Hoppa till innehållet

Di Digital granskar: Digital kompetens bristvara i svenska styrelser

Den digitala utvecklingen rusar allt snabbare, men storbolagens styrelser står stilla. 3 av 4 ledamöter saknar helt digital kompetens och endast 6 procent har spetskompetens, visar Di Digitals granskning.

Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.
Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals kartläggning.

Digital kompetens är en bristvara i svenska storbolagsstyrelser. Bara drygt 26 procent av de 278 styrelseplatserna i Stockholmsbörsens OMX30-bolag fylls av en person med digital kompetens, visar Di Digitals årliga genomgång av styrelseproffsens cv:n.

Andelen är oroande menar Jessica Stark, grundare av startuphubben SUP46 och vd på Styrelseakademien Stockholm, ett nätverk för att öka styrelsekompetensen. 

”Min bild är att allt fler bolag inser värdet av digital kompetens, men som den här undersökningen visar, agerar man för långsamt”, säger hon.

Andelen ledamöter med digital spetskompetens, definierat som erfarenhet från ett snabbväxande digitalt bolag på nollnolltalet landar på 6 procent hos de granskade bolagen.

Läs mer: Zennström: Utan digital kompetens riskerar svenska bolag bli ifrånsprungna 

"Varje styrelse borde ha minst två personer med digital spetskompetens. Om det är en person som ska skrika sig hes och de andra saknar kompetensen, så tror jag att det är svårt att driva strategiarbetet på rätt sätt", säger Jessica Stark.

Telekombolag och banker hamnar i topp när det kommer till flest styrelseledamöter med digital kompetens, medan industribolagen, kanske inte helt oväntat, sackar efter. 

Carl Bennet är ett mångårigt styrelseproffs och ordförande i medicinteknikbolaget Getinge.

”Jag upplever att styrelserna sitter på stor branschkompetens och det är viktigt. Det medför insikter inom området och branschkompetensen balanserar ofta den digitala kompetensen. Men du har nog rätt i att det kan se skralt ut med digital kompetens”, säger han.

Varför tror du att det ser ut som det gör i styrelserna?

”Som alltid kan det ta ett tag för företagen att identifiera behoven och få in rätt kompetens i styrelserna.”

Ett bolag som föga förvånande prioriterar frågan om digitalisering är Telia Company. Av bolagets åtta styrelseledamöter har fem en bakgrund inom it, media och telekom utöver erfarenheterna från det nuvarande styrelseuppdraget.

Nyligen anslöt sig nätbanken Avanzas tidigare vd Martin Tivéus till Telia Companys styrelse. Hans tech-tunga cv med jobb som Nordenchef för betaltjänsten Klarna och vd för teleoperatören Glocalnet, utöver vd-posten på Avanza, var avgörande i nomineringsprocessen, menar valberedningens ordförande Daniel Kristiansson. 

Även den danske entreprenören inom media och digital annonsering, Jimmy Maymann, valdes in till styrelsen vid årets årsstämma, samtidigt som Spotify-grundaren Martin Lorentzon lämnade. 

”Digital erfarenhet är definitivt en viktig komponent som vi tittar specifikt på. Det finns många tekniska definitioner, men egentligen handlar det om att förstå hela den samhällsförändring som pågår med nya kundbeteenden, nya processer, affärsmodeller och företagskultur”, säger Daniel Kristiansson.

Hos telekomjätten Ericsson har 5 personer i den 10 man starka styrelsen digital kompetens.

Finansmannen Christer Gardell, som bland annat sitter i Ericssons valberedning, anser dock att man inte ska stirra sig blind på digital kompetens.

”Digital kompetens är viktigt men måste vara i kombination med affärsmannaskap och en bevisad förmåga att skapa värde. Dessutom tror jag att du kan få digital kompetens från många fler branscher än de ni nämner”, kommenterar han Di Digitals granskning.

Hos Lastbilstillverkaren Volvo AB har två ledamöter av sju digital kompetens. Sofia Frändberg, sekreterare till Volvo AB:s valberedning, menar att frågan prioriteras, men att styrelseledamöterna förväntas ha sådan bredd i sin kompetens att de ”kan delta och bidra i samtliga frågor som behandlas av styrelsen”.

”Med hänsyn till den samlade kompetens som styrelseledamöterna besitter har valberedningen inte ansett att det har funnits behov av att föreslå någon styrelseledamot som är specialist inom detta område”, skriver hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera