Sverige är världsledande inom skiljeförfarande och löser tvister för över 55 miljarder euro om året. Men när en tvist mellan två företag gäller ett värde på max en halv miljon kronor, tjänar ingen av parterna på att ta målet till domstol, hävdar entreprenören och affärsjuristen Christina Blomqvist:
”Det är en jätterisk att driva en tvist hela vägen. De allra flesta har goda incitament för att hitta en uppgörelse så fort som möjligt. Det är väldigt sällan som det lönar sig för någon av parterna att fortsätta tvista.”
Läs även: Apple förlorade tvist om varumärket "Steve Jobs"
I april lanserade hon den digitala tvistlösningstjänsten Happy Resolution som hjälper företag att komma överens – utan att blanda in advokater.
”Uppemot 90 procent av alla tvister kan parterna lösa själva, med rätt digitalt stöd. Det spar man mycket tid på. Normalt tar ett skiljeförfarande mellan 6 och 18 månader och kostar enorma summor i advokatarvoden.”
Istället för att anlita juridisk expertis sköter bolagen alltså processen på egen hand via onlinetjänsten. Det företag som driver ärendet anger ett lägsta förlikningsbud, som är dolt för motparten. Motparten får en inbjudan till processen och lägger i sin tur ett högsta acceptbud, också det är dolt. Innan budsummorna matchar varandra uppmuntras företagen att fortsätta förhandlingen.
”Eftersom man skippar alla handläggningstider och får en automatiserad förlikningsöverenskommelse när man är överens, kan ett ärende vara löst på några timmar”, säger Christina Blomqvist.
Läs även: Trög start för regeringens personaloptioner – utreds av Skatteverket
Det var under sina 15 år som advokat och bolagsjurist som hon insåg hur många delar inom tvistlösningen som kan förenklas. Programmering hade länge varit en hobby och under åren som advokat utvecklade hon verktyg som kunde skära ner juristtimmarna i olika processer. I höstas blev hon antagen till Malmö stads företagsinkubator Minc och lanserade legal tech-bolag Green Counsel, där Happy Resolution är en av tjänsterna.
”Att anlita en affärsjurist kostar flera tusen kronor i timmen. Allt som kan effektiviseras är positivt även för juristerna – då kan de fokusera på den strategiska rådgivningen istället”, säger Christina Blomqvist.
Många bolagstvister uppstår när en leverantör inte levererar i tid eller det man kommit överens om. Ofta har leverantören själv drabbats av förseningar från andra bolag och vill inte ersätta sådant som man anser står utom den egna kontrollen.
”Det är mycket som kan hända på vägen i leveranskedjan. Situationen är sällan svart eller vit, men när man väl har grävt ner sig i skyttegravarna och omger sig med jurister som sätter en taktik för att vinna tvisten, kan relationen snabbt bli infekterad”, säger Christina Blomqivst.
Läs även: Skatteverkets nota för Airbnb-fuskarna: 15 miljoner kronor
För de bolag som inte lyckas komma överens, finns alternativet att ta hjälp av en medlare över ett videomöte. Hon hoppas dock att majoriteten inte kommer att behöva medling – därför fick tjänsten ett namn med en positiv klang.
”När man sluter avtal firar man, men ett skiljeförfarande tycker alla är jobbigt. Tänk om man kunde ha en tvistlösning som folk blir glada av? Under omständigheterna kan man ju uppnå något som båda tycker är bra.”