Hoppa till innehållet

Digital psykolog tar in 85 miljoner – befarar ”pandemi i psykisk ohälsa”

Sveriges största digitala psykologmottagning Mindler tar in 85 miljoner kronor. Bland investerarna utmärker sig mediekoncernen Schibsted. ”Det är mycket blandade känslor just nu”, säger grundaren Rickard Lagerqvist.

Rickard Lagerqvist är grundare och vd för Mindler som nu fyller kassan med 85 miljoner kronor.
Rickard Lagerqvist är grundare och vd för Mindler som nu fyller kassan med 85 miljoner kronor.

Mental hälsa är på tapeten i rådande coronakris.

Experterna är ense om att den nuvarande samhällssituationen liknar både Kreguerkraschen och finanskrisen 2008 – vilka fick enorm påverkan på en stor grupp människors psykiska hälsa.

”Viruspandemin kan leda till en ny pandemi i psykisk ohälsa”, sa Mindler grundare och vd Rickard Lagerqvist till Di Digital i förra veckan.

Tajmingen på Mindlers a-runda kunde inte vara bättre.

”Vanligtvis när du stänger en runda är du uteslutande glad, men nu är det en situation som gör allting väldigt annorlunda. Det är klart vi är glada, men vi inser att vi måste spendera de här pengarna väldigt klokt nu”, säger Rickard Lagerqvist nu.

Investeringsrundan på sammanlagt 85 miljoner kronor leddes av franska Ventech, tillsammans med Schibsted Growth. Befintliga delägare som Luminar Ventures, Lundinfamiljens bolag Back In Black och spelmiljardären Fredrik Westers bolag Kichi Invest har alla försvarat sitt ägande.

Pengarna ska, som det heter, användas till expansion ut i världen.

Mindler finns i dag i Sverige och i Nederländerna med totalt 250 anställda över de två marknaderna. 

”Vi är redan mitt uppe i vår expansion och kommer snarare att omvärdera och accelerera vissa delar på grund av coronakrisen. Vi kommer till exempel att växla upp i Nederländerna, som är värre drabbade än Sverige. Men vi ser att flera marknader – Tyskland, Frankrike och Storbritannien – nu öppnar upp för digital vård på ett helt nytt sätt, och det gynnar förstås oss”, säger han.

Enligt Rickard Lagerqvist är det svårt att välja vilka marknader att de välja i vilken ordning, eftersom problematiken med psykisk ohälsa ser väldigt lika ut i hela västvärlden.

Kajsa Gatenback, investeringsansvarig på Schibsted Growth, säger att Mindler har vad som krävs för att breda till en förbättrad mental hälsa i samhället.

”Med en helt digital patientresa kan Mindler öka kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten av psykisk vård. Schibsteds förhoppning är att med en tjänst som Mindler kommer ännu fler människor få det stöd och den vård de behöver”, säger hon.

Mindler har redan rekryterat 70 nya psykologer i Sverige för att hantera effekterna av coronakrisen. Men enligt Rickard Lagerqvist är det inte en enda förstärkningen som behöver göras.

”Vi har ju en motsatt situation jämfört med många andra techbolag och växer just nu. Så det känns bra att vi kan ta över några av de personer som tvingats lämna andra bolag. Vi behöver bland annat rekrytera till vårt techteam”, säger Rickard Lagerqvist.

Läs mer: Rusning till nätpsykologer: ”Coronakrisen kan följas av pandemi i psykisk ohälsa”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera