Hoppa till innehållet

Digital tjänst ska fixa bolagens tvister utan advokater

En bolagstvist kan kosta många miljoner, trots att tvisten gäller en mindre summa pengar. Med den nya legaltech-tjänsten Happy Resolution får bolagen hjälp att förlikas på egen hand. 

Christina Blomqvist är en av medgrundarna till legaltech-bolaget Happy Solutions.
Christina Blomqvist är en av medgrundarna till legaltech-bolaget Happy Solutions.

Sverige är världsledande inom skiljeförfarande och löser tvister för över 55 miljarder euro om året. Men när en tvist mellan två företag gäller ett värde på max en halv miljon kronor, tjänar ingen av parterna på att ta målet till domstol, hävdar entreprenören och affärsjuristen Christina Blomqvist: 

”Det är en jätterisk att driva en tvist hela vägen. De allra flesta har goda incitament för att hitta en uppgörelse så fort som möjligt. Det är väldigt sällan som det lönar sig för någon av parterna att fortsätta tvista.”

Läs även: Apple förlorade tvist om varumärket "Steve Jobs" 

I april lanserade hon den digitala tvistlösningstjänsten Happy Resolution som hjälper företag att komma överens – utan att blanda in advokater. 

”Uppemot 90 procent av alla tvister kan parterna lösa själva, med rätt digitalt stöd. Det spar man mycket tid på. Normalt tar ett skiljeförfarande mellan 6 och 18 månader och kostar enorma summor i advokatarvoden.”

Istället för att anlita juridisk expertis sköter bolagen alltså processen på egen hand via onlinetjänsten. Det företag som driver ärendet anger ett lägsta förlikningsbud, som är dolt för motparten. Motparten får en inbjudan till processen och lägger i sin tur ett högsta acceptbud, också det är dolt. Innan budsummorna matchar varandra uppmuntras företagen att fortsätta förhandlingen.   

”Eftersom man skippar alla handläggningstider och får en automatiserad förlikningsöverenskommelse när man är överens, kan ett ärende vara löst på några timmar”, säger Christina Blomqvist.   

Läs även: Trög start för regeringens personaloptioner – utreds av Skatteverket 

Det var under sina 15 år som advokat och bolagsjurist som hon insåg hur många delar inom tvistlösningen som kan förenklas. Programmering hade länge varit en hobby och under åren som advokat utvecklade hon verktyg som kunde skära ner juristtimmarna i olika processer. I höstas blev hon antagen till Malmö stads företagsinkubator Minc och lanserade legal tech-bolag Green Counsel, där Happy Resolution är en av tjänsterna. 

”Att anlita en affärsjurist kostar flera tusen kronor i timmen. Allt som kan effektiviseras är positivt även för juristerna – då kan de fokusera på den strategiska rådgivningen istället”, säger Christina Blomqvist. 

Många bolagstvister uppstår när en leverantör inte levererar i tid eller det man kommit överens om. Ofta har leverantören själv drabbats av förseningar från andra bolag och vill inte ersätta sådant som man anser står utom den egna kontrollen. 

”Det är mycket som kan hända på vägen i leveranskedjan. Situationen är sällan svart eller vit, men när man väl har grävt ner sig i skyttegravarna och omger sig med jurister som sätter en taktik för att vinna tvisten, kan relationen snabbt bli infekterad”, säger Christina Blomqivst.

Läs även: Skatteverkets nota för Airbnb-fuskarna: 15 miljoner kronor

För de bolag som inte lyckas komma överens, finns alternativet att ta hjälp av en medlare över ett videomöte. Hon hoppas dock att majoriteten inte kommer att behöva medling – därför fick tjänsten ett namn med en positiv klang.

”När man sluter avtal firar man, men ett skiljeförfarande tycker alla är jobbigt. Tänk om man kunde ha en tvistlösning som folk blir glada av? Under omständigheterna kan man ju uppnå något som båda tycker är bra.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera