Hoppa till innehållet

Digitala brevlådan Kivra fyller på kassan

Kivra tar in 25 miljoner från bland andra Wallenbergsfären och H&M-chefens privata ägarbolag. Just nu går bolaget back på en femtedel av sin post. ”Finansiering blir jobbigt när man har en våt filt över sig”, säger vd:n Stefan Krook.

Foto: Filip Erlind

Kivra levererar allt fler brev till telefoner och läsplattor. I år väntar sig vd:n Stefan Krook att bolaget omsätter över 20 miljoner kronor, vilket är tre gånger högre än i fjol.

Men tillväxten kostar. Förlusten på 22 Mkr kommer att växa i år. Därför tar Kivra nu in 25 Mkr i kapital.

”Vi behövde fylla på kassan litegrann”, säger Stefan Krook.

Den största delen av pengarna kommer från Kivras befintliga ägare, med H&M-chefen Karl-Johan Persson och Stefan Krooks bolag 41:an invest i spetsen.

Även Wallenbergsfärens FAM och TAT-grundaren Ludvig Linges bolag Augmented Ideas är bland de större ägarna. Samtidigt har bolagets anställda nyligen köpt aktier för cirka 8 Mkr som en del av ett optionsprogram.

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Kivras affärsmodell bygger på att ta betalt för varje brev bolaget levererar. Företagskunder som Ica-banken och Telenor betalar några kronor per brev men kan också få mängdrabatt.

Samtidigt går Kivra back på omkring 20 procent av posten bolaget hanterar. Detta eftersom den svenska staten inte betalar ett digitalt porto på samma sätt som för fysiska brev.

”Det är inte bara att vi inte tjänar pengar på våra statliga kunder, utan att vi förlorar pengar på dem”, säger Stefan Krook.

I mars tog regeringen emot en utredning som rekommenderar att staten tar fram en ersättningsmodell för digitala postleverantörer. Det har dock inte skett än. Frågan ligger på civilminister Ardalan Shekarabis (S) bord.

”Om inte han gör något åt detta före mars kommer det inte hända något förrän efter valet”, säger Stefan Krook.

Kivra har har hittills tagit in omrking 200 Mkr i kapital. Den här gången hade Kivra bett ägarna om mer kapital om man vetat om när myndigheterna tänker börja betala för brevhanteringen, säger Stefan Krook.

”Som tur är har vi uthålliga ägare som under lång tid har tänkt att förnuftet måste segra. Det är orimligt att myndigheterna inte betalar porto digitalt när den privata sektorn gör det.”

Hur länge Kivra ni leva med den ovissheten?

”Det är inte jätteviktigt att det sker en särskild dag men det vore en väldig trygghet att veta att det kommer att ske. Finansiering blir ju jobbigt när man har en våt filt över sig.”

När går Kivra med vinst?

”Med alla dessa osäkerheter tror vi att 2019 är rimligt. Men det bygger också på att vi vid det laget för ersättning från myndigheterna.”

Det var efter några års samägande i Kivra som FAM, Stefan Krook och Karl-Johan Persson nyligen bildade 82:an invest, som ska investera i unga digitala bolag.

H&M-chefens privata techportfölj är enligt Di Digitals uppskattning värd över en halv miljard kronor.

Läs mer: Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera