Annons

Diabetestjänsten Glooko plockar in 250 miljoner kronor – vill växa inom typ 2-diabetes

Anders Sonesson, vd för svenska delen av Glooko
Anders Sonesson, vd för svenska delen av Glooko Foto: Paul Wennerholm
Den svensk-amerikanska diabetestjänsten Glooko kammar hem 30 miljoner dollar i en finansieringsrunda efter det mest framgångsrika året i företagets historia. ”I Sverige använder nästan 100 procent av diabetesklinikerna Glooko”, säger bolagets svenska vd Anders Sonesson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med Glookos teknik sammankopplas patienter med vården, där data från från blodsockermätare, CGMs, insulinpumpar, insulinpennor samt appar och aktivitetsmätare samlas in i en plattform. Vården kan sedan diskutera datan med patienten via plattformen eller vid ett fysiskt möte. 

Bolaget i sin nuvarande form bildades 2016 när Chalmerskopplade Göteborgsbolaget Diasend gick samman med Silicon Valley-baserade Glooko. Det amerikanska huvudkontoret ligger i Palo Alto och det europeiska huvudkontoret finns i Göteborg. I dag har bolaget 3 miljoner användare i 27 länder på 20 språk. 

”Sverige och Skandinavien är en viktig bas – nästan 100 procent av de svenska diabetesklinikerna använder systemet. Men Storbritannien, Frankrike och Tyskland är våra viktigaste marknader i Europa”, berättar Anders Sonesson. 

Läs mer: Far och son växer snabbt med digital artros-vård: ”Oftast gör man onödiga ingrepp”

Även Australien är en viktig marknad, och så givetvis USA, som är bolagets andra hemland. Bolaget har även verksamhet i Saudiarabien, där förekomsten av typ 2-diabetes eskalerat under de senaste årtiondena. 

2020 blev ett omsättningsrekord för bolaget. När flera länder gick in i nedstängningar började även de kliniker och patienter som tidigare även haft fysiska möten att använda sig av det digitala rapporteringssystemet. 

”Vi går inte ut med några siffror, men växte 30 procent under 2020 och hoppas växa 50 procent i år. Vi har ju sedan 2005 sagt att vår fördel är att man kan använda systemet hemifrån. Under 2020 såg vi att överaktiviteten via mobilappen stack upp.”

Läs mer: Svensk diabetesapp går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Tillväxten inkluderade utökade samarbeten med befintliga partners, bland annat Insulet och Novo Nordisk. Dessa två är sedan tidigare medfinansiärer till bolaget, och var med även i den nya rundan på 250 miljoner kronor. 

Deltog gjorde även nytillkomna Health Catalyst Capital tillsammans med befintliga investerarna Canaan Partners, Georgian Partners och Mayo Clinic. 

Finansieringen kommer att användas för att öka takten på organisk tillväxt. Glooko kommer även fokusera mer på typ 2-diabetes, som inte har riktigt samma behov som den första typen. Till skillnad från typ 1 är typ 2-patienter i första hand ett fall för primärvården. 

”Vi är jättestarka på typ 1 och har även typ 2-patienter. Men har du typ 2 finns det ofta en annan kronisk sjukdom bakom, som hjärt-kärlsjukdomar eller övervikt. Där kommer vi nu fokusera mer och försöka bredda oss”, säger Anders Sonesson. 

Fördelen med systemet är att allt läggs in automatiskt, patienten behöver inte knappa in någonting förutom att göra själva mätningen. 

”Vi har stor respekt för hur mycket patienterna orkar interagera med systemet. Nästan 30 procent av våra anställda i Göteborg har diabetes eller någon närstående med sjukdomen.”

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer