Hoppa till innehållet

Digitala brevlådan Kivra fyller på kassan

Kivra tar in 25 miljoner från bland andra Wallenbergsfären och H&M-chefens privata ägarbolag. Just nu går bolaget back på en femtedel av sin post. ”Finansiering blir jobbigt när man har en våt filt över sig”, säger vd:n Stefan Krook.

Foto: Filip Erlind

Kivra levererar allt fler brev till telefoner och läsplattor. I år väntar sig vd:n Stefan Krook att bolaget omsätter över 20 miljoner kronor, vilket är tre gånger högre än i fjol.

Men tillväxten kostar. Förlusten på 22 Mkr kommer att växa i år. Därför tar Kivra nu in 25 Mkr i kapital.

”Vi behövde fylla på kassan litegrann”, säger Stefan Krook.

Den största delen av pengarna kommer från Kivras befintliga ägare, med H&M-chefen Karl-Johan Persson och Stefan Krooks bolag 41:an invest i spetsen.

Även Wallenbergsfärens FAM och TAT-grundaren Ludvig Linges bolag Augmented Ideas är bland de större ägarna. Samtidigt har bolagets anställda nyligen köpt aktier för cirka 8 Mkr som en del av ett optionsprogram.

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Kivras affärsmodell bygger på att ta betalt för varje brev bolaget levererar. Företagskunder som Ica-banken och Telenor betalar några kronor per brev men kan också få mängdrabatt.

Samtidigt går Kivra back på omkring 20 procent av posten bolaget hanterar. Detta eftersom den svenska staten inte betalar ett digitalt porto på samma sätt som för fysiska brev.

”Det är inte bara att vi inte tjänar pengar på våra statliga kunder, utan att vi förlorar pengar på dem”, säger Stefan Krook.

I mars tog regeringen emot en utredning som rekommenderar att staten tar fram en ersättningsmodell för digitala postleverantörer. Det har dock inte skett än. Frågan ligger på civilminister Ardalan Shekarabis (S) bord.

”Om inte han gör något åt detta före mars kommer det inte hända något förrän efter valet”, säger Stefan Krook.

Kivra har har hittills tagit in omrking 200 Mkr i kapital. Den här gången hade Kivra bett ägarna om mer kapital om man vetat om när myndigheterna tänker börja betala för brevhanteringen, säger Stefan Krook.

”Som tur är har vi uthålliga ägare som under lång tid har tänkt att förnuftet måste segra. Det är orimligt att myndigheterna inte betalar porto digitalt när den privata sektorn gör det.”

Hur länge Kivra ni leva med den ovissheten?

”Det är inte jätteviktigt att det sker en särskild dag men det vore en väldig trygghet att veta att det kommer att ske. Finansiering blir ju jobbigt när man har en våt filt över sig.”

När går Kivra med vinst?

”Med alla dessa osäkerheter tror vi att 2019 är rimligt. Men det bygger också på att vi vid det laget för ersättning från myndigheterna.”

Det var efter några års samägande i Kivra som FAM, Stefan Krook och Karl-Johan Persson nyligen bildade 82:an invest, som ska investera i unga digitala bolag.

H&M-chefens privata techportfölj är enligt Di Digitals uppskattning värd över en halv miljard kronor.

Läs mer: Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera