Hoppa till innehållet

Di Digital testar att betala med klockarmbandet: ”Omöjligt att gå inkognito”

De svenska bolagen Fidesmo och Triwa har slagit sina påsar ihop för att skapa en betallösning integrerad i ett klockarmband. Produkten ”Tapster” är fiffig, men inte helt problemfri, skriver Di Digitals reporter Fredrik Björkman.

I februari 2019 stod det klart att fintechbolaget Fidesmo, med stöd av Mastercard, går ihop med svenska klockutmanaren Triwa för att lansera ett smart klockarmband för betalningar.

Den gemensamma avkomman, ”Tapster”, kommer i läder med betalfunktion inbyggd. Med andra ord kan den som vill använda sin befintliga klocka bara byta till armbandet i stället för att köpa en komplett ny klocka, vilket är rätt så fiffigt. 

Alla är inte heller intresserade av att använda en Apple Watch, utan föredrar helt enkelt en gammal hederlig klocka.

Som med de flesta tekniska innovationer, inte minst när det gäller ”wearables”, bör man fråga sig: Hur nödvändigt är det här?

Man kan ju betala på precis samma vis med sitt betalkort, genom att ”blippa” mot betalterminalen. Det är en smidig lösning i sig. Den enda gången det är omständigt är när man packat ner plånboken i någon väska eller, för den glömske, upptäcker att plånboken ligger tryggt kvar på bänken hemma i hallen. Om det kontaktlösa betalkortet är smidigt så är Tapster också det, i varje fall i teorin. 

Registreringen av mitt betalkort i Tapster var mycket snabb och smidig, inga problem på den punkten. Men när jag väl ska försöka betala med armbandet fungerar det inte alltid. Då måste jag, med höga suckar från stressade personer bakom mig i kön till kassan, dra upp mitt betalkort. Det är alltså bäst att ta med sig kortet som reserv. Enligt Fidesmo kan det ha att göra med att alla betalterminaler inte är uppkopplade, vilket krävs för att kontaktlöst ska fungera.

Men de misslyckade betalningar uppstår så pass frekvent att jag börjar dra upp betalkortet i stället för att räcka fram klockan när kön bakom mig är lång.

Alla sparrobotar, kassatjänster inom e-handel och nätmäklare har gjort mig kräsen, kanske rent av en finsmakare när det kommer till fintechtjänster. Därför känns det främmande att en betallösning stapplar litet.

Till Tapsters försvar så finns inte heller kontaktlös betalning, ens för kort, i alla butiker. En upprustning på området är på väg och därmed kommer armbandet sannolikt att fungera i fler butiker inom kort.

Armbandet är välgjort och känns bra på handleden, det skadar heller inte att det är gjort av organiskt garvat läder från Tärnsjö. Tanken är också att fler funktioner ska adderas i framtiden, så som att kunna öppna dörrar och åka kollektivtrafik, med hjälp av Fidesmos teknik i armbandet.

Jag kommer dock inte ifrån att det är ganska mentalt krävande att vara en ”early adopter”. Det går inte att gå inkognito till affären och köpa det man ska ha. Att hålla fram klockan mot betalterminalen i kassan drar en del blickar åt sig och kommentarer utdelas gärna.

En person i kassan på ett societetsställe gladdes över min misslyckade betalning med den dräpande kommentaren: ”Det hade varit coolt, om det funkade”.

Läs mer: ”Google Nest Hub får mig att lyssna på Beethoven” 

Läs mer: Efter Apple Pay – här är svenska bolagets ”klockrena” svar 

Läs mer: Kronaby-klockan tickar vidare – konkursboet sålt 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera