Blok gjorde entré som en alternativ, digital fastighetsmäklartjänst på den finska marknaden 2017. Sedan dess har techbolaget förmedlat över 1.500 bostäder till ett samlat värde av 3,7 miljarder kronor.
Nu tar Blok klivet in i Sverige.
”Vi tyckte att det gick bra i Finland och kände att det var dags att ta produkten vidare. Processen att sälja bostäder i Sverige är väldigt lik den finska”, säger Bloks Sverige-vd Ludvig Hjalmarsson.
”Dessutom är svenskar väldigt öppna för nya digitala innovationer. Många stora techbolag kommer från Sverige av en anledning”, tillägger han.
Bloks försäljningsprocess innefattar bland annat digitala signeringar, virtuella visningar och automatiserade värderingar genom algoritmer. Budgivning sker via Bloks plattform, där budgivare verifierar sig med e-legitimation, vilket enligt Blok själva är ett sätt att minimera förekomsten av falska bud.
”I grund och botten är vi ett techbolag som gett oss in i fastighetsmäklarbranschen. Det finns många duktiga traditionella mäklare, det är inte där problemet ligger. Det är själva processen det är fel på, och det är det vi försöker förenkla för både köpare och säljare”, berättar Ludvig Hjalmarsson.
Bakom Blok står investerare som Bonnier Ventures, Lifeline Ventures och Ringier Digital. Sedan starten 2017 har företaget omsatt 22,4 miljoner kronor i Finland, varav 12,8 Mkr sedan årsskiftet.
Inför 2020 räknar den svenska vd:n med att Blok kommer omsätta mellan 5 och 10 miljoner kronor i Sverige.
”Till en början kommer vi fokusera på Stockholm, för att etablera oss på Sveriges största bostadsmarknad. Sedan är tanken att vi ska utöka antalet städer”, berättar Ludvig Hjalmarsson.
På vilket sätt har ni fått arbeta om produkten inför Sverigelanseringen?
”Det som skiljer sig åt är på mäklarsidan, sådant som köparen inte ser. Det har vi behövt jobba om, annars är det likadant. Sedan är Sverige unikt på det sättet att det kan bli väldigt snabba och hetsiga budgivningar, det har vi också förberett oss på”, säger Ludvig Hjalmarsson.
Planerar ni att lansera Blok i fler länder?
”Just nu är det Sverige vi fokuserar på. Självklart vill vi expandera ytterligare, mer än så kan jag inte kommentera just nu.”