Hoppa till innehållet

EQT:s digitalisering av Anticimex gav åtta gånger pengarna

2012 köpte EQT anrika Anticimex och föresatte sig att digitalt rusta skadedjursbekämparen. Med hjälp av digitala råttfällor har omsättningen trefaldigats på fem år och EQT har gjort åtta gånger pengarna. 

Jarl Dahlfors, vd på Anticimex sedan 2015.
Jarl Dahlfors, vd på Anticimex sedan 2015.Foto: Amanda Lindgren

Riskkapitalbolaget EQT säljer 19 procent av Anticimex kunde Dagens industri berätta under måndagen.

”Anticimex är EQT:s bästa affär på 10 år. Bolaget värderas nu till 22 miljarder kronor jämfört med 2,9 miljarder då vi köpte det för fem år sedan”, säger Per Franzén, ansvarig partner på EQT.

Köparna är fyra svenska institutionella ägare.

Läs mer: Di avslöjar: EQT gör historisk affär 

Det var 2012 som EQT köpte Anticimex från Ratos och sedan dess har riskkapitalbolaget decentraliserat skadedjursbekämparen och arbetat förvärvsdrivet.

Ytterligare en grundbult har varit att digitalt rusta Anticimex, vilket Di Digital tidigare har berättat om.

Läs mer: ”Digital renovering kan lyfta näringslivet in i 2010-talet” 

I portföljbolagets styrelse sattes personer med digital kompetens, som Anna Settman, som var vd på Aftonbladet när de tog klivet från papperstidning till digitalt mediehus och som har grundat startupfabriken Springfield Project, samt Gunnar Asp som har varit vd respektive styrelseordförande för Comhem och IP-Only.

Anticimex har med EQT som ägare satsat på sensorer och tekniska skadedjursfällor som gjort att bolaget effektiviserat utryckningarna till kunderna. Idag står den sensorbaserade modellen för omkring hälften av Anticimex försäljning i Sverige.

Vid tidpunkten EQT:s köp omsatte Anticimex 2 miljarder kronor årligen. Nu ligger försäljningen på nästan 6 miljarder kronor räknat på årstakt.

”Det är ett ganska dramatiskt skifte i en väldigt traditionell bransch", sade Per Franzén, partner på EQT, till Di Digital i våras.

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen 

I samband med EQT:s försäljning av Anticimex-posten berättade skadedjursbekämparens vd Jarl Dahlfors att satsningen på digitala råttfällor fortsatt kommer vara en grundbult i strategin:

”Det har blivit en kioskvältare. Vi har 41.000 digitala råttfällor utställda i dag, vi dubblar volymen hela tiden. Kunderna gillar det förebyggande arbetet som digital råttbekämpning erbjuder. Konkurrenterna har inte en chans.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera