyfta personer och företag som verkar för att lösa vår tids samhällsutmaningar, ser vi Åre Business Forum och Impact Summit som en naturlig förlängning av vårt samarbete med Dagens industri”, säger Anna Wikland, Sverigechef på Google.
”Vi ser fram emot att vara på plats och bidra till en ny mötesplats som ger utrymme för intressanta diskussioner och samtal kring samhällets digitalisering framåt.”
Google Sverige och Di Digital har tidigare samarbetat i Almedalen genom att där skapa en arena och lyfta fram unga eldsjälar som arbetar för att lösa samhällsutmaningar med ny teknik.
Vid Impact Summit Åre är även stiftelsen Norrsken med som innehållspartner. Stiftelsen Norrsken har grundats av Niklas Adalberth, tidigare medgrundare till betalbolaget Klarna, och är i dag ett nav för socialt entreprenörskap i Sverige.
“Vi tror att kraften i företagande och entreprenörskap kan vara nyckeln till att lösa de största samhällsutmaningarna, och därför är det oerhört kul och viktigt att få lyfta detta tillsammans med Google och Dagens industri”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.
Läs mer: Succén är tillbaka – Di Digital storsatsar på kvinnliga företagare
För tioårsjubilerande Åre Business Forum innebär tillskottet av Impact Summit Åre en välkommen breddning av programmet.
”Impact Summit Åre är startskottet för en ny upplevelsearena som lyfter morgondagens innovationer och företag”, säger Anna Magnusson, projektansvarig för Åre Business Forum.
För Dagens industri innebär satsningen en ytterligare förstärkning till satsningen Hållbart Näringsliv. I fjol rekryterades den profilerade klimatreportern Jenny Stiernstedt och ett samarbete inleddes med tidningen Aktuell Hållbarhet. Thomas Frostberg som leder Impact Summit Åre har tidigare varit redaktör för DN Global utveckling.
“Nu tar vi nästa steg och breddar vår bevakning av företagens hållbarhetsarbete genom ett ökat fokus på social hållbarhet och hållbara investeringar”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri.
Läs mer om Åre Business Forum här.