Hoppa till innehållet

”Didis notering öppnar för bred uppgörelse med Uber”

Kinesiska Didi och amerikanska Uber är inte bara ärkerivaler – de är även delägare i varandras bolag. En börsnotering av Didi lär tvinga fram en bred uppgörelse mellan dem, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.
Jonas Leijonhufvud, reporter Di Digital.

För några veckor sedan nåddes Di Digitals redaktion av ett obekräftat rykte som just nu sprider sig i den kinesiska techsektorn. Ryktet är att Didi Chuxing förbereder ett bud på amerikanska Uber.

Vi har inte kunnat bekräfta detta och har därmed inte velat skriva om det – eller ens prata om det i Digitalpodden. Men i ljuset av dagens uppgifter i Wall Street Journal blir det plötsligt uppenbart var ryktet troligtvis bottnar i. 

Läs mer: Ubers kinesiska ärkerival Didi kan noteras redan i år

Enligt tidningen planerar Didi nämligen en börsnotering redan i år. Man ska ta in kapital i krigskassan och fortsätta expansionen i Sydostasien och Latinamerika. Blir planerna av så når man förmodligen börsen innan Uber gör det. Ubers vd har nämligen flaggat för en notering tidigast 2019.

I detta läge är en större uppgörelse med ärkerivalen något som förmodligen diskuteras. Och det kan orsaka alla möjliga rykten. 

Idag är Didi och Uber både rivaler och samarbetspartners. Man har ägarband till varandra och en gemensam storägare i Japanska Softbank. Det är en struktur som är svår att föreställa om och när bolagen är noterade på börsen.

Enligt Wall Street Journal hoppas Didi att en notering ska värdera företaget till 70-80 miljarder dollar. Bolaget uppges ha varit i kontakt med banker under de senaste veckorna för att diskutera en listning under andra halvan av 2018.

Hur det hela slutar vet förmodligen ingen. Men om Didi förhandlar om en ohelig allians med Uber skule det inte vara första gången.

För två år sedan var Didi och Uber mitt uppe i en kostsam kamp om herravälde på den kinesiska marknaden. Den gången slutade det hela med att Didi tog över Ubers kinesiska verksamhet i en affär som slutade med ett korsägande mellan bolagen. Uber, och investerare i dess kinesiska dotterbolag, fick då en ägarandel på 20 procent i Didi, som i sin tur investerade en miljard dollar i Uber.

Didi grundades 2012 och värderades till 56 miljarder dollar efter en kapitalrunda i slutet av 2017. Investerare som Japans Softbank gick då in med cirka 4 miljarder dollar i bolaget, enligt Wall Street Journal.

Som jämförelse har Ubers värdering backat från 68 miljarder dollar i juni 2016 till 48 miljarder dollar i fjol. Japanska Softbank var ledande i denna kapitalrunda, och är därmed delägare i både Didi och Uber. Softbank uppges även ha investerat i Uber till  en högre värdering än så.  Det är därmed oklart vilket av bolagen som i dagsläget värderas högst.  

Tidigare har den geografiska överlappningen mellan Uber och Didi varit begränsad. Didi har varit ledande i Kina – och Uber har försökt ta resten av världen. Men nu utmanar kineserna allt mer. 

Läs mer: Uppgifter: Uber kan sälja sin mjukvara inom självkörning 

Tidigare i år utmanade Didi Uber i Latinamerika genom att investera 600 miljoner dollar i den brasilianska taxiappen 99, enligt Wall Street Journal. Och i måndags uppgav den kinesiska jätten att man ska utmana Uber i Mexico. Vidare uppger Didi på sin webbsida att man har mer än 450 miljoner användare och partnerskap med konkurrenter som Lyft, Grab och Uber.

Samtidigt fortsätter de oheliga affärsuppgörelserna på andra håll i branschen. Förra månaden gick Uber med på att lämna över sin verksamhet i Sydostasien mot en ägarandel på 27,5 procent i Singaporebaserade Grab, regionens storspelare på taxiappmarknaden. En av Grabs delägare är Didi. En annan är Softbank.

Didi, Uber, Grab och Softbank har därmed alla band till varandra.

Kan Didi köpa Uber? Kan Uber köpa Didi? Kan Softbank sno ihop en uppgörelse mellan de två? Mycket tyder på att någon form av ”grand compromise” är att vänta...

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera