Annons

Di Digital testar att betala med klockarmbandet: ”Omöjligt att gå inkognito”

Di Digitals reporter Fredrik Björkman har testat ”Tapster”.
Di Digitals reporter Fredrik Björkman har testat ”Tapster”. Foto: Press
De svenska bolagen Fidesmo och Triwa har slagit sina påsar ihop för att skapa en betallösning integrerad i ett klockarmband. Produkten ”Tapster” är fiffig, men inte helt problemfri, skriver Di Digitals reporter Fredrik Björkman.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I februari 2019 stod det klart att fintechbolaget Fidesmo, med stöd av Mastercard, går ihop med svenska klockutmanaren Triwa för att lansera ett smart klockarmband för betalningar.

Den gemensamma avkomman, ”Tapster”, kommer i läder med betalfunktion inbyggd. Med andra ord kan den som vill använda sin befintliga klocka bara byta till armbandet i stället för att köpa en komplett ny klocka, vilket är rätt så fiffigt. 

Alla är inte heller intresserade av att använda en Apple Watch, utan föredrar helt enkelt en gammal hederlig klocka.

Som med de flesta tekniska innovationer, inte minst när det gäller ”wearables”, bör man fråga sig: Hur nödvändigt är det här?

Man kan ju betala på precis samma vis med sitt betalkort, genom att ”blippa” mot betalterminalen. Det är en smidig lösning i sig. Den enda gången det är omständigt är när man packat ner plånboken i någon väska eller, för den glömske, upptäcker att plånboken ligger tryggt kvar på bänken hemma i hallen. Om det kontaktlösa betalkortet är smidigt så är Tapster också det, i varje fall i teorin. 

Registreringen av mitt betalkort i Tapster var mycket snabb och smidig, inga problem på den punkten. Men när jag väl ska försöka betala med armbandet fungerar det inte alltid. Då måste jag, med höga suckar från stressade personer bakom mig i kön till kassan, dra upp mitt betalkort. Det är alltså bäst att ta med sig kortet som reserv. Enligt Fidesmo kan det ha att göra med att alla betalterminaler inte är uppkopplade, vilket krävs för att kontaktlöst ska fungera.

Men de misslyckade betalningar uppstår så pass frekvent att jag börjar dra upp betalkortet i stället för att räcka fram klockan när kön bakom mig är lång.

Alla sparrobotar, kassatjänster inom e-handel och nätmäklare har gjort mig kräsen, kanske rent av en finsmakare när det kommer till fintechtjänster. Därför känns det främmande att en betallösning stapplar litet.

Till Tapsters försvar så finns inte heller kontaktlös betalning, ens för kort, i alla butiker. En upprustning på området är på väg och därmed kommer armbandet sannolikt att fungera i fler butiker inom kort.

Armbandet är välgjort och känns bra på handleden, det skadar heller inte att det är gjort av organiskt garvat läder från Tärnsjö. Tanken är också att fler funktioner ska adderas i framtiden, så som att kunna öppna dörrar och åka kollektivtrafik, med hjälp av Fidesmos teknik i armbandet.

Jag kommer dock inte ifrån att det är ganska mentalt krävande att vara en ”early adopter”. Det går inte att gå inkognito till affären och köpa det man ska ha. Att hålla fram klockan mot betalterminalen i kassan drar en del blickar åt sig och kommentarer utdelas gärna.

En person i kassan på ett societetsställe gladdes över min misslyckade betalning med den dräpande kommentaren: ”Det hade varit coolt, om det funkade”.

Läs mer: ”Google Nest Hub får mig att lyssna på Beethoven” 

Läs mer: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets ”klockrena” svar 

Läs mer: Kronaby-klockan tickar vidare – konkursboet sålt 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies