Annons

EQT:s digitalisering av Anticimex gav åtta gånger pengarna

Jarl Dahlfors, vd på Anticimex sedan 2015.
Jarl Dahlfors, vd på Anticimex sedan 2015. Foto: Amanda Lindgren
2012 köpte EQT anrika Anticimex och föresatte sig att digitalt rusta skadedjursbekämparen. Med hjälp av digitala råttfällor har omsättningen trefaldigats på fem år och EQT har gjort åtta gånger pengarna. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Riskkapitalbolaget EQT säljer 19 procent av Anticimex kunde Dagens industri berätta under måndagen.

”Anticimex är EQT:s bästa affär på 10 år. Bolaget värderas nu till 22 miljarder kronor jämfört med 2,9 miljarder då vi köpte det för fem år sedan”, säger Per Franzén, ansvarig partner på EQT.

Köparna är fyra svenska institutionella ägare.

Läs mer: Di avslöjar: EQT gör historisk affär 

Det var 2012 som EQT köpte Anticimex från Ratos och sedan dess har riskkapitalbolaget decentraliserat skadedjursbekämparen och arbetat förvärvsdrivet.

Ytterligare en grundbult har varit att digitalt rusta Anticimex, vilket Di Digital tidigare har berättat om.

Läs mer: ”Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet” 

I portföljbolagets styrelse sattes personer med digital kompetens, som Anna Settman, som var vd på Aftonbladet när de tog klivet från papperstidning till digitalt mediehus och som har grundat startupfabriken Springfield Project, samt Gunnar Asp som har varit vd respektive styrelseordförande för Comhem och IP-Only.

Anticimex har med EQT som ägare satsat på sensorer och tekniska skadedjursfällor som gjort att bolaget effektiviserat utryckningarna till kunderna. Idag står den sensorbaserade modellen för omkring hälften av Anticimex försäljning i Sverige.

Vid tidpunkten EQT:s köp omsatte Anticimex 2 miljarder kronor årligen. Nu ligger försäljningen på nästan 6 miljarder kronor räknat på årstakt.

”Det är ett ganska dramatiskt skifte i en väldigt traditionell bransch", sade Per Franzén, partner på EQT, till Di Digital i våras.

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen 

I samband med EQT:s försäljning av Anticimex-posten berättade skadedjursbekämparens vd Jarl Dahlfors att satsningen på digitala råttfällor fortsatt kommer vara en grundbult i strategin:

”Det har blivit en kioskvältare. Vi har 41.000 digitala råttfällor utställda i dag, vi dubblar volymen hela tiden. Kunderna gillar det förebyggande arbetet som digital råttbekämpning erbjuder. Konkurrenterna har inte en chans.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies