Hoppa till innehållet

Digiexam värderas till nära 300 miljoner

Stockholmsbolaget Digiexam, med finansmannen Sven Hagströmer och Spotify-veteranen Sophia Bendz i ägarkretsen, vill göra skolproven digitala. Nu tar ägarna in nytt kapital från en rad internationella finansprofiler – och värderas till 280 Mkr.

Digiexams grundare Nima Marefat och Johan Hägglund på Handelshögskolan i Stockholm.
Digiexams grundare Nima Marefat och Johan Hägglund på Handelshögskolan i Stockholm.Foto: C-G Flinck

Digiexam lanserade sina digitala prov i Sverige sommaren 2014. Bolagets teknik gör det möjligt för studenterna att skriva prov på datorn, vilket inte bara gör att lärarna slipper tyda märkliga handstilar, det sparar också tid med delvis automatiserad rättning.

Bland de första lärosätena att hoppa på var Viktor Rydbergs Gymnasium och Handelshögskolan i Stockholm, sedan dess har ytterligare 800 skolor börjat använda tjänsten. 

Digiexam satsar nu på att göra om framgångsresan i Sverige på den amerikanska marknaden. Så här långt har ett 60-tal amerikanska lärosäten anslutit sig. Planen är att, precis som i Sverige, börja med de mest ansedda skolorna och sedan få till en naturlig spridningseffekt.

Läs mer: Jätteinvestering i amerikanska Coursera

Digiexam har tidigare tagit in 15 miljoner kronor i riskkapital, bland annat från finansmannen Sven Hagströmer och Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz. Nu växlar bolaget upp rejält och tar in ytterligare 30 Mkr i finansiering från befintliga och nya investerare. 

Rundan har letts av svensken Joen Bonnier och Calvin Zhang från investmentbanken JP Morgan i Asien. Flera nya investerare har en koppling till just investmentbanksvärlden i Asien. Bland annat Catherine Leung, tidigare chef för JP Morgans Hong Kong-kontor och vice ordförande för JP Morgans asiatiska verksamhet.

"Det är strategiskt viktiga personer för oss eftersom Asien är en jätteintressant marknad på sikt. Det är Asien som kommer att driva utbildningsmarknaden i framtiden", säger Johan Hägglund, grundare av Digiexam.

Spotifys tidigare marknadschef Sophia Bendz var en tidig delägare i Digiexam.

Andra investerare är till exempel Shukri Shammas, som grundat spelbolaget Playfish som såldes till Electronic Arts för 2 miljarder kronor 2009 och även var tidig investerare i finska Supercell. Bland de nya svenska investerarna finns såväl Joen som Peder Bonnier från familjen Bonnier och Felix Hagnö, medgrundare till Tradedoubler och tidig investerare i Spotify. Joen Bonnier tar även plats i Digiexams styrelse. 

Nyemissionen består endast av vanliga aktier utan preferens, vilket gör att värderingen på bolaget är tydlig. Digiexam värderas nu till 280 miljoner kronor, vilket gör att det sticker ut som ett av de absolut högst värderade bolagen på den unga edtech-marknaden. 

Läs mer: Tentatjänsten Digiexam intar den brittiska marknaden

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera