Hoppa till innehållet

Digital begravningsbyrå ser stark tillväxt

Lavendlas förändrar begravningsbranschen med en helt ny affärsmodell och ser nu en stark tillväxt. ”Vi vill bli marknadsledare”, säger vd:n Jakob Nordström. 

Jakob Nordström är vd på och grundare av Lavendla.
Jakob Nordström är vd på och grundare av Lavendla.Foto: Michael Steinberg

Den digitala begravningsbyrån Lavendla erbjuder en tjänst där anhöriga kan planera och boka begravningar på webben. I stället för att gå till en begravningsbyrå kan kunden i stället boka sin begravningsrådgivare eller jurist på nätet. 

”Det ska kännas personligt. Det är väldigt viktigt för oss”, säger Lavendlas vd Jakob Nordström. 

Lavendla grundades 2014 och fick snabbt ta emot rikskapital, men företaget växte inte som bolaget hade väntat sig. Erbjudandet var inte tillräckligt.  

”Vi hade ett tungt 2018 som vi hade högre förväntningar på. För många kunder var vi inte tillräckligt bra. Våra ambitioner var högre ställda med den affärsmodellen som vi hade. Vi erbjöd en digital plattform där våra rådgivare erbjöd telefonrådgivning, men hade väldigt begränsade möjligheter att träffas.”

Jakob Nordström och bolaget fick tänka om - och ändrade sin affärsmodell. Lavendla började att jobba med frilansade rådgivare. Utbildningar startades och rekryteringar tog fart överallt i Sverige. Då lossnade det. 

Lavendla prognostiserar att omsätta 37-38 miljoner kronor under 2019, vilket är en ökning med drygt 55 procent jämfört med året tidigare. 

Enligt Jakob Nordström är det personliga mötet en nyckelfaktor till resultatet. 

”Vi positionerar oss som alternativet där kunden får ett mandat att bestämma vem du vill ha hjälp av. Vi ger tillbaka makten till konsumenterna. Idag tittar man mycket på ratings, tillgänglighet och så vidare. När man går till en begravningsbyrå blir man tilldelad en rådgivare. Vi vill göra det mer transparent” 

Lavendla har nått break even de senaste månaderna, men räknar med att göra ett minusresultat 2019. Framförallt ska omsättningen öka och man räknar därför fortsatt med att gå back resultatmässigt. Målet är att fortsatta att växa med drygt 50 procent varje år. 

”Framförallt handlar det om att fortsätta öka vår produktutveckling. Vårt mål är att bli marknadsledare och vi tror definitivt att vi kan bli det. Vi tror i förlängningen att det kommer att finnas en begravningsrådgivare och en jurist i varje bostadsrättsförening.” 

Under januari 2018 tog bolaget in 23 miljoner från Bonnier Ventures och eEquity som förväntar sig att Lavendla fortsätter att prestera starka tillväxtssiffror. Bonnier Ventures ägs av Bonnier AB som även äger Dagens industri. Men det finns konkurrens. Bolag som Fenix Begravning och Funera erbjuder också planering av begravningar digitalt. 

Men den enskilt största konkurrenten är begravningsjätten Fonus. 

”Går du till Fonus får du betala 20-30 procent mer, bara för varumärket. Då köper man grisen i säcken tycker jag. Det tycker vi är lite omodernt.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera