Hoppa till innehållet

Digital läxhjälp tar in 10 miljoner

Den digitala läxhjälpen Albert tar in 10 miljoner kronor av Schibsted Growth och tidigare ägare som Lena Apler. Nu ska grundarna bredda användargruppen till yngre och äldre barn. 

Salman Eskandari och Arta Mandegari, grundare av Eeducation Albert.
Salman Eskandari och Arta Mandegari, grundare av Eeducation Albert.Foto: Privat

Den digitala matteläxhjälpen Albert (NTL) släppte sin stängda betaversion till 65 skolor i 15 städer i april i år. Efter det framgångsrika pilotprojektet tar bolaget in 10 miljoner kronor från bland andra Schibsted Growth i samband med en bredare lansering.

”Vi träffade väldigt många inför den här investeringsrundan och Schibsted har bevisat att de är jätteduktiga på att bygga digitala affärer”, säger medgrundaren Arta Mandegari (NTL).

Läs mer: Göteborgsstartup lanserar AI-lärare

Arta Mandegari och Salman Eskandari började bygga på sin artificiellt intelligenta läxhjälp för cirka två år sedan och har tidigare tagit in 7 Mkr av bland andra Collector-grundaren Lena Apler. Hon och övriga ägare är även med i den senaste investeringsrundan.

”Alla har inte råd att betala 300–400 kronor i timmen för läxhjälp. Vi vill att alla ska ha möjligheten till det och det här kapitalet ska hjälpa till att sätta bollen i rullning”, säger Arta Mandegari.

Läs mer: Finanskändis miljonsatsar i anti-dyslexi-startup

Med det nya bolaget vill Albert bevisa sin affärsmodell och också fortsätta produktutvecklingen av sin AI-läxhjälp för olika åldrar. 

”Vi ska nu titta på hur vi kan utveckla produkten för att både kunna gå upp och ner i ålder. En del av pengarna kommer även att gå till försäljning och marknadsföring. Där kommer Schibsted att spela en viktig roll”, säger Arta Mandegari.

”Att demokratisera lärande och möjliggöra kunskapsspridning genom teknisk innovation är ytterst relevant idag. Teamet bakom Albert och produktvisionen gör att vi valt att gå in i bolaget. Det är en spännande resa som vi ser fram emot att bidra till” säger Miriam Grut Norrby, investerare på Schibsted Growth.

Läs mer: Digiexam värderas till nära 300 miljoner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera