Hoppa till innehållet

Di Digital, Norrsken och Google startar Impact Summit Åre

Di Digital lanserar, tillsammans med Google, en satsning på socialt entreprenörskap och hållbara investeringar. Startskottet går i slutet av mars med den nya arenan Impact Summit Åre som äger rum under Åre Business Forum.

“Det här är vår tids viktigaste frågor för såväl näringslivet som samhället i stort. Medan näringslivets hållbarhetsarbete länge handlat om att minska de negativa effekterna på människor och miljö växer det nu fram nya affärsmodeller och företag där själva kärnan i verksamheten handlar om att lösa olika globala samhällsutmaningar”, säger Thomas Frostberg, projektledare och innehållsansvarig för Impact Summit Åre.

Di Digital adderar, tillsammans med Google, ett nytt inslag till Åre Business Forum.

Konferensen, som brukar liknas vid ett Davos för Sverige och firar tio år i år, breddas nu med ett specialprogram för frågor som rör innovationer inom social hållbarhet och socialt entreprenörskap: Impact Summit Åre.

”Efter att gemensamt drivit flertalet framgångsrika projekt - i samband med Di Gasell och Almedalen - som syftar till att lyfta personer och företag som verkar för att lösa vår tids samhällsutmaningar, ser vi Åre Business Forum och Impact Summit som en naturlig förlängning av vårt samarbete med Dagens industri”, säger Anna Wikland, Sverigechef på Google.

”Vi ser fram emot att vara på plats och bidra till en ny mötesplats som ger utrymme för intressanta diskussioner och samtal kring samhällets digitalisering framåt.”

Google Sverige och Di Digital har tidigare samarbetat i Almedalen genom att där skapa en arena och lyfta fram unga eldsjälar som arbetar för att lösa samhällsutmaningar med ny teknik. 

Vid Impact Summit Åre är även stiftelsen Norrsken med som innehållspartner. Stiftelsen Norrsken har grundats av Niklas Adalberth, tidigare medgrundare till betalbolaget Klarna, och är i dag ett nav för socialt entreprenörskap i Sverige. 

“Vi tror att kraften i företagande och entreprenörskap kan vara nyckeln till att lösa de största samhällsutmaningarna, och därför är det oerhört kul och viktigt att få lyfta detta tillsammans med Google och Dagens industri”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson. 

Läs mer: Succén är tillbaka – Di Digital storsatsar på kvinnliga företagare 

För tioårsjubilerande Åre Business Forum innebär tillskottet av Impact Summit Åre en välkommen breddning av programmet.

”Impact Summit Åre är startskottet för en ny upplevelsearena som lyfter morgondagens innovationer och företag”, säger Anna Magnusson, projektansvarig för Åre Business Forum.

För Dagens industri innebär satsningen en ytterligare förstärkning till satsningen Hållbart Näringsliv. I fjol rekryterades den profilerade klimatreportern Jenny Stiernstedt och ett samarbete inleddes med tidningen Aktuell Hållbarhet. Thomas Frostberg som leder Impact Summit Åre har tidigare varit redaktör för DN Global utveckling. 

“Nu tar vi nästa steg och breddar vår bevakning av företagens hållbarhetsarbete genom ett ökat fokus på social hållbarhet och hållbara investeringar”, säger Peter Fellman, chefredaktör för Dagens industri.

Läs mer om Åre Business Forum här.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera