Annons

Di Digital granskar: Digital kompetens bristvara i svenska styrelser

Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.
Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.
Den digitala utvecklingen rusar allt snabbare, men storbolagens styrelser står stilla. 3 av 4 ledamöter saknar helt digital kompetens och endast 6 procent har spetskompetens, visar Di Digitals granskning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digital kompetens är en bristvara i svenska storbolagsstyrelser. Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals årliga genomgång av styrelseproffsens cv:n.

Andelen är oroande menar Jessica Stark, grundare av startuphubben SUP46 och vd på Styrelseakademien Stockholm, ett nätverk för att öka styrelsekompetensen. 

”Min bild är att allt fler bolag inser värdet av digital kompetens, men som den här undersökningen visar, agerar man för långsamt”, säger hon.

Som alltid kan det ta ett tag för företagen att identifiera behoven och få in rätt kompetens i styrelserna

Andelen ledamöter med digital spetskompetens, definierat som erfarenhet från ett snabbväxande digitalt bolag på nollnolltalet landar på 6 procent hos de granskade bolagen.

Läs mer: Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna 

"Varje styrelse borde ha minst två personer med digital spetskompetens. Om det är en person som ska skrika sig hes och de andra saknar kompetensen, så tror jag att det är svårt att driva strategiarbetet på rätt sätt", säger Jessica Stark.

Telekombolag och banker hamnar i topp när det kommer till flest styrelseledamöter med digital kompetens, medan industribolagen, kanske inte helt oväntat, sackar efter. 

Det handlar om att förstå hela den samhällsförändring som pågår med nya kundbeteenden, nya processer, affärsmodeller och företagskultur

Carl Bennet är ett mångårigt styrelseproffs och ordförande i medicinteknikbolaget Getinge.

”Jag upplever att styrelserna sitter på stor branschkompetens och det är viktigt. Det medför insikter inom området och branschkompetensen balanserar ofta den digitala kompetensen. Men du har nog rätt i att det kan se skralt ut med digital kompetens”, säger han.

Varför tror du att det ser ut som det gör i styrelserna?

”Som alltid kan det ta ett tag för företagen att identifiera behoven och få in rätt kompetens i styrelserna.”

Ett bolag som föga förvånande prioriterar frågan om digitalisering är Telia Company. Av bolagets åtta styrelseledamöter har fem en bakgrund inom it, media och telekom utöver erfarenheterna från det nuvarande styrelseuppdraget.

Nyligen anslöt sig nätbanken Avanzas tidigare vd Martin Tivéus till Telia Companys styrelse. Hans tech-tunga cv med jobb som Nordenchef för betaltjänsten Klarna och vd för teleoperatören Glocalnet, utöver vd-posten på Avanza, var avgörande i nomineringsprocessen, menar valberedningens ordförande Daniel Kristiansson. 

Även den danske entreprenören inom media och digital annonsering, Jimmy Maymann, valdes in till styrelsen vid årets årsstämma, samtidigt som Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnade. 

”Digital erfarenhet är definitivt en viktig komponent som vi tittar specifikt på. Det finns många tekniska definitioner, men egentligen handlar det om att förstå hela den samhällsförändring som pågår med nya kundbeteenden, nya processer, affärsmodeller och företagskultur”, säger Daniel Kristiansson.

Hos telekomjätten Ericsson har 5 personer i den 10 man starka styrelsen digital kompetens.

Digital kompetens är viktigt men måste vara i kombination med affärsmannaskap och en bevisad förmåga att skapa värde

Finansmannen Christer Gardell, som bland annat sitter i Ericssons valberedning, anser dock att man inte ska stirra sig blind på digital kompetens.

”Digital kompetens är viktigt men måste vara i kombination med affärsmannaskap och en bevisad förmåga att skapa värde. Dessutom tror jag att du kan få digital kompetens från många fler branscher än de ni nämner”, kommenterar han Di Digitals granskning.

Hos Lastbilstillverkaren Volvo AB har två ledamöter av sju digital kompetens. Sofia Frändberg, sekreterare till Volvo AB:s valberedning, menar att frågan prioriteras, men att styrelseledamöterna förväntas ha sådan bredd i sin kompetens att de ”kan delta och bidra i samtliga frågor som behandlas av styrelsen”.

”Med hänsyn till den samlade kompetens som styrelseledamöterna besitter har valberedningen inte ansett att det har funnits behov av att föreslå någon styrelseledamot som är specialist inom detta område”, skriver hon.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies