Hoppa till innehållet

Di Digital ökar fokus på kvinnliga företagare – tar steget över till San Francisco

För fjärde året i rad arrangerar Di Digital eventet Female Founders och tar nu steget över till San Francisco. ”Vi fortsätter det viktiga arbetet med att lyfta fram fram kvinnliga techstjärnor som tar det digitala näringslivet framåt”, säger Miriam Olsson Jeffery, reporter på Di Digital.

Miriam Olsson Jeffery är reporter och Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.
Miriam Olsson Jeffery är reporter och Di Digitals korrespondent i Silicon Valley.

Sveriges techscen fortsätter att utvecklas i rask takt med flera lysande stjärnor som Spotify, Kry och Truecaller. Men fortfarande är det få kvinnor i förhållande till män som lyfts fram, trots att det har tagits många nya initiativ kring en mer jämställd bransch under de senaste åren. Därför fortsätter Di Digital för fjärde året i rad att anordna vårt pitchevent Female Founders.

”Det är fortfarande mycket snack och små förändringar. Därför vill vi fortsätta lyfta fram förebilder och bidra till diskussionen från vårt håll”, säger Miriam Olsson Jeffery, reporter på Di Digital, som under många år har bevakat området kring en mer jämställd techscen.

Di Digital startade Female Founders 2016, på initiativ av tidningens dåvarande reporter Mimi Billing, i syfte att stärka och lyfta fram kvinnliga grundare inom techindustrin. I vår bevakning blir det ständigt tydligt att många grundarteam består av två till fyra män, ofta också med liknande bakgrund. Ett steg i att uppmärksamma kvinnliga grundare och människor i branschen, som kan inspirera till att fler kvinnor vill jobba i techbranschen eller startar egna bolag, var att också ge dem en fysisk plattform på Female Founders.

Det finns flera studier som svart på vitt visar hur kvinnor och män behandlas när de till exempel söker riskkapital. En man beskrevs av investerarna som ”ung och lovande” medan en kvinna var ”ung och oerfaren”, enligt Malin Malmström, professor i entreprenörskap vid Luleå tekniska universitet, i en intervju med Di Digital.

Malin Malmström är professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå universitet.
Malin Malmström är professor i entreprenörskap och innovation vid Luleå universitet.Foto: Tomas Bergman

”Det är skadligt för ett litet land som Sverige som behöver ta tillvara på all innovationspotential. Det handlar alltså inte bara om rättvisa utan det finns även ekonomiska skäl att åtgärda den här problematiken”, slår entreprenörsprofessorn Malin Malmström fast. 

Vi håller med och bilden av kvinnliga företagare behöver förändras i grunden. Kvinnor är en tillväxtfaktor i svenskt näringsliv och vi som tidning är med och supportar den framåtrörelsen. Det gör vi genom att belysa frågan från olika håll och lyfta fram förebilder både på Female Founders och i vår bevakning på Di Digital.

Eventet har varit slutsålt till sista plats sedan starten. Den här gången kommer vi att ge sex kvinnliga grundare möjlighet att presentera sina bolag på scenen i Stockholm den 28 april på Musikaliska och frågas ut av vår eminenta jury. Nu har ansökningen öppnat för de som vill pitcha på årets event.

Nytt för i år är att de tre bolag som går vidare till finalen får göra upp om segern i techmeckats centrum San Francisco, där vi anordnar ett Female Founders-event i samarbete med Svensk-amerikanska handelskammaren i San Francisco och Silicon Valley – SACC-SF/SV.

Vi har i tre år år utsett årets kvinnliga grundare på Female Founders och 2019 tittade vi också närmare på hur många svenska kvinnliga partners som finns i riskkapitalvärlden, vilket har visat sig betyda mycket för investeringarna i kvinnliga grundare. Därför instiftar vi den här gången också ett nytt pris till Årets viktigaste kvinnliga investerare 2020.

Läs mer: Snabb ökning av andelen kvinnliga partners i riskkapitalbolag

Vi gör även en granskning varje år där vi kartlägger vilken sammansättning av team som riskkapitalet i Sverige går till. Tyvärr har resultatet inte förändrats nämnvärt under de tre åren vi har kartlagt investeringarna, och förhållandet ser liknande ut om man tittar på till exempel Storbritannien och USA. 

Läs också: Bolag grundade av kvinnor får 1 procent av riskkapitalet

Under 2018 gick 1 procent av riskkapitalpengarna i Sverige till team med enbart kvinnliga grundare, 15 procent till mixade team och 84 procent till manliga grundarteam. Många av de aktörer inom branschen som Di Digital har pratat med säger att de jobbar med att förändra läget, men att det tar tid.

Vi hoppas kunna bidra till den förändringen och att du vill vara med.

Läs mer om Female Founders och anmäl dig här! 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera