Hoppa till innehållet

Digital begravningsbyrå fyller på kassan: ”Antalet förfrågningar dubblades i april”

Den digitala begravningsbyrån Lavendla har sett antalet förfrågningar dubblas i april. Nu breddar bolaget sitt nätverk med kapital från Bonnier Ventures och Eequity.

Jakob Nordström, vd Lavendla.
Jakob Nordström, vd Lavendla.Foto: Michael Steinberg.

Coronavirusets framfart har fått landets begravningsbyråer att bedriva en växande del av sin verksamhet på nätet. Nu uppger den digitala begravningsbyrån Lavendla att man sett en snabb ökning av förfrågningar de senaste månaderna. 

”Totalt ökade antalet begravningar från 150 till 300 per månad mellan februari och april”, säger Jakob Nordström är vd på och grundare av Lavendla.

Han betonar att detta inte beror på att antalet dödsfall har ökat.

”Dödstalen har ju ökat något, men det är inte det som driver ökningen i antalet förfrågningar. Istället märker vi att betydligt fler människor söker hjälp på nätet till följd av den sociala distanseringen i samhället. I princip alla begravningsbyråer uppmanar sina kunder att ta kontakt via telefon eller videosamtal idag”, säger vd Jakob Nordström.

Lavendla startades 2014 och är, liksom konkurrenterna Fenix Begravning och Funera, digitalt i grunden. Bolaget engagerar 150 frilansande begravningsrådgivare och jurister, varav mer än hälften jobbar deltid. 

”Den typiska rådgivaren har ett deltidsjobb och kompletterar med detta. De vill göra något som de känner att de kan göra en skillnad i människors liv. Vissa är florister, andra samtalsterapeuter, men vi har rådgivare i alla branscher”, säger vd Jakob Nordström.

Ett något oväntat exempel är Aftonbladets tidigare chefredaktör Sofia Olsson Olsén, som numera är begravningsrådgivare hos Lavendla på deltid. 

Hur ser begravningar ut i dessa tider?

”De är ju begränsade till högst 50 personer, vilket kan hanteras på olika sätt. Vissa väljer att skjuta upp ceremonin, andra väljer att bara ha med familjen och låta de övriga delta via livestreamad video. Vissa har hela ceremonin utomhus.”

Hur fungerar er livestreaming?

”Vi streamar via vår webbsida och en telefon på ett stativ. Och vi filmar bara det som händer vid altaret, inte gästerna. Vi har även mer avancerade lösningar där ett filmteam är på plats och växlar mellan olika kameror.”

Hur länge håller covid19-effekten i sig?

”Så länge vi har en smittspridning. De som ordnar begravningar är ofta 50-60 år, och många inblandade är äldre än så. Så många är ju i riskgruppen.”

Läs mer: Viktigt att förbereda sig på nätet innan du dör 

Under 2019 hade Lavendla en omsättning på 39 miljoner kronor och en förlust på 5 Mkr. I år spår vd Jakob Nordström omsättningstillväxt på drygt 50 procent.

”Innan corona trodde vi på en omsättning kring 55-60 miljoner kronor i år. Nu tror snarare på 60-65 miljoner kronor. Vi får fler förfrågningar, men tjänar mindre per begravning eftersom många minskar, eller väljer bort ceremonin”, säger han.

För att hantera tillväxten tar Lavendla nu in 20 Mkr i riskkapital från befintliga ägare, med riskkapitalbolagen Bonnier Ventures och Eequity i spetsen.

”Kapitalet ska gå till att bredda vårt nätverk av rådgivare och jurister för att möta den ökade efterfrågan. Vi har en organisation som byggd för distansarbete, vilket inte är fallet med många av de traditionella byråerna. Jag tror gör att folk har förtroende för oss”, säger vd Jakob Nordström.

Dajana Mirborn på Bonnier Ventures säger sig se fram emot att arbeta tillsammans med Lavendla de kommande åren.

”Lavendlas affärsmodell och erbjudande är ett utmärkt exempel på hur en bransch kan förändras i grunden när digitaliseringens möjligheter tillvaratas fullt ut. Idag står bolaget väl rustat för att stärka erbjudandet betydligt och nå nästa tillväxtfas,” säger hon.

Begravningsbranschen domineras idag av Fonus, som uppges ha ungefär en tredjedel av marknaden. Den är i sin tur värd drygt 2,5 miljarder kronor. De utmanas av just nu av Mellby Gårds bolag Klarahill, som köper upp och slår samman fristående begravningsbyråer.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera