För några veckor sedan nåddes Di Digitals redaktion av ett obekräftat rykte som just nu sprider sig i den kinesiska techsektorn. Ryktet är att Didi Chuxing förbereder ett bud på amerikanska Uber.
Vi har inte kunnat bekräfta detta och har därmed inte velat skriva om det – eller ens prata om det i Digitalpodden. Men i ljuset av dagens uppgifter i Wall Street Journal blir det plötsligt uppenbart var ryktet troligtvis bottnar i.
Läs mer: Ubers kinesiska ärkerival Didi kan noteras redan i år
Enligt tidningen planerar Didi nämligen en börsnotering redan i år. Man ska ta in kapital i krigskassan och fortsätta expansionen i Sydostasien och Latinamerika. Blir planerna av så når man förmodligen börsen innan Uber gör det. Ubers vd har nämligen flaggat för en notering tidigast 2019.
I detta läge är en större uppgörelse med ärkerivalen något som förmodligen diskuteras. Och det kan orsaka alla möjliga rykten.
Idag är Didi och Uber både rivaler och samarbetspartners. Man har ägarband till varandra och en gemensam storägare i Japanska Softbank. Det är en struktur som är svår att föreställa om och när bolagen är noterade på börsen.
Enligt Wall Street Journal hoppas Didi att en notering ska värdera företaget till 70-80 miljarder dollar. Bolaget uppges ha varit i kontakt med banker under de senaste veckorna för att diskutera en listning under andra halvan av 2018.
Hur det hela slutar vet förmodligen ingen. Men om Didi förhandlar om en ohelig allians med Uber skule det inte vara första gången.
För två år sedan var Didi och Uber mitt uppe i en kostsam kamp om herravälde på den kinesiska marknaden. Den gången slutade det hela med att Didi tog över Ubers kinesiska verksamhet i en affär som slutade med ett korsägande mellan bolagen. Uber, och investerare i dess kinesiska dotterbolag, fick då en ägarandel på 20 procent i Didi, som i sin tur investerade en miljard dollar i Uber.
Didi grundades 2012 och värderades till 56 miljarder dollar efter en kapitalrunda i slutet av 2017. Investerare som Japans Softbank gick då in med cirka 4 miljarder dollar i bolaget, enligt Wall Street Journal.
Som jämförelse har Ubers värdering backat från 68 miljarder dollar i juni 2016 till 48 miljarder dollar i fjol. Japanska Softbank var ledande i denna kapitalrunda, och är därmed delägare i både Didi och Uber. Softbank uppges även ha investerat i Uber till en högre värdering än så. Det är därmed oklart vilket av bolagen som i dagsläget värderas högst.
Tidigare har den geografiska överlappningen mellan Uber och Didi varit begränsad. Didi har varit ledande i Kina – och Uber har försökt ta resten av världen. Men nu utmanar kineserna allt mer.
Läs mer: Uppgifter: Uber kan sälja sin mjukvara inom självkörning
Tidigare i år utmanade Didi Uber i Latinamerika genom att investera 600 miljoner dollar i den brasilianska taxiappen 99, enligt Wall Street Journal. Och i måndags uppgav den kinesiska jätten att man ska utmana Uber i Mexico. Vidare uppger Didi på sin webbsida att man har mer än 450 miljoner användare och partnerskap med konkurrenter som Lyft, Grab och Uber.
Samtidigt fortsätter de oheliga affärsuppgörelserna på andra håll i branschen. Förra månaden gick Uber med på att lämna över sin verksamhet i Sydostasien mot en ägarandel på 27,5 procent i Singaporebaserade Grab, regionens storspelare på taxiappmarknaden. En av Grabs delägare är Didi. En annan är Softbank.
Didi, Uber, Grab och Softbank har därmed alla band till varandra.
Kan Didi köpa Uber? Kan Uber köpa Didi? Kan Softbank sno ihop en uppgörelse mellan de två? Mycket tyder på att någon form av ”grand compromise” är att vänta...