Annons

Digital begravningsbyrå fyller på kassan: ”Antalet förfrågningar dubblades i april”

Jakob Nordström, vd Lavendla.
Jakob Nordström, vd Lavendla. Foto: Michael Steinberg.
Den digitala begravningsbyrån Lavendla har sett antalet förfrågningar dubblas i april. Nu breddar bolaget sitt nätverk med kapital från Bonnier Ventures och Eequity.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Coronavirusets framfart har fått landets begravningsbyråer att bedriva en växande del av sin verksamhet på nätet. Nu uppger den digitala begravningsbyrån Lavendla att man sett en snabb ökning av förfrågningar de senaste månaderna. 

”Totalt ökade antalet begravningar från 150 till 300 per månad mellan februari och april”, säger Jakob Nordström är vd på och grundare av Lavendla.

Han betonar att detta inte beror på att antalet dödsfall har ökat.

”Dödstalen har ju ökat något, men det är inte det som driver ökningen i antalet förfrågningar. Istället märker vi att betydligt fler människor söker hjälp på nätet till följd av den sociala distanseringen i samhället. I princip alla begravningsbyråer uppmanar sina kunder att ta kontakt via telefon eller videosamtal idag”, säger vd Jakob Nordström.

Lavendla startades 2014 och är, liksom konkurrenterna Fenix Begravning och Funera, digitalt i grunden. Bolaget engagerar 150 frilansande begravningsrådgivare och jurister, varav mer än hälften jobbar deltid. 

”Den typiska rådgivaren har ett deltidsjobb och kompletterar med detta. De vill göra något som de känner att de kan göra en skillnad i människors liv. Vissa är florister, andra samtalsterapeuter, men vi har rådgivare i alla branscher”, säger vd Jakob Nordström.

Ett något oväntat exempel är Aftonbladets tidigare chefredaktör Sofia Olsson Olsén, som numera är begravningsrådgivare hos Lavendla på deltid. 

Hur ser begravningar ut i dessa tider?

”De är ju begränsade till högst 50 personer, vilket kan hanteras på olika sätt. Vissa väljer att skjuta upp ceremonin, andra väljer att bara ha med familjen och låta de övriga delta via livestreamad video. Vissa har hela ceremonin utomhus.”

Hur fungerar er livestreaming?

”Vi streamar via vår webbsida och en telefon på ett stativ. Och vi filmar bara det som händer vid altaret, inte gästerna. Vi har även mer avancerade lösningar där ett filmteam är på plats och växlar mellan olika kameror.”

Hur länge håller covid19-effekten i sig?

”Så länge vi har en smittspridning. De som ordnar begravningar är ofta 50-60 år, och många inblandade är äldre än så. Så många är ju i riskgruppen.”

Läs mer: Viktigt att förbereda sig på nätet innan du dör 

Under 2019 hade Lavendla en omsättning på 39 miljoner kronor och en förlust på 5 Mkr. I år spår vd Jakob Nordström omsättningstillväxt på drygt 50 procent.

”Innan corona trodde vi på en omsättning kring 55-60 miljoner kronor i år. Nu tror snarare på 60-65 miljoner kronor. Vi får fler förfrågningar, men tjänar mindre per begravning eftersom många minskar, eller väljer bort ceremonin”, säger han.

För att hantera tillväxten tar Lavendla nu in 20 Mkr i riskkapital från befintliga ägare, med riskkapitalbolagen Bonnier Ventures och Eequity i spetsen.

”Kapitalet ska gå till att bredda vårt nätverk av rådgivare och jurister för att möta den ökade efterfrågan. Vi har en organisation som byggd för distansarbete, vilket inte är fallet med många av de traditionella byråerna. Jag tror gör att folk har förtroende för oss”, säger vd Jakob Nordström.

Dajana Mirborn på Bonnier Ventures säger sig se fram emot att arbeta tillsammans med Lavendla de kommande åren.

”Lavendlas affärsmodell och erbjudande är ett utmärkt exempel på hur en bransch kan förändras i grunden när digitaliseringens möjligheter tillvaratas fullt ut. Idag står bolaget väl rustat för att stärka erbjudandet betydligt och nå nästa tillväxtfas,” säger hon.

Begravningsbranschen domineras idag av Fonus, som uppges ha ungefär en tredjedel av marknaden. Den är i sin tur värd drygt 2,5 miljarder kronor. De utmanas av just nu av Mellby Gårds bolag Klarahill, som köper upp och slår samman fristående begravningsbyråer.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer