Hoppa till innehållet

Diabetestjänsten Glooko plockar in 250 miljoner kronor – vill växa inom typ 2-diabetes

Den svensk-amerikanska diabetestjänsten Glooko kammar hem 30 miljoner dollar i en finansieringsrunda efter det mest framgångsrika året i företagets historia. ”I Sverige använder nästan 100 procent av diabetesklinikerna Glooko”, säger bolagets svenska vd Anders Sonesson.

Anders Sonesson, vd för svenska delen av Glooko
Anders Sonesson, vd för svenska delen av GlookoFoto: Paul Wennerholm

Med Glookos teknik sammankopplas patienter med vården, där data från från blodsockermätare, CGMs, insulinpumpar, insulinpennor samt appar och aktivitetsmätare samlas in i en plattform. Vården kan sedan diskutera datan med patienten via plattformen eller vid ett fysiskt möte. 

Bolaget i sin nuvarande form bildades 2016 när Chalmerskopplade Göteborgsbolaget Diasend gick samman med Silicon Valley-baserade Glooko. Det amerikanska huvudkontoret ligger i Palo Alto och det europeiska huvudkontoret finns i Göteborg. I dag har bolaget 3 miljoner användare i 27 länder på 20 språk. 

”Sverige och Skandinavien är en viktig bas – nästan 100 procent av de svenska diabetesklinikerna använder systemet. Men Storbritannien, Frankrike och Tyskland är våra viktigaste marknader i Europa”, berättar Anders Sonesson. 

Läs mer: Far och son växer snabbt med digital artros-vård: ”Oftast gör man onödiga ingrepp”

Även Australien är en viktig marknad, och så givetvis USA, som är bolagets andra hemland. Bolaget har även verksamhet i Saudiarabien, där förekomsten av typ 2-diabetes eskalerat under de senaste årtiondena. 

2020 blev ett omsättningsrekord för bolaget. När flera länder gick in i nedstängningar började även de kliniker och patienter som tidigare även haft fysiska möten att använda sig av det digitala rapporteringssystemet. 

”Vi går inte ut med några siffror, men växte 30 procent under 2020 och hoppas växa 50 procent i år. Vi har ju sedan 2005 sagt att vår fördel är att man kan använda systemet hemifrån. Under 2020 såg vi att överaktiviteten via mobilappen stack upp.”

Läs mer: Svensk diabetesapp går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Tillväxten inkluderade utökade samarbeten med befintliga partners, bland annat Insulet och Novo Nordisk. Dessa två är sedan tidigare medfinansiärer till bolaget, och var med även i den nya rundan på 250 miljoner kronor. 

Deltog gjorde även nytillkomna Health Catalyst Capital tillsammans med befintliga investerarna Canaan Partners, Georgian Partners och Mayo Clinic. 

Finansieringen kommer att användas för att öka takten på organisk tillväxt. Glooko kommer även fokusera mer på typ 2-diabetes, som inte har riktigt samma behov som den första typen. Till skillnad från typ 1 är typ 2-patienter i första hand ett fall för primärvården. 

”Vi är jättestarka på typ 1 och har även typ 2-patienter. Men har du typ 2 finns det ofta en annan kronisk sjukdom bakom, som hjärt-kärlsjukdomar eller övervikt. Där kommer vi nu fokusera mer och försöka bredda oss”, säger Anders Sonesson. 

Fördelen med systemet är att allt läggs in automatiskt, patienten behöver inte knappa in någonting förutom att göra själva mätningen. 

”Vi har stor respekt för hur mycket patienterna orkar interagera med systemet. Nästan 30 procent av våra anställda i Göteborg har diabetes eller någon närstående med sjukdomen.”

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera